Pozdravljeni!
Jaz imam težave v šoli. V šoli imam veliko predmetov in vedno končamo pozno in domov pridem pozno. In ko pridem domov sem skoraj brez energije in koncentracije za učenje ali bi mi lahko kako pomagali da bi dobil lahko energijo in koncentracijo za učenje?
Lp, Mark
Ma
Mark
Pozdravljeni!
Prosil bi za čimhitrejši odgovor.
Lp mark
Uredništvo
Ana Boršič

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljen Mark!
Pišeš, da so tvoj glavni problem težave v šoli. Obremenjuje te natrpan urnik in pozen prihod domov. Skrbi te, ker po napornem dnevu le težko opraviš vse obveznosti in nameniš čas še učenju, saj si utrujen in težko vzdržuješ koncentracijo. V kolikor te prav razumem si želiš, da bi se lažje učil tudi v popoldanskem času.
Za začetek naj te pomirim, da je povsem normalno, da si po dolgem dnevu v šoli utrujen od vseh obveznosti. Spremljanje pouka namreč terja mentalni napor, ki se kaže v takšnih občutkih, kot jih opisuješ. Poleg tega si predstavljam, da te lahko utrudi tudi gibanje po šoli oz. pri aktivnostih, ki zate terjajo še fizični napor.
Predlagam ti, da si najprej odgovoriš na nekaj vprašanj, in sicer: Kdaj se je pričela tvoja utrujenost? Koliko časa nameniš spanju? Ali imaš narejen načrt dela za svoj dan/teden? Kako si organiziraš svoj dan? Ali si v načrt vključil tudi odmore? Kaj narediš po prihodu domov? Kaj narediš za to, da si pred novimi obveznostmi nabereš nove moči? Koliko časa dnevno nameniš učenju? Kaj počneš v svojem prostem času in kako to vpliva na tvoje obveznosti? Kje in kako se učiš? Kje je tvoj telefon v času tvojega učenja? Ipd.
Svetujem ti, da si po prihodu iz šole privoščiš vsaj krajši počitek oz. sprostitev, po kateri načrtuj nadaljnji potek dneva. Ta čas lahko nameniš tudi kakšni krajši sprostitveni tehniki (npr. deset globokih vdihov, vizualizacija sanjskega dne ali uspešnega učenja … ).
Po počitku si pripravi delovno okolje. Dobro bo, če boš prostor pred učenjem prezračil (npr. med sprostitvijo), osvetlil in pospravil stvari, ki ne sodijo k učenju (npr. telefon, ostala gradiva, revije ipd.). Telefon je namreč eden večjih motilcev učenja. V kolikor meniš, da ga nujno potrebuješ ob sebi, pa si vsaj izklopi zvok, da te ne bo oviral med učenjem. Lahko pa si nastaviš tiho glasbo, če si eden izmed tistih, ki jim glasba pomaga pri vzdrževanju koncentracije.
V naslednjem koraku si izdelaj načrt dela, v katerega vključi časovni potek dela, odmore in tudi svoje cilje. Načrt dela in rutina vključujeta krajše odmore npr. vsakih 45 minut, saj ti bodo pomagali prebroditi dan. Snov si razdeli na več delov. Razdelitev snovi je namreč ena izmed tehnik, ki omogoča lažje pomnjenje, saj gre za manjši obseg informacij. Iz teh podatkov si naredi zabavno zgodbo, poišči kakšno rimo, smešno prigodo oz. besedo, ki te spominja nanjo.
Ljudje se med seboj razlikujemo glede na to, kako si najbolje zapomnimo informacije. V kolikor si ti bolje zapomniš kar slišiš, glasno beri in ponavljal oz. poslušaj predavanja preko kakšne naprave. V kolikor si bolje zapomniš kar vidiš, si riši risbice in simbole, v kolikor pa se bolje učiš med gibanjem, snov ponavljaj med gibanjem po prostoru. Pomembno je, da sam odkriješ sebi najustreznejši način.
