Dober dan. Imam eno grozno težavo in je skrajni čas, da se je lotim. Sem 9. razred osnovne šole in pravijo, da je 9. razred ponavljanje 7. , 8. razreda in meni 9. razred sploh ne izgleda kot ponavljanje in se učimo samo nove težke stvari nič ponavljanja. Pravili so tudi, da je 8. razred najtežji meni osebno ni bil. Končala sem ga z odličnim uspehom. Problem je, da sem odličnjakinja in sem prejšno šol.leto res brez težav speljala do konca. Letos, pa se mi je vse obrnilo na glavo. Učim se po istem principu kot sem se lani (sprotno učenje, zapiski na isti način, učenje mi poteka na isti način) in mi letos sploh ne gre!  Skoraj nobene 5 nimam do zdaj prejšno leto sem imela v prvem polletju ustno vse 5 letos 4 ali manj. Še pri najbljubšem predmetu mi ne gre.  Letos opažam, da sem zelo zelo zmedena. Sploh ne vem kje naj začnem. Recimo pri najljubšem predmetu v šoli me nekaj vpraša recimo kaj je biosfera pri biologiji in jaz se tako zmedem vem odgovor ampak ga ne vem povedati in vse zabluzim in zakompliciram in na koncu sploh ne odgovorim na to vprašanje. Tudi starši mi govorijo, da sem raztrešena stvari mi samo padajo iz rok res mi ni prijetno. Zelo sem zmedena, nekaj mi naročijo npr. naj grem in iz omare vzamem neko določeno stvar in je stvar pred mano in se tako zmedem, da tiste stvari sploh ne prinesem in morem iti vmes še 2 krat vprašat kje je ta stvar. Tudi v šoli se počutim zelo zmedeno  kot da tavam kot "kura brez glave" po šoli. Učim se dovolj in mislim, da ni vzrok za moje slabe ocene premalo učenja ampak večji del zmedenost. Torej zaradi zmedenosti mi padajo ocene, nimam več motivacije, zdravnik je odkril, da imam precejšne težave z koncentracijo itd. kako naj rešim vse skupaj? Sem tudi pod velikim pritiskom zaradi srednje šole, ker se mi vsaka točka šteje.
• Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena!
Hvala, da si se obrnila na nas in nam zaupala svojo stisko glede težavnosti 9. razreda, učenja, zmedenosti in pritiskom pred vpisom v srednjo šolo.
Pišeš, da si slišala, da je snov v 9. razredu ponovitev snovi iz 7. razreda, sama pa opažaš, da temu ni tako. Kolikor poznam učni načrt za 9. razred, ti lahko povem, da imaš prav. Veliko je nove snovi in nadgradnje vsega, kar ste se učili prejšnja leta. Za mnoge učence je 8. razred zahteven, ker se pričnejo fizika, kemija in biologija. Da to zate ni bilo tako težko, kaže, da se znaš dobro spoprijeti z novimi, zahtevmimi situacijami. In taka si tudi sedaj v 9. razredu, to se ni spremenilo ne glede na ocene in občutke zmedenosti. Razumem, da si ob tem razočarana in te skrbi, ampak ne pusti, da ti to vzame pozitiven pogled nase in veselje do učenja.
Pogovoriva se najprej o samem učenju. Snov v 9. razredu je malo bolj obsežna in malo bolj zahtevna kot je bila prejšnja leta. Ob soočanju s tem (sedaj ali kasneje v srednji šoli), je čisto običajno, da tudi odličnjakom malo padejo ocene. Premisli, ali bi mogoče lahko pri svojem sistemu učenja kaj spremenila, da bi dosegla boljše rezultate. Pišeš, da se učiš sproti in si delaš zapiske. To je zelo koristno in s tem nadaljuj. Pri učenju je pomembno, da snov najprej razumeš, da se učiš z razumevanjem in ne samo na pamet. Najprej poskrbi, da boš snov razumela – če je ne razumeš, se obrni na učitelja ali sošolce. Potem je pomembno, da si pri učenju aktivna – torej ne, da zapiske samo bereš, ker beremo lahko zelo avtomatično in zraven »odklopimo možgane« oz. ne mislimo na prebrano. Kako si lahko aktivna pri učenju? Tako, da zapiske izdelaš sama (npr. alineje, miselni vzorci), vključuješ tudi slike/sheme in zemljevide iz učbenika, uporabljaš barve ipd. Pomembno je, da si tudi pri ponavljanju snovi aktivna – npr. da si sama narediš ocenjevanje znanja, da ponovno rešiš preverjanja znanja, prosiš nekoga, da te sprašuje ter da glasno ponavljaš. To je še posebej učinkovito za pripravo na ustno ocenjevanje, saj tako »vadiš« točno, kako boš učitelju odgovorila na vprašanje. Torej, premisli, na kakšen način se učiš in ponavljaš. Pogosto se zgodi, da nam en način učenja ne ustreza več oziroma nam ne služi več in moramo najti novega, s katerim bomo bolj uspešni. S tem ni nič narobe, saj se celo življenje učimo in je dobro, da smo prilagodljivi, da iščemo kaj za nas deluje in opustimo tisto, kar za nas ni koristno.
