Pozdrav, pri slo sem spis pisala 1 in počutim se zelo nesposobno saj mi je to po navadi šlo. Tudi na gimnaziji ko imam slabše ocene kot v osnovni. V resnici se že od prvega letnika ves čas sekiram ker imam slabše ocene....so tudi 5, večino 4 in 3....zadnje čase mi gre vedno slabše in tudi motivacije mi primanjkuje. Sploh ne vem več v čem sem dobra in obupujem. Naravoslovni predmeti mi nikolu niso šli vendar sem se vedno tolažila s tem da mi grejo druge stvari sedaj pa mi nič več ne gre. Verjetno bom letos dobra ker bom imela mat in fiz 2 zaključeno (ostalo bo 3 4 in tudi 5 tako da vse skupaj še vedno je dobro) in tudi to mi daje občutek nesposobnosti, sploh ko vem kako nekaterim super gre in me je sram da meni ne. Po drugi strani pa imam občutek da bi zmogla če bi se le malo bolj potrudila. Saj vem da se trenutno ne učim toliko kot bi se lahko in pri mat ne delam sproti zato želim vztrajati na gimnaziji samo res bi potrebovala nasvet kako naj se soočim z občutkom nesposobnosti in obupanosti.
Hvaležna bi vam bila za pomoč.
Uredništvo
Tina Jeromen

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Hvala, ker si delila svoje občutke in skrbi. Napisala si, da se trenutno počutiš zelo preobremenjeno in nesposobno, vendar želim, da veš, da nisi sama v tem. Vsak izmed nas se kdaj znajde v podobni situaciji, še posebej v srednji šoli ali gimnaziji, kjer se pričakovanja in pritiski nenehno povečujejo.
Pomembno je, da se ne primerjaš z drugimi. Vsak ima svoje prednosti in področja, ki mu ne gredo najbolje. Namesto tega se osredotoči na svoj napredek in majhne zmage, saj so te tiste, ki res štejejo in gradijo samozavest.
Predlagam ti prvi korak k izboljšanju tvoje situacije: da se nekoliko organiziraš glede učenja. Morda bi ti pomagal dnevni ali tedenski načrt učenja, kjer bi si razporedila čas za vsak predmet posebej. Tako bi lahko sproti sledila snovi in se izognila stresu pred testi in izpiti.
Poleg tega, ne pozabi na pomen počitka in sprostitve. Ustrezna količina spanja, rekreacija in čas za hobije so ključni za mentalno zdravje in dobro počutje. Tudi če se zdi, da ti primanjkuje časa, so ti momenti ključni za ohranjanje energije in motivacije.
Če čutiš, da bi ti koristila dodatna pomoč, ne oklevaj prositi za pomoč ali razmisliti o inštrukcijah. Včasih je zunanji pogled na problem tisto, kar potrebujemo, da najdemo pravo rešitev. Kadar si želimo nekaj spremeniti ali popraviti to ni nujno nekaj, kar počnemo sami. Večkrat je lahko celo koristno iskanje podpore pri prijateljih, družini ali mentorjih, ki lahko ponudijo dodatno motivacijo in perspektivo.
Predvsem pa, ne pozabi, da so ocene le številke in ne odražajo tvoje celotne vrednosti ali sposobnosti. Ti si veliko več kot le tvoje ocene.
Nekaj teh idej in nekaj dodatnih, še malo bolj razširejno opisanih, je nanizanih spodaj, ob branju teh točk pa ne pozabi, da si v procesu učenja in rasti, ter da vsakdo doživlja težave in obdobja, ko se mu zdi, da ne more več naprej. Pomembno je, da se zavzameš zase, poiščeš podporo in si postaviš realne cilje. Izvlekla se boš tako, da si boš za posamezne korake vzela vsak dan nekaj časa, da boš vztrajala, četudi ne bo takoj videti rezultata. S časom in vztrajnostjo se lahko izvlečeš iz slabega obdobja in spet začneš graditi svoje življenje v smeri vrednot, ki so ti pomembne.
Najprej posveti pozornost svojemu zdravju: čeprav tega nisi napisala bom vseeno začela pri spanju in prehrani, ker sta ključnega pomena za tvojo energijo in počutje. Poskušaj vzdrževati reden spalni urnik in se izogibaj kofeinu in sladki hrani ali pijači pozno zvečer, ker to dokazano otežuje spanje. Prav tako poskrbi za uravnoteženo prehrano (trije kvalitetni obroki na dan in čim manj nezdravih prigrizkov).
Organiziraj svoj čas: ustvari si urnik, ki vključuje oboje, čas za učenje in čas za počitek in druge aktivnosti. Postavljanje dnevnega ritma je prvi korak, ki nam pomaga bolje izkoristiti čas. V urnik vpiši naloge, ki jih želiš narediti, označi tiste najbolj pomembne, ki jih res moraš - te so na dan lahko največ tri in tiste, ki lahko še malo počakajo (dobra metoda ravnanja s časom je že napisana tukaj). Obvezno rezerviraj nekaj časa za hobije in brezskrbnost in vedno pusti še nekaj časa za rezervo, ker se vsakemu zgodi, da ne gre vse po planu.
Gibanje: rezerviraj nekaj časa, recimo pol ure na dan, za telovadbo. To je lahko hiter sprehod, raztezanje, joga, skakanje čez kolebnico, ples na najljubši komad. Tvoji vrstniki se radi tudi vključijo v kakšno od vodenih vadb (kakšna vadbena skupina, verjetno že obstaja v bližini tvojega doma ali šole, ali pa morda celo v šoli po pouku, poišči skupino za tek, plavanje, aerobiko, fitnes, borilne veščine, plezanje, ples, lokostrelstvo … če nanizam nekaj idej).
Postavi si kratkoročne cilje: namesto da razmišljaš o vsem, kar moraš narediti, se osredotoči na majhne korake in si postavi cilje, ki so časovno blizu. To ti bo pomagalo, da se bolj osredotočiš in počutiš manj preobremenjeno. Postavljanje ciljev tudi pomaga bolje razumeti, kaj želiš doseči in kako to dosežeš. Postavljanje ciljev poteka takole:
Izberemo cilj, ki je pomemben, premislimo, kaj želimo doseči in predvsem zakaj mi je nekaj pomembno. Npr. naslednji test matematike želim pisati 85%, ta snov mi je všeč, čeprav je težka.
Postavi si konkreten cilj: zastavi cilje, ki so jasni, merljivi, dosegljivi, pomembni zate (ne za tvojo okolico) in časovno omejeni (veš, do kdaj ga nameravaš osvojiti). Npr. pišemo 6.5., v treh tednih se bom vsak dan med tednom učila pol ure.
Vedno napiši svoje cilje, saj tako postanejo oprijemljivi in zavezujoči.
Razdeli cilje na manjše korake: razčleni jih na manjše naloge, da bo lažje slediti napredku. Npr. vaditi moram geometrijo, narišem vsaj 2 lika, rešim po 2 lažji nalogi, da si zapomnim formlo in 2 težji, ki sta mi izziv. Vsakih 14 dni se dobim z inštruktorjem ali tuturjem, obiščem dodatne ure s profesorjem.
Za vsak majhen uspeh si daj majhno nagrado: igranje igrice, bonbon in še bolj enostavno: narišeš zvezdico na rob lista.
Bodi vztrajna in fleksibilna: zaveži se