pozdravljeni,
zadnje case se mi zdi da sploh ne morem vec. ko pridem domov sem cisto brez energije in kar zaspim do vecera, potem poskusam malo narediti za solo ampak takoj obupam in potem pa spet spim (ze od septembra). se mi pa tudi obcasno dogaja, da sploh ne morem zaspati do pol 4h zjutraj. sem na eni izmed tezijih gimnazij in me ta ritem res unicuje, ampak sploh ne najdem energije za ucenje in naloge... dam telefon na tiho, pospravim mizo, pa se vseeno ne gre dlje kot pol ure. grozno se pocutim ker sem se v osnovki tako trudila da bi me sprejeli na gimnazijo zdaj pa mi bo vse zdrsnilo stran. V soli se sicer razumem s sosolci ampak smo samo "šolski" prijatelji, pa tudi izven sole sem ze od na zacetku prejsnjega leta izgubila stik s prijateljicami, ki smo se druzile. slabo mi je, ker sem ravno zdaj toliko stara, da naj bi pridobivala spomine in vse to, ampak sem vedno samo doma. Ker se mi ne dogaja veliko izven sole bi se lahko vsaj ostedotocila na ocene ampak mi se to ne gre vec... res bi se rada izvlekla iz tega, ampak nic ne deluje
lp
Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena Emi!
Napisala si da imaš dve težavi, ki ena drugo ojačujeta. Si utrujena in brez energije, da bi delala za šolo. Zaradi te, dolgo trajajoče izčrpanosti, se počutiš grozno, saj nisi vajena takega počutja, ker ti v OŠ delovni ritem ni delal težav. Poleg tega si se odtujila od prijateljic in, ker verjameš, da je srednja šola čas, ki si ga najbolj zapomniš prav zaradi druženja, se poutiš še slabše. V razredu se dobro razumeš, toda popoldan si več ali manj doma, sama. Po tem ugotoviš, da če si že sama, da bi vsaj malo več lahko delala za šolo, pa tega ne narediš in se ujameš v začarani krog obupa in osame.
Pri svojem svetovalnem delu se s podobnimi opisi težkih obdobij pogosto srečam. Na “srečo” obstaja več načinov, kako se soočiti s takimi težavami, izboljšati svoje počutje ter produktivnost. Nekaj idej, ki ti lahko pomagajo je nanizanih spodaj, ob branju teh točk pa ne pozabi, da si v procesu učenja in rasti, ter da vsakdo doživlja težave in obdobja, ko se mu zdi, da ne more več naprej. Pomembno je, da se zavzameš zase, poiščeš podporo in si postaviš realne cilje. Izvlekla se boš tako, da si boš za posamezne korake vzela vsak dan nekaj časa, da boš vztrajala, četudi ne bo takoj videti rezultata. S časom in vztrajnostjo se lahko izvlečeš iz tega obdobja in spet začneš graditi svoje življenje.
Najprej posveti pozornost svojemu zdravju: spanje in prehrana sta ključnega pomena za tvojo energijo in počutje. Poskušaj vzdrževati reden spalni urnik in se izogibaj kofeinu in sladki hrani ali pijači pozno zvečer, ker to dokazano otežuje spanje. Prav tako poskrbi za uravnoteženo prehrano (trije kvalitetni obroki na dan in čim manj nezdravih prigrizkov).
Organiziraj svoj čas: ustvari si urnik, ki vključuje čas za učenje, počitek in druge aktivnosti. Postavljanje dnevnega ritma je prvi korak, ki nam pomaga bolje izkoristiti čas. V urnik vpiši naloge, ki jih želiš narediti, označi tiste najbolj pomembne, ki jih res moraš - te so na dan lahko največ tri in tiste, ki lahko še malo počakajo (dobra metoda ravnanja s časom je že napisana tukaj). Obvezno rezerviraj nekaj časa za hobije in brezskrbnost in vedno pusti še nekaj časa za rezervo, ker se vsakemu zgodi, da ne gre vse po planu.
Aktivno preživljanje prostega časa: rezerviraj nekaj časa, recimo pol ure na dan, za telovadbo: hiter sprehod, raztezanje, joga, skakanje čez kolebnico, ples na najljubši komad. Jaz rada predlagam tudi vključitev v kakšno od vodenih vadb: lahko se 2-3x na teden pridružiš kakšni vadbeni skupini, če kaj obstaja v bližini tvojega doma ali šole, ali pa morda celo v šoli po pouku. Tek, plavanje, aerobika, fitnes, borilne veščine, plezanje, ples, lokostrelstvo … če nanizam nekaj idej.
Postavi si kratkoročne cilje: namesto da razmišljaš o vsem, kar moraš narediti, se osredotoči na majhne korake in si postavi cilje, ki so časovno blizu. To ti bo pomagalo, da se bolj osredotočiš in počutiš manj preobremenjeno. Postavljanje ciljev tudi pomaga bolje razumeti, kaj želiš doseči in kako to dosežeš. Postavljanje ciljev poteka takole:
Izberemo cilj, ki je pomemben, premislimo, kaj želimo doseči in predvsem zakaj mi je nekaj pomembno. Npr. naslednji test matematike želim pisati 85%, ta snov mi je všeč, čeprav je težka.
