Zdravo!
Prihodnje leto grem v šolo v naravi. Jaz že tako ali tako sovražim šolo v naravi, saj pogrešam dom in družino in zato, ker (to je največji problem) imam nesramne sošolce in sošolke. Spali bomo v hostlu, kjer bomo punce spale skupaj in fantje skupaj. Niti s prijateljicami ne rada spim, ker med spanjem kdaj smrčim in govorim. Sedaj pa bodo okoli mene še vse punce v razredu, ki me bodo zagotovo žalile. Poleg tega imamo punce skupne kopalnice. To verjetno pomeni, da se nas bo več na enkrat tuširalo (ker je več tušev, tako ugibam). Skrbi me, kakšna bom zagledala, ker si pet dni ne bom umila lase, meni pa se že drugi dan po tuširanju zmastijo in sem grozna. Naslednji problem je pogrešan je družine. Sicer imam idejo, da si izmišljujem zgodbe o meni in enem liku s filma, ki mi je všeč. Razmišljala sem tudi o tem, da s sabo vzame, nekaj kar ne spominja na dom. Lani sem to naredila, a sem se vsakič ko sem pogledala v to stvar, zajokala od žalosti. Zato sem razmišljala, da prerišemo iz Googla tisti lik iz filma, ki mi je všeč (prej sem ga že omenjala). Kaj vi mislite o teh idejah? Kaj bi vi storili na mojem mestu? Kako naj rešimo probleme, za katere nimam rešitve? Prijateljev dobrih nimam, z razredničarko imam slabe izkušnje. Moji starši o vse tem vedo, razen za tisti lik, ki mi jo všeč. V šoli se edino razumem dobro z učiteljico za matematiko. Mogoče ji lahko to povem, vendar zdaj so počitnice in nisem v šoli. Šola v naravi pa je že v septembru. Strah me je, kako bo vse potekalo in upam, da bom zbolela, da mi ne bo treba iti. Če ne pa se bom staršem zlagala, da sem bolna (to mi sicer ni všeč, vendar to je edina moja rešitev za vse probleme).
Uredništvo
Barbara Stožir Curk

Odgovor svetovalke:
Draga DoCy,
tvoje skrbi, ki se navezujejo na odhod v šolo v naravi, ki te čaka septembra 2022 in vprašanja, ki se ti ob tem pojavljajo, sem skrbno prebrala.
Veseli me, da imaš dobre odnose z učiteljico matematike in da se o svojih skrbeh pogovarjaš s svojimi starši. Glede na tvoj zapis, čeprav sklepam, ste precej navezani drug na drugega.
Ob branju tvojega zapisa so izstopale besede:
...imam nesramne sošolce in sošolke, ... vse punce v razredu, ki me bodo zagotovo žalile ..., ... verjetno pomeni, da se nas bo več naenkrat tuširalo..., ...skrbi me, kakšna bom zgledala, ker si pet dni ne bom umila las...,.. pogrešanje doma...,... kako naj rešim probleme, za katere nimam rešitve..., ... bom zbolela, da mi ne bo potrebno iti, ... če ne pa se bom staršem zlagala, da sem bolna...
Za temi besedami se skriva negotovost glede dogodkov, ki sledijo, tesnoba, želja po pobegu oz. odmiku na varno. Ob tem pa nekaj miselnih pasti - napovedovavanje prihodnosti, črno - belo razmišljanje, katastrofiranje itd. Vse te pasti, ki se pojavljajo sprožajo neprijetne občutke in neprijetna čustva - žalost, jeza, občutek nemoči, nesmisla, jok in še kaj ter odmik od vrstniških odnosov. Na tem mestu bi bilo smiselno poiskati dokaze za takšno razmišljanje. Sprašujem te ali lahko z gotovostjo napovedujeva, da so vse sošolke in sošolci nesramni, da se boste vse naenkrat tuširale, da bodo tvoji lasje smrdeli, da boš govorila v spanju in smrčala, da bi najraje zbolela s ciljem, da ti ne bo treba v šolo v naravi. Kaj praviš? Takšno razmišljanje te ovira in ti onemogoča prijetne izkušnje s sošolci, sošolkami v šoli in izven nje. Hromi te in te moti. Misli so vztrajne in jim je težko uteči. Se strinjaš?
Kaj lahko narediš?
Prvi korak je razumevanje, da te način funkcioniranja, ki ga opisuješ ovira. Se strinjaš? Nato pa sledijo koraki, ki bodo sprva majhni, negotovi. Pomembno je, da vztrajaš in si dovoliš pomoči, podpore (s strani staršev, učiteljice matematike, šolske svetovalne delavke, psihologa v zdravstvenem domu...). V tej smeri gre razmislek ali res lahko gre v šoli v naravi vse narobe? Težko, se strinjaš? Tudi prostorske postavitve so takšne, da omogočajo zasebnost, torej umivanje. Seveda boš pogrešala starše, se strinjam. Ker je biti doma zelo varno, je predvidljivo in postavljeno tako, da se dobro počutiš. Šola v naravi je lahko zate priložnost, da pridobiš novo izkušnjo, da zmoreš premagati strah, tesnobo, se za nekaj dni oddaljiti od staršev. Predlagam, da razmišljaš v smeri - danes grem, zdržim do večera, potem grem spat, do jutra...torej po korakih. In vsak uspeli dan ali kos dneva je priložnost za praznovanje, pohvalo za pogum in izpeljavo. Preizkusi tudi kakšne tehnike sproščanja, ki bi ti lahko pomagale, tudi kakšen pliško ali lik na papirju, če ti to predstavlja določeno varnost. Poskusi. Laži, bolezen - v kolikor bi izbrala ta dva načina, bi sicer na kratki rok pomenila odrešitev, nato pa spet informacijo sebi - kako nisi ok, kako ne zmoreš, pa smo spet pri občutkih krivde.
Poskušaj svojo moč črpati iz situacij, ki si jih že prešla in rešila. Ne razmišljaj, da moraš probleme reševati sama in da niso rešljivi. So, in ob tebi so ljudje, ki so ti pripravljeni pomagati. Vsaj eden je, ane?
Počitnice so lahko zate prav varen poligon za preizkušanje kako je mogoče premagati tesnobo, ali bolje anksioznost. Verjetno je še kakšna situacija, ki je zate stresna in te ovira.
V pomoč so ti lahko rubrike na To sem jaz. Nekaj ti jih pripenjam:
https://www.tosemjaz.net/razisci/custva-in-psihicne-stiske/?topic=21
https://www.tosemjaz.net/razisci/custva-in-psihicne-stiske/kaj-povzroca-anksioznost/
https://www.tosemjaz.net/razisci/custva-in-psihicne-stiske/?topic=38
Predlagam ti, da si v času počitnic tudi veliko v naravi in da skrbiš za higieno spanja. Pohvali se za vsak najmanjši korak. Prav? Ob koncu dneva? V kolikor bi bilo mogoče skupaj s starši poiščite pomoč psihoterapevta VKT smeri, da bo tebi in njim nudil podporo.
Verjamem, da bova kmalu spet klepetale. Želim ti vse dobro in prijetne počitnice,
mag. Barbara Stožir Curk, univ. dipl. psihologinja