Njaprej se snov naučim na pamet in jo znam za pozitivno oceno.Potem ko pa pridem v šolo pa nič več ne vem niti najpreprostejše stvari.In isto se dogaja pri ustnem spraševanju.Kako naj se znebim tega straha pred ocenjevanji.vESEL BOM VSAKEGA NASVETA
lP
• Uredništvo
Ana Boršič

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljen,
pišeš, da imaš težave z ocenjevanjem. Ne glede na to, ali gre za ustno ali za pisno ocenjevanje, se ti dogaja podobno. Kadar napoči trenutek, da moraš pokazati usvojeno znanje, do tega ne pride, temveč popolnoma pozabiš na vse, kar si se naučil.
Verjamem, da je takšna težava zelo neugodna. Predvsem če se zelo trudiš, rezultati pa niso vidni oz. takšni, kakršne si želiš. Ker iz tvojega zapisa nimam dovolj informacij, da bi lahko z gotovostjo odgovorila na tvoj problem, ti podajam nekaj splošnih nasvetov, ki so koristni pri reševanju le-tega.
1. Več časa za učenje in temeljita priprava zmanjšujeta strah pred ocenjevanjem. To pomeni, da četudi imaš že sedaj občutek, da snov res dobro znaš, poskusi iti korak dlje. Snov si večkrat preberi in jo večkrat ponovi. Tovrsten pristop namreč zmanjša verjetnost, da bi pri ocenjevanju popolnoma pozabil na naučeno.
2. Za kakovostno učenje moraš dovolj spati in se dobro oz. zdravo prehranjevati. Kakovostna hrana, redni obroki in dovolj spanja (npr. 8 ur dnevno) sta ključnega pomena za koncentracijo, pozornost in kakovostno učenje.
3. Vmesne aktivnosti, odmori in glasba. V kolikor boš v urnik učenja vključil telesno aktivnost, krajše, a kakovostne odmore, npr. s poslušanjem glasbe, ki te pomirja in motivira, boš morda bližje k boljšemu rezultatu.
4. Učenje učenja. Kako si ti najlažje zapomniš snov? Raje bereš, govoriš, poslušaš, rišeš ali zapisuješ? Kaj je tisto, ki ti učno situacijo najbolj olajša in kaj je tisto, kar te najbolj pritegne? Zelo pomembno je, da spoznaš samega sebe in se pripravljaš na način, ki je zate najustreznejši.
5. Razumevanje naučenega. Ali si kdaj preveril, če naučeno resnično tudi razumeš? Kako veš, da razumeš snov? Si morda poskusil z glasnim branjem ali razlago snovi? Ali preveriš vsako besedo, za katero nisi prepričan, da jo razumeš? Ali znaš snov razložiti drugim? Slednji so načini, ki ti lahko razkrijejo, če je tvoje znanje res dovolj temeljito hkrati pa ti lahko omogočijo zaupanje vase. Če znaš snov razložiti drugim, si lahko prepričan, da boš pri ocenjevanju tudi nastopil bolj samozavestno.
6. Motivacija. Kaj je tisto, kar te najbolj motivira in kaj te najbolj ovira pri učenju ter ocenjevanju? Gre le za težnjo po pozitivni oceni ali v snovi prepoznaš tudi zanimiva dejstva zate in tvoje življenje? Kako bi lahko snov uporabil izven šole? Zakaj misliš, da se znanje tovrstne snovi pričakuje od tebe? Je bistvo res le v oceni ali v tem, da usvojeno tudi smiselno preneseš na vsakdanje življenje? Se učiš zato, ker moraš ali zato, da dosežeš katerega izmed tvojih ciljev?
7. Pogovor. Si se o tej težavi že pogovoril s svojimi bližjimi ali s strokovnimi delavci na šoli? Si že prosil za kakšen nasvet? Ljudje, ki te dobro poznajo, ti bodo gotovo lažje pomagali. Če ne drugje pa v šolski svetovalni službi. Verjamem, da ti lahko nudijo podporo s pogovori ali učenjem učnih strategij. Omeniš jim lahko tudi to, pri katerem predmetu se pojavlja največ težav. Lahko da boste odkrili kakšno težavo, o kateri do sedaj sploh nisi razmišljal in jo skupaj odpravili.
Svetujem ti, da razmisliš o zastavljenih vprašanjih in da si prebereš prispevke na sledečih povezavah:
Šola, učenje in prosti čas | #to sem jaz
Samopodoba, čustva in psihične stiske | #to sem jaz
V kolikor imaš še kakšno vprašanje, ti z veseljem poskusim odgovoriti. Verjamem, da ti lahko uspe. :)
Ana Boršič, mag. prof. pedagogike