Postavi si konkreten cilj: zastavi cilje, ki so jasni, merljivi, dosegljivi, pomembni zate (ne za tvojo okolico) in časovno omejeni (veš, do kdaj ga nameravaš osvojiti). Npr. pišemo 1.3., v treh tednih se bom vsak dan med tednom učila pol ure.
Vedno napiši svoje cilje, saj tako postanejo oprijemljivi in zavezujoči.
Razdeli cilje na manjše korake: razčleni jih na manjše naloge, da bo lažje slediti napredku. Npr. vaditi moram geometrijo, narišem vsaj 2 lika, rešim po 2 lažji nalogi, da si zapomnim formlo in 2 težji, ki sta mi izziv. Vsakih 14 dni se dobim z inštruktorjem ali tuturjem, obiščem dodatne ure s profesorjem.
Za vsak majhen uspeh si daj majhno nagrado: igranje igrice, bonbon in še bolj enostavno: narišeš zvezdico na rob lista.
Bodi vztrajna in fleksibilna: zaveži se, da boš sledila in delala za svoje cilje, vendar bodi pripravljena prilagoditi načrt, če se stvari spremenijo.
Pomagaj si z orodji za učenje: razišči različne tehnike za učenje, kot so izdelava izpiskov ali miselnih vzorcev, uporaba barv, skupinsko delo s sošolci, poišči pomoč v šoli - tutorji, pogovorne ure s profesorji. Raziskuj različne metode, da ugotoviš, katera ti najbolj ustreza. Več o učenju in o kaj je pravzaprav učenje najdeš na tudi našem portalu.
Pogovor: v šoli imaš na voljo šolske svetovalce, ki ti lahko nudijo nasvete in podporo pri obvladovanju šolskih obveznosti ter počutja. Pomagajo lahko tudi pri iskanju rešitev za morebitne težave. Poišči podporo tudi pri šolskih prijateljih in družini, deli svoje občutke, tako boš spoznala, da nisi edina, ki ima slabo obdobje. Morda pa je med njimi prava osebo, ki ti bo lahko nudila razumevanje in podporo.
Pomembno pa je, da se zavedaš, da prijateljstva ne nastanejo, pa tudi ne izginejo čez noč in zahtevajo čas in trud. Ne obremenjuj se preveč s tem, koliko prijateljev imaš, ampak raje se osredotoči na kakovost odnosov. Samo “šolski” prijatelji lahko postanejo tisti “pravi.” Odnosi so zapletena stvar, nenehno se spreminjajo, vlaganje vanje zahteva delo in potrpežljivost. Poglejva na kratko, kaj pravijo knjige o tem, kako dobiti in obdržati prijatelje:
Pridruži se skupini ali klubu, kjer lahko razvijaš svoje hobije ali interese in spoznaš sebi podobne ljudi. Skupno delo na projektih ali aktivnostih pomaga navezati stike. Tudi družabni, javni dogodki so odlična priložnost za sproščeno druženje in spoznavanje novih ljudi: obiskuj koncerte, predstave, razstave ali športne prireditve. Ena zelo človeška lastnost je, da imamo radi tiste, ki nas znajo poslušati: aktivno poslušanje in postavljanje vprašanj o življenju, hobijih in interesih drugih ljudi jim pokaže, da nas res zanimajo, globok pogovor pripomore k gradnji odnosov. Tudi spoštovanje drugih in prijaznost sta ključna za ohranjanje prijateljstev. Ne pozabi na svoje prijatelje, ko se spopadaš s šolskimi obveznostmi ali drugimi izzivi. Redno komuniciranje, občasno druženje in pozitivnost ohranjajo prijateljstva živa. Ne obupaj ob težavah: včasih se prijateljstva znajdejo pred izzivi. Namesto da obupaš, se potrudi za rešitev konfliktov in poskusite skupaj napredovati.
Tako, kar nekaj nasvetov se je nabralo, nikakor ni potrebno skočiti na vsa naenkrat - poskusi kakšno od strategij in raziskuj, kaj ti pomaga. Ob vsem tem kar sem ti napisala pa je še vedno najbolj pomembo, da upoštevaš svoje duševno počutje, da poslušaš svoje telo. Če se počutiš preobremenjeno in imaš težave s spanjem že več kot 6 mesecev, pa je morda čas, da se posvetuješ o tem še s šolsko psihologinjo ali z osebno zdravnico, ki te bo ustrezno usmerila po pomoč k psihologom, psihoterapevtom ali psihiatrom.
Namesto pozdrava povzetek, ker sem ti res natrosila veliko: ob vseh obveznostih si v naslednjih nekaj dneh najprej zagotovi čas za sprostitev in uživanje. Vse prevečkrat pozabimo na prijetne stvari, ker se osredotočamo le na doseganje ocen. Vključi v svoj načrt čas za zabavo, druženje, rekreacijo in prosti čas. Na splošno pa velja: prizadevaj si za doslednost in redno delo, da boš imela več dni v tednu, ki jih boš lahko preživela ob zabavi, gibanju in druženju in prijetni gimnazijski spomini bodo nastajali, nedvomno!
Lep pozdrav,
Tina Jeromen, univ. dipl. psihologinja