O učenju si lahko prebereš več tukaj: https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/?topic=7
Sedaj pa se pogovoriva o zmedenosti. Pišeš, da se počutiš zmedeno, da ne zmoreš povedati pravilnega odgovora (čeprav ga poznaš), da pozabiš, po kaj si šla ipd. Pišeš tudi, da si zaradi tega obiskala zdravnika, ki je ocenil, da imaš težave s koncentracijo. Dobro se mi zdi, da si obiskala zdravnika, ki je verjetno ocenil, da nimaš kakšne bolezni. In to je super.
Na zmožnost koncentracije vpliva več dejavnikov. S telesnega vidika je pomembno, da dovolj spiš in se redno gibaš (če je le možno na svežem zraku). Tako imajo tvoji možgani dobre pogoje za delo, so se sposobni bolj skoncentrirati. Poskrbi, da spiš 8 – 10 ur na noč in da si vsak dan telesno aktivna. Potem je pomembno tudi, da imaš omejitve pri uporabi ekranov, torej ne preživiš preveč časa na socialnih omrežjih, računalniških igricah, gledanju You Tuba ipd. Prekomerna raba novih tehnologij povzroča prav težave s koncentracijo in pozornostjo. Pazi tudi, da med učenjem ne gledaš na telefon/računalnik, saj te moti. Če rada poslušaš glasbo, si izberi tako, da te ne bo odvračala od dela (npr. instrumentalno glasbo – jaz pri delu rada poslušam filmsko glasbo iz filmov Harryju Potterju in Gospodar prstanov).
Z duševnega vidika je za boljšo osredotočenost na sedanji trenutek koristno sproščanje. Poznamo več različnih tehnik sproščanja, ki pomagajo blažiti negativne učinke stresa in ki pomagajo, da se lažje soočamo s situacijami, ki so za nas stresne. Nevroznanstveniki priporočajo uporabo čuječnosti, ki pomirja tiste dele naših možganov, kjer se nahajajo naši občutki tesnobe in strahu.
Več o čuječnosti si preberi v teh dveh člankih. V drugem imaš na koncu tudi povezavo do vodenih vaj čuječnosti. Poskusi jih.
https://www.tosemjaz.net/razisci/moje-telo-in-zdravje/kako-naj-laze-shajam-s-stresom/
https://www.tosemjaz.net/razisci/custva-in-psihicne-stiske/tehnike-preusmerjanja-misli/
Pri vseh oblikah sproščanja je pomembno, da vaje izvajaš redno, recimo vsako jutro ali vsak dan preden se začneš učiti. Pomembno je tudi, da si pri tem potrpežljiva in vztrajna, saj včasih spremembe na bolje ne nastanejo kar čez noč, ampak šele čez nekaj časa.
Za konec te spodbujam, da o svojih stiskah spregovoriš z osebo, ki ji zaupaš – mogoče s starši, prijateljicami ali šolsko svetovalno delavko (lahko jim pokažeš tudi najin pogovor). Pogovor pomaga, da svoje skrbi oddaš, da čutiš, da te nekdo razume in da veš, da nisi sama. Pišeš, da si zaradi točk pod velikim pritiskom pred vpisom v željeno srednjo šolo. Ne nosi tega sama, najdi si zaupanja vredno oporo. Odločanje za srednjo šolo in strah, da ne boš sprejeta na tisto, ki si jo želiš, se zdita v 9. razredu velika. In tudi sta, če gledaš samo 9. razred. Če pa gledaš na celo življenje, ki je še pred teboj, pa je to samo eno leto. In ne veš, kaj vse te v življenju še čaka. Mogoče pa ti izbrana srednja šola sploh ne bo všeč in se boš prepisala na drugo. Mogoče boš šla pa študirati v tujino. Mogoče pa poklic, ki ga boš opravljala, danes sploh še ne obstaja. Hočem reči, da prihodnosti ne poznamo in zato za nas ni najbolj koristno, da si delamo preveč skrbi. Prav je, da se sedaj trudiš za dobre ocene in presodiš, katera srednja šola bo zate najboljša. Koristno je, da se trudiš za stvari, na katere imaš vpliv – tistim stvarem, ki pa niso pod tvojim vplivom (nadzorom), pa ne dajaj preveč moči. Pa tudi - šola ni vse, kar je pomembnega v življenju. Poskrbi, da imaš v življenju tudi dejavnosti, ki te veselijo in da si obkrožena z ljudmi, ki jih imaš rada in te imajo radi. Priznam, tudi jaz bi pri 14. letih ob tem malo zavila z očmi (kot tudi včasih zavijem z očmi ob nasvetih mojih 90-letnih babic). A življenje je tako, da skupaj živimo starejši in mlajši, si med seboj pomagamo in se učimo drug od drugega.
Upam, da bo moje razmišljanje zate koristno. Sporoči, kaj si poskusila in kako je šlo.
Navijam zate!
mag. Katja Nastran, univ. dipl. psihologinja