Med učenjem si izpisuj ključne/pomembne besede oziroma spoznanja. To lahko narediš preko miselnih vzorcev, s pisanjem v vrstice, uporabo kartončkov oz. drugih metod, ki ti ustrezajo (V kolikor nimaš idej, ti prilagam povezavo do namigov za izpiske). Raziskave so namreč pokazale, da si informacije bolje zapomnimo, kadar jih pišemo z roko.
Nato si iz obravnavane snovi sestavi nekaj vprašanj ali poišči že obstoječa vprašanja. Nanje skušaj odgovoriti, zatem pa odgovore ponavljaj naglas. Tovrsten način ti bo omogočal ponovitev snovi, hkrati pa boš dobil vpogled v svoje znanje in boš lažje načrtoval nadaljnje delo.
Med učenjem poskrbi tudi za hidracijo (čaj, voda … ) in za manjšo malico (sadje, oreščki …). Za konec učenja se seveda lahko tudi nagradiš, npr. s kakšno dejavnostjo ali s prigrizkom. Morda ti bo všeč tudi metoda označevanja doseženih ciljev in opravljenih obveznosti, saj boš jasno videl, kaj vse ti je že uspelo doseči.
V kolikor meniš, da takšni nasveti za učenje niso dovolj in da bi ti pomagala vaje za koncentracijo, ti predlagam sledeče:
- V roke vzemi revijo/knjigo in si izberi en članek/poglavje. Nato si izberi eno črko – npr. »d« in se med branjem poskusi koncentrirati le na eno črko.
- Dve minuti nameni opazovanju nekega predmeta ali točke na steni. Vsaj minuto poskusi ostati v enem položaju in misli le na izbrano točko. Poskusi zanemariti druge predmete, glasove, misli.
Ti dve vaji ti npr. lahko pomagata, da se boš naučil usmeriti pozornost le na eno stvari, in sicer tisto, ki jo počneš. Ta spretnost pa je pri učenju ključnega pomena.
Za konec naj ti povem, da si nove informacije še bolje zapomnimo, v kolikor jih ponovimo tik pred spanjem. V kolikor so torej kakšni detajli, za katere meniš, da si jih težko zapomniš, skušaj snov ponoviti še pred spanjem.
Upam, da ti bodo navedene informacije koristile. V kolikor želiš še kakšno informacijo, pa pobrskaj na spletni strani To sem jaz, pod zavihkom »šola, učenje in prosti čas« ali pa mi zastavi še kakšno vprašanje, na katerega ti bom z veseljem odgovorila.
Lepo bodi in uspešno učenje ti želim!
Ana Boršič, dipl.prof. pedagogike in andragogike
Ma
Mark
Pozdravljeni!
Zahvaljujem se vam za odgovor to mi bo v veliko pomoč. Drugače bi pa še odgovoril na vaša vprašanja. Jaz pridem domov okrog 18.00 najprej si vzamem 1h pavze oziroma pavzo do kosila. Potem se začnem učiti za učenej si vzamem 3h in imam po 10 min pavze na vsako 1h. Med očenjem si rad delam zapiske v zvezek in na list. No ne poskrbim za pijačo in hrano med učenjem to delam med odmori. Spim dovolj spim 7h moral bi več ampak nemorem ker sem vozač in grem ob 5.00 no ob 5.55 na avtobus ampak še zmeraj vstanem ob 5.00 da se umiri pripravim za šolo. Še enkrat hvala za odgovor in lep dan.
Lp mark
Uredništvo
Ana Boršič
Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljen Mark!
Iskreno me veseli, da ti je odgovor v veliko pomoč. Glede na tvoj zapis predvidevam, da si že vajen organizacije delovnega tedna. Si razmislil tudi o tem, kako se odvijajo tvoji vikendi? Tudi ta čas nameniš ponavljanju učne snovi ali so namenjeni le sprostitvenim dejavnostim?
Zelo dobro je, da si že sedaj vajen pisanja zapiskov med učenjem. To pomeni, da si že raziskoval, kako se sam najbolje učiš in odkril strategije, ki ti najverjetneje ustrezajo. Kljub temu pa ti svetujem, da še vseeno pobrskaš po spletni strani, saj boš morda odkril, da obstaja še kakšna nadgradnja metode, ki jo trenutno uporabljaš.
