Kako naj se sfokusiram na nekaj pri učenju?? zlo slabo mi gre in se nemorm osredotočit na učenje pol pa ko dobim slabo oceno se najraj zjokam
• Uredništvo
Urška Bizjak

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Če te prav razumem se med učenjem včasih težko osredotočiš na snov, kar lahko vodi tudi do slabših ocen. Verjamem, da te to spravi v slabo voljo in ti je težko – to je povsem normalno. S podobnimi težavami se srečuje veliko učencev. Pomembno pa je, da veš, da obstajajo učinkovite strategije, ki ti lahko pomagajo izboljšati motivacijo in uspešnost pri učenju.
Za začetek ti svetujem, da razmisliš o svojih motivacijskih vzorcih. Poskusi ugotoviti, kaj te spodbuja k učenju – ali je to želja po znanju (notranja motivacija), potreba po dobri oceni, primerjanje z drugimi, ali morda nekaj drugega (zunanja motivacija). Tako boš lažje razumela, kako razmišljaš in kako ta razmišljanja vplivajo na tvoja pričakovanja in učni uspeh.
V navezavi s tem poskusi prepoznati svoja močna in šibka področja. To je pomembno za oblikovanje realnih pričakovanj do sebe. Na šibkejših področjih lahko svoj trud usmeriš v doseganje osnovnih učnih ciljev, medtem ko se lahko na močnejših področjih usmeriš v doseganje zahtevnejših nalog in višjih učnih ciljev.
Celotne situacije ne poznam in težko razberem ali ti koncentracija neprestano povzroča težave ali se to dogaja občasno. Ne glede na to, poskusi razmisliti, kakšni so vzroki za tvoj uspeh in neuspeh. Poskusi razmisliti, kdaj ti gre bolje in kaj ti je takrat pomagalo – morda dobra organizacija, več časa, ustrezen način učenja ali predznanje. In nasprotno – kaj ti učenje oteži? Premalo časa? Slaba koncentracija? Neustrezen način dela? Ko prepoznaš dejavnike, ki vplivajo na tvoj uspeh ali neuspeh, jih lahko začneš postopoma spreminjati in prilagajati sebi v prid. Pri tem ti bo morda v pomoč članek na naši spletni strani, kjer so opisani dejavniki uspešnega učenja: https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/ucenje-kot-proces-in-dejavniki-uspesnega-ucenja/
Ko prepoznaš možne vzroke za težave, lahko začneš preizkušati različne učne strategije. Razišči različne možnosti in preveri, katere že uporabljaš sama. Ni nujno, da bo vsaka strategija zate učinkovita – pomembno pa je, da si vzameš čas in ugotoviš, katere ti najbolj ustrezajo. Svetujem ti, da jih preizkusiš večkrat in jih prilagodiš sebi, preden rečeš katera ti ustreza in katera ne. Ena izmed preizkušenih metod je Pomodoro tehnika, ki ti lahko pomaga premagati odlašanje in izboljšati osredotočenost: https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/s-paradiziniki-nad-odlasanje-ali-pomodoro-tehnika/
Pomembno je, da si pri šolskih obveznostih postavljaš realne in dosegljive cilje. Ti naj bodo prilagojeni tebi in tvojim sposobnostim. Pomembno je, da jih sproti prilagajaš (če je to potrebno) in spremljaš njihovo doseganje. Postaviš si lahko kratkoročne (npr. do srede bom prebrala knjigo za domače branje), srednjeročne (npr. mesečni načrt učenja) in dolgoročne cilje (npr. letos želim imeti odličen uspeh). Za kvalitetno doseganje ciljev je pomembno tudi, da si dobro načrtuješ in strukturiraš delo (s tedenskimi, mesečnimi in letnimi učnimi načrti) in delovni prostor. Učne načrte si lahko podrobneje pogledaš na tej povezavi: https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/organizirajmo-si-cas-za-ucenje/. Kar se tiče organizacije delovnega prostora pa več zapišemo tukaj: https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/pripravimo-si-delovni-prostor/
Na koncu pa ne pozabi: sledi svojemu napredku in se ob uspehu tudi nagradi! To je lahko pohvala, ki si jo izrečeš sama ("trudila sem se po najboljših močeh"), ali kaj, kar ti prinese veselje – sprehod, film, druženje s prijatelji in podobno. Enako pomemben pa je tudi prosti čas. Takrat se tvoje telo in um spočijeta ter napolnita z energijo za nove izzive.
Verjamem, da lahko z vztrajnostjo in preizkušanjem različnih strategij najdeš način, ki ti bo pomagal, da se boš pri učenju počutila bolj samozavestno in uspešno. Če imaš še kakršnokoli vprašanje pa se lahko kadarkoli ponovno obrneš na nas!
Želim ti vse dobro!
Urška Bizjak, prof. pedagogike in andragogike ter dipl. sociologinja
Urška Bizjak, mag. prof. pedagogike in dipl. sociologinja