Lepo pozdravljeni!
Že od prvega razreda spremljam isto šolo kot večina otrok, in imam rada moje sošolce in sošolke tudi če oni mene ne marajo ravno najraje.Od prvega do četrtega razreda sem bila čisto normalna in prijazna deklica ampak se je od petega razreda dalje use obrnili na glavo.
V petem razredu so moje sošolke tačele biti bolj samozavestne kar je normalno ampak jaz sem bila še vedno navadna deklica.Seveda so začele tudi govoriti za hrbtom, kar je pri taki starosti že normalno.Slišala sem ko so se pogovarjale da bi nekaj ukradle in me je to razjezilo in sem povedala učitelju in se jezila ba njih kar res ni bilo prav in to seveda obžalujem.Vse skupaj sem razumela narobe hotela sem samo resnico, ker sem vedno bila poštena in je učitelj to seveda opazil.
Zdaj ko sem srara 13 let in hodim v osmi razred so vsa dekleta samozavestna,bolj odrasla, imajo boljši stil, se drugače pogovarjajo, se drugače vedejo,hočejo biti fantom ušeč,hočejo biti nekaj več in ne mislim nič slabega o nobeni ker so res prijazne.
Oroblem je da tudi jaz postajam taka.če mi kdo reče grdo besedo mu rečem grdo nazaj,rečem kakšno neprimerno in grdo besedo, ki je ubistvu sploh ne uporabljam,hočem biti nekaj več pred fanti.Ampak to nisem jaz in tudi nočem biti, hočem biti prijazna,spoštljiva tudi do tistih, ki do mene niso,rada bi več molila.Uglavnem bila bolj nežna na nek dačin.
Ko pridem po šoli domov se počutim "bedasto" ker si vsak večer rečem "jutri pa neboš takšna" ampak sem!
Sama sebi grem na živce, ker si ne morem reči ne.Hvala in lep pozdrav.
Uredništvo
Lucija Krajnc

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
hvala za tvoje sporočilo in hvala, ker si nam zaupala svoje doživljanje.
Opisuješ, da si včasih nespoštljiva do drugih, da uporabljaš žaljivke in »grde« besede. Iz tvojega pisanja lahko razberem, da si tega ne želiš in da ti je žal, da se tako vedeš, želiš si spremembe.
Vsekakor je prvi korak k spremembi zavedanje, da nekaj »ne počnemo prav«. Ti si torej prvi pomemben korak že naredila in čestitam ti za pogum, da si to tudi napisala. To nakazuje na tvojo željo, da bi zmogla drugače. Kaj pa od tukaj naprej?
Včasih je v socialnih situacijah naporno. V naši naravi je, da si želimo biti všečni. Trenutno si v razvojnem obdobju mladostništva, v katerem so vrstniki zate ključnega pomena in običajno je, da se primerjaš z njimi in si zelo pozorna na njihovo vedenje. Vendar pa pri teh primerjavah obstaja past, in sicer, da sebe začnemo vrednotiti drugače ali pa se vidimo v bolj negativni luči. In tudi pri tebi prepoznavam velik del opisanega.
Želim poudariti, da tudi vedenje drugih do tebe na takšen način ni ustrezno. Če torej s strani vrstnikov doživljaš poniževanje ali žaljivke, je to njihova odgovornost. Predstavljam si, da ob tem doživljaš jezo in da ti je nasploh neprijetno. Svetujem ti, da osebam, ki uporabljajo takšne besede, jasno poveš, da ti takšno vedenje ni všeč. V kolikor s tem ne prenehajo, pa ti svetujem, da o tem poveš tudi odrasli osebi, ki ji zaupaš – morda so to starši, šolska svetovalna služba, razredničarka?
V nadaljevanju ti bom po korakih napisala, kaj lahko narediš, da v socialnih situacijah ohraniš »mirno kri« in se ne spustiš v »protinapad«. V branje ti priporočam nekaj gradiva. Za začetek se mi zdi pomembno, da razumeš, da je jeza lahko zelo koristno čustvo, ki nas aktivira in nam pomaga doseči svoje cilje. Več o tem lahko prebereš na tej povezavi. Da pa bi lahko jezo konstruktivno izkoristili in bili pri tem spoštljivi v odnosu do drugih, je pomembno, da ne odreagiramo takoj. Tukaj lahko prebereš nekaj nasvetov, kako to doseči.
Kako pa od tukaj naprej? Seveda imaš vedno pravico, da se, ko ti je neprijetno, umakneš. V kolikor pa se odločiš in boš vseeno vztrajala v pogovoru, je pomembno, da se naučiš postaviti zase in občasno v socialnih situacijah postaviš meje, vendar pa si kljub temu spoštljiva. Morda lahko uporabiš JAZ stavke in preko opisa svojega počutja osebi sporočiš, kaj te moti in kako si želiš, da bi se namesto tega vedla? Tukaj si lahko prebereš več o JAZ stavkih, pa tudi usmeritve za uspešno komuniciranje v stresnih ali konfliktnih situacijah.
Vse to se morda sliši enostavno, vendar pa zahteva nekaj vaje. Priporočam ti, da poskusiš. Morda bo sprva težko, vendar te iskreno spodbujam, da si vztrajna. Sčasoma bo lažje.
Pomemben del naše identitete je tudi, da znamo biti prijazni do sebe in se spoštujemo. Zavedaj si, da si edinstvena in neponovljiva oseba in da imaš veliko prijetnih lastnosti. Prepoznala sem te kot osebo, ki zmore kritično pogledati na svoje vedenje in vse navedene lastnosti lahko uporabiš za svojo rast.
Če imaš kje dodatno vprašanje ali sem kaj nerazumljivo napisala, se oglasi. Z veseljem ti napišem še kakšno spodbudo, če čutiš, da jo potrebuješ.
Vse dobro!
Lucija Krajnc, mag. psihologije