pozdravljeni,
sem v osemem razredu osnovne šole, nikoli nisem imela 1, letos nimam še nobene 5, ostale ocene gredo pa gor in dol. rada bi nasvet za učenje, saj se nikoli ne morem skoncentrirati in se učiti, zaradi mojih ocen me je zelo strah, da me ne bodo v 9 reazredu sprejeli na srednjo šola, za katero sploh ne vem kam bi šla. strah me je tudi, da bo moja generacija 2010 rabila imeti dobro rešen npz v 9 razredu, da bi sploh na katero šolo prišla, ali je to res? v 6 rezredu sem zelo slabo pisala npz in me je zato zelo strah.
prosim vas če mi lahko napišete nasvet za učenje in odgovor na vprašanje.
hvala za vnaprej                                                                            luzerka
• Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena.
Pišeš mi, saj imaš skrbi v zvezi s šolo. Najprej te zanima, kako se učiti, saj imaš občutek, da se ne znaš ter na snov ne moreš biti osredotočena. Prav tako praviš tudi, da te skrbi glede tvojih ocen. Sploh te skrbi tvoj uspeh na NPZ-ju, saj te je strah, da bo imel vpliv na to, na katero srednjo šolo se boš lahko vpisala.
Najprej naj ti odgovorim na vprašanje glede upoštevanja uspeha NPZ preizkusa pri vpisu na srednjo šolo. Res je, da se z letom, ko se boš vpisovala v 1. letnik srednje šole, obetajo spremembe glede upoštevanja NPZ preizkusa. Do zdaj se je uspeh pri tem preizkusu pri vpisu upošteval le včasih v primeru omejitev, zdaj pa se z novo zakonodajo obljubljajo spremembe. A žal več kot to še ni znano, zagotovo pa boš potrebne informacije izvedela pravi čas. Vseeno pa ti bi predlagala, da se s tem ne obremenjuješ preveč. Verjemi mi, da boš z dobro pripravo tudi NPZ-je uspešno odpisala in ti uspeh ne bo predstavljal ovire pri izbiri srednje šole. V nadaljevanju ti bom zapisala nekaj nasvetov, ki so meni pri učenju pomagali. Predlagam ti, da kakšnega uporabiš. Še vedno imaš čisto dovolj časa, da najdeš načine, ki ti najbolje ustrezajo in ti omogočajo lažje načrtovanje učenja. Če jih boš upoštevala tudi pri pripravi na NPZ-je, ti uspeh ne more uiti.
Najprej začniva na začetku. Pomembno je, da se učimo v primernem delovnem prostoru. Pomembno je, da je prostor primerno osvetljen, primerno topel in v njem ni motečih dražljajev. Poskrbimo, da se učimo v tišini (npr. ugasnemo televizijo, računalnik). Prav tako umaknemo vse ostale elektronske naprave (npr. mobilni telefon pustimo v drugi sobi itd.). Naša delovna površina naj bo pospravljena – umaknemo vse stvari, ki jih ne potrebujemo za šolo ter na mizi pustimo le pripomočke, ki jih bomo potrebovali – npr. zvezek, učbenik, pisala, listi itd. Za še več napotkov si lahko prebereš prispevek na povezavi: https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/pripravimo-si-delovni-prostor/.
Priporočam ti, da svoje učenje načrtuješ. Načrt je najbolje zapisati v obliki kakšne preglednice, urnika, vanj ne vnesemo le dejavnosti, ampak zapišemo tudi, koliko časa mislimo, da nam bo vzela. Cilj je, da lažje načrtujemo svoje učenje ter tudi svoje dneve. Na tej povezavi: https://www.tosemjaz.net/assets/6-SOLA-UCENJE-IN-PROSTI-CAS/Ucenje/2-Organizirajmo-si-cas-za-ucenje/Ucenje_DL1_Tedenski-ucni-nacrt.pdf najdeš predlogo za tedenski urnik učenja. Za vsak dan si načrtuješ, kateri predmet se boš učila kdaj in koliko časa. Poleg tedenskega urnika pa si lahko naredimo tudi mesečni ali letnik urnik učenja, več o tem najdeš na: https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/organizirajmo-si-cas-za-ucenje/.
Zelo pomemben del pa je tudi delanje zapiskov. Ker zapiske najpogosteje delamo glede na prebrano v učbeniku, moraš le tega natančno in temeljito prebrati. Po prebranem se odloči, kaj so ključne informacije v besedilu, ki si jih nato izpišeš. Pogosta metoda delanja zapiskov so miselni vzorci, če boš kliknila na povezavo, boš našla še dve delanja zapiskov – Paukova metoda in Cornell metoda: https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/naredimo-si-izpiske/. Če te zanima še več informacij o tem, kako se učiti iz zvezka ali učbenika, si preberi še prispevek na naslednji povezavi https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/nekaj-besed-o-ucenju-iz-zvezka-ali-ucbenika/.
Najpomembnejši del pa sledi: ko si naredimo zapiske je nujno, da preverimo, koliko smo se naučili, čemur se reče samoocenjevanje znanja, s čimer ugotovimo, ali smo se snov dobro naučili ali pa je kaj potrebno še dodelati. Sama najpogosteje uporabljam naslednjo strategijo: pretvarjam se, da snov na glas razlagam nekomu, ki o snovi nima pojma. Naučeno poskušam na glas razložiti s svojimi besedami, pri čemer se poskušam čim več spomniti sama. Ko razlago končam, preletim zapiske, da vidim, katere dele sem izpustila ter na glas ponovim še te.
Med učenjem lahko uporabiš t. i. »Pomodoro tehniko«, kjer si čas razdeliš na 2 dela: čas dela in čas pavze. Potrebuješ uro ali štoparico in upoštevaš naslednja navodila: 25 minut delaš nalogo oziroma se učiš, nato pa sledi 5 minut odmora. Priporočam ti, da v tem času ne uporabljaš mobilnega telefona, ampak se raje nekoliko sprehodiš, narediš kakšno raztezno vajo… To ponoviš še 3x. Več podrobnosti o tej tehniki pa si lahko prebereš na povezavi: https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/s-paradiziniki-nad-odlasanje-ali-pomodoro-tehnika/. Na tak način se boš lahko lažje zares osredotočila na učenje.
Opremila sem te s kar nekaj strategijami. Za konec bi te rada še pomirila. Verjamem, da je situacija zate negotova in precej stresna. A brez skrbi, imaš še dovolj časa, da usvojiš katero izmed zgoraj navedenih strategij učenja, ki ti bo pomagala pri lažjemu učenju in doseganju dobrega uspeha. Zaupam vate in verjamem, da se ti bo uspelo vpisati na tisto srednjo šolo, ki jo boš na koncu izbrala.
Lepo te pozdravljam in ti želim vso srečo, tako pri izbiri prave poti zate, kot tudi pri iskanju najboljših učnih metod, ki ti bodo ustrezale. Ne pozabi, da je v znanju moč! V kolikor pa imaš še kakšno dodatno vprašanje, pa mi ponovno piši.
Ana Koščak, dipl. psihologinja (UN)