Hej! Me z mami same zivimo v zelo veliki hisi. in jaz ze od 3. razreda spik pri mamici (zdej sem v 9.) no in bedno sem tam najlazje zaspala in vse res. Hodim spat ob 21.30. In zdaj ze en teden nemorem spat. Ko grem spat nemorem zaspat tko 15 min potem pa zaspim. In vsako noc se zbudim najmanj enkrat. In potem ko hocem zaspati me moti ker je na hodniku luc prizgana, in grem vrata zapret. Aja pa se to: preden grem spat mami gleda tv v sobi kjer spimo, mogoce me to moti, ampam je ze vsa leta tko gledala. Nvm mogoce se moje telo se ni navadil da mora prej spati ker sem cele pocitnice hodla spat okrog 23.00-00.00? Ampak ko pa grem med vikendom spat ob 23.00 pa lazje zaspim in zbujam se ne.
• Uredništvo
Špela Dugonik

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
hvala za tvoje sporočilo.
Praviš, da se soočaš s težavami s spanjem, zlasti med tednom. Najprej naj omenim, da 15 minut za prehod v spanec sicer ni veliko, prav tako ni nenavadno, če se ponoči kdaj zbudiš. Težave se pojavijo, če se to dogaja zelo pogosto in otežuje vsakodnevno življenje; v tvojem starostnem obdobju je namreč zadostna mera spanca ključna za normalen razvoj.
Obstaja več dejavnikov, ki lahko vplivajo na naše spanje, veliko pa je tudi posledic pomanjkanja spanja (več informacij se nahaja tukaj). Osredotočili se bova na tiste dejavnike, ki si jih podelila skozi svoj zapis.
Svetloba na hodniku in televizija lahko motita tvoje telo pri proizvodnji melatonina, hormona spanja. Morda bi bilo koristno, če bi se z mamo pogovorila o možnosti, da se vrata zaprejo že pred spanjem ali da se luč preprosto ugasne. Če to ni mogoče, ti lahko pomaga uporaba maske za oči.
Kar se zadeva televizije je priporočljivo, da se vsem zaslonom (tudi npr. telefonu, tablici) izogibamo vsaj eno uro pred spanjem, saj lahko modra svetloba, ki jo oddajajo elektronske naprave, vpliva na naš naravni cirkadiani ritem.
Kaj meniš, da bi se zgodilo, če bi se z mamo o tem pogovorila? Se ti zdi, da bi lahko glede luči in uporabe televizije sklenili kakšen kompromis?
Glede na to, da se je začela šola, te spodbujam, da vzpostaviš novo spalno rutino, ki naj velja tudi med vikendi. Tvoje telo se je, kot praviš, med počitnicami verjetno navadilo na drugačen ritem, zato bo to pomagalo telesu razumeti, kdaj je čas za spanje. Pred slednjim si privošči sproščujočo aktivnost (npr. branje, toplo kopel ali dihalne vaje).
Pomembno je, da najdeš rutino, ki ustreza tebi. Pri tem ti lahko pomaga tudi mama, tako da ti nudi podporo pri vzpostavljanju novih spalnih navad in s tem doseganju boljše kakovosti spanca.
Morda bo nekaj časa trajalo, da se na vpeljane spremembe tudi navadiš, a se z vztrajnostjo ter potrpežljivostjo pride daleč :)
Prosim, sporoči mi, kaj meniš o zapisanem.
Želim ti veliko sreče,
Špela Dugonik, dipl. psihologinja (un)