Zdravo, sporočam, ker enostavno ne zmorem več v šoli oziroma se mi tudi ne da. Prav so imeli, ko so govorili, da je osmi razred najtežji, pa zdaj še ta maj, ki je najbolj naporen. Včasih se mi zdi, da učitelji za nalašč dajo v en teden 3 pisna ocenjevanja iz najtežjih predmetov. potem pa se še derejo na mene. iskreno mi vsi grejo na živce. Poleg tega pa še imamo vsak dan ogromno domače naloge, treninge in še kakšne druge opravke. Kje pa je moj čas za sprostitev? Učitelji mislijo, da je šola naša prva prioriteta a moja definitivno no. Kaj pa prijatelji, družina, vera, itd... problem je tudi to, da se enostavno ne vem učiti in tako dolgočasno je , da tudi če se učim si nič ne zapomnim. mogoče ja za to tudi kriv moj telefon amapk ga vedno dam mami ko se grem učit tako da dvomim, da je to problem. Nimam motivacije in samo rešiti se želim vsega. Rabim zabavne načine za učenje. Saj drugače nisem slaba učenka, ampak priznam, da se mi je sesul sistem. Kaj naj naredim? Mi lahko prosim pomagate in date nasvet?
Uredništvo
Urška Bizjak

Odgovor svetovalke:
Živjo!
Iz tvojega zapisa je jasno, da ti je trenutno res težko. Občutek, da se vse obveznosti (ki zahtevajo veliko tvojega truda in časa) kar naenkrat naberejo (ocenjevanja, domače naloge, treningi in še druge obveznosti), je lahko zelo obremenjujoč. Sploh v 8. razredu se pritisk pogosto poveča, saj so ocene pomembne tudi za nadaljevanje tvojega izobraževanja. Prav tako je konec šolskega leta (še posebej maj), za veliko učencev eden najbolj napornih obdobij. V takšnih trenutkih se lahko vsakemu hitro zgodi, da se "sistem sesuje".
Zagotovo je čas, ki ga vložiš v šolsko delo pomemben. Seveda pa je pomembno, da imaš čas tudi za druge aktivnosti, ki te veselijo (kot omenjaš čas za prijateje, družino, sprostitev...). Na tem mestu je zelo pomembna organizacija učenja. Več o načinih za organizacijo učenja, si lahko pogledaš tukaj.
Omenjaš tudi, da nimaš motivacije in, da si stvari včasih težje zapomniš. Motivacija pri ljudeh ni vedno visoka, včasih pade (še posebej, ko smo utrujeni ali preobremenjeni) in potem ponovno naraste. Ko motivacija pade ni rešitev v tem, da čakaš, da pride nazaj, ampak, da si pomagaš z majhnimi koraki in strukturo (kot je na primer organizacija učenja).
Eno izmed strategij, ki izboljša učenje, uporabljaš že sama, in sicer, da med učenjem ne uporabljaš telefona. To je zelo pohvalno. Kar se tiče ostalih nasvetov, katere tehnike preizkusi in katere ne, je težko reči, katera je najboljša ali najslabša. Vsakemu posamezniku ustreza nekaj drugega. In čisto možno je, da metode, ki jih uporabljaš zdaj, morda le niso najbolj primerne zate in moraš samo najti ustreznejše. Tukaj ti svetujem, da preizkusiš čim več različnih tehnik in sama ugotoviš, katera ti najbolj ustreza. Več nasvetov na področju učenja, si lahko pogledaš tukaj.
Da si malo dvigneš motivacijo za učenje in si narediš učenje bolj zabavno, se lahko morda poskusiš učiti s prijatelji, zastavi si več manjših ciljev (ki oblikujejo en večji cilj) in si dovoli po doseženem cilju uživati v nagradi (ki si jo določiš sama). S pomočjo različnih aplikacij (na primer ChatGPT in druge) si lahko ustvariš kvize/igre glede na določeno vsebino. Lahko tudi poiščeš kakšne videe na YouTubu o učnih vsebinah. Razlage in možnosti poslušanja izobraževalnih vsebin za otroke in mladostnike najdeš tudi na Voyo (imenuje se 5KA).
Včasih ni problem samo v količini obveznosti, ampak tudi v tem, kako jih doživljamo. Ko se nam stvari naberejo, lahko hitro zapademo v tok negativnih misli in miselnih pasti ("nič ne zmorem", "vsega je preveč", "vse je brezveze"), kar še dodatno lahko znižuje motivacijo in energijo. Dobro je, da poskusiš v vsej tej obremnitvi, najti vsaj nekaj pozitivnega. Pri tem si lahko pomagaš že s preprostimi tehnikami. Na primer zvečer lahko napišeš vsaj 3 dobre stvari, ki so se ti zgodile v dnevu (tudi čisto majhne štejejo), poskusi negativne misli takoj preoblikovati v pozitivnejše (ko opaziš misel, recimo "nič mi ne gre", jo poskusi preoblikovati v bolj realno, na primer "trenutno mi je težko, ampak lahko naredim vsaj nekaj malega".). Pomaga tudi, da se ne osredotočaš samo na popolnost/visoke dosežke, ampak tudi na napredek. Te tehnike ne pomenijo, da ignoriraš težave, ki jih imaš, ampak si pomagaš, da jih vidiš na bolj obvladljiv način. In ravno to pogosto pomaga, da se motivacija in energija začneta vračati.
Za na konec pa ti svetujem tudi, da se o tem pogovoriš s kakšno osebo, ki ji zaupaš. Kadar o stvareh spregovorimo na glas, se pogosto zgodi, da jih tudi sami bolje razumemo, morda ugotovimo, da v tem nismo sami ali pa od sogovornika tudi dobimo kakšen dober nasvet.
Upam, da sem ti z odgovorom pomagala, če potrebuješ še kaj, pa se lahko kadarkoli ponovno obrneš na nas.
Želim ti vse dobro!
Urška Bizjak, mag. prof. pedagogike in dipl. sociologinja