Praviš, da prihajaš domov res zelo pozno. Je čas med poukom in prihodom domov namenjen tvojim prostočasnim dejavnostim ali ga porabiš za kaj drugega?
V kolikor je ta čas namenjen prevozu domov, si med tem časom privošči počitek ali pa poskusi opraviti kakšne šolske obveznosti. Zgolj ideja, da npr. ko čakaš na prevoz, v knjižnici narediš vsaj kakšno domačo nalogo. V kolikor pa ti kot vozaču največ časa vzame prav vožnja, pa ti slednja lahko predstavlja počitek, sprostitev ali pa čas za ponovitev učne snovi, ki ste jo obravnavali v posameznem dnevu. Raziskave so namreč pokazale, da si informacije bolje zapomnimo, kadar jih ponovimo kmalu za tem, ko jih slišimo.
Verjamem, da je precej lažje, če se učiš doma, a svetujem ti, da svoj čas kar se da dobro izkoristiš. Tudi sama pot je lahko namreč utrujajoča in pušča posledice na tvojem počutju.
Morda se o tej težavi in vseh možnih predlogih pogovoriš tudi s svojimi prijatelji, vrstniki ali tvojimi starši oz. skrbniki. Lahko da imajo zate kakšen zelo koristen predlog oz. nasvet ali pa boš v pogovoru z njimi odkril, kaj bi ti lahko še pomagalo.
Prilagam ti še prispevek, v katerem lahko izveš tudi kakšno novo informacijo o pomenu zdrave prehrane v povezavi z učenjem..
Zelo dobro je, da si privoščiš dovolj spanja že tekom tedna, saj tekom vikenda resnično ne gre nadoknaditi vsega. Morda pa sam potrebuješ kakšno uro spanja več. Svetujem ti, da si v tem prispevku prebereš, kaj se lahko zgodi, če drugačen konec tedna spremeni tvoj ritem.
Verjamem, da boš z nadaljnjim trudom uspešno opravil vse šolske obveznosti. Želim ti, da se kmalu izboljša tudi tvoja koncentracija in da boš kmalu odkril, kako si organizirati dan za boljše počutje z manj utrujenosti.
Lep dan tudi tebi!
Ana Boršič, dipl.prof. pedagogike in andragogike
Ma
Mark
Pozdravljeni!
Najlepša hvala za odgovor. Veste jaz res kočam pozno. Omenili ste da bi se lahko v knjižnjici učil ali delal domačo nalogo. To nažalost nebi šlo skoraj zato ker sem zelo oddaljen od postaje in porabim veliko časa do tja. Poskusil sem se učiti vzunaj ampak ni šlo ker je to mesto in so povsod sami hrupi. Na avtobusu si vzamem čas za počitek ker se na avtobusu zelo težko očim ker so ozki sedeži in ponavadi še polen avtobus. Imam veliko krizo z avtobusi in urnikom v šoli. Nažalost na to nemorem nič vplivati.
Lp mark
Uredništvo
Ana Boršič
Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljen, Mark!
Verjamem, da si zaradi vsega, kar si naštel, trenutno v res neugodni situaciji. Vsekakor pa je zelo spodbudno, da si, že preden si poiskal pomoč, sam raziskoval načine, kako bi si bolje organiziral in kar se da dobro izkoristil svoj čas. Kakor sem ti omenila že v prejšnjem odgovoru, je tudi počitek na avtobusu dobro izkoriščen čas, če je to tisto, kar potrebuješ pred popoldanskimi obveznostmi.
Želim ti, da si boš s pomočjo prejšnjih dveh odgovorov in vključenimi prispevki oblikoval svoje strategije učenja, ki bodo zate najbolj ustrezne. Verjamem, da ti z raziskovanjem svojega stila učenja lahko uspe.
Srečno!
Ana Boršič, dipl.prof. pedagogike in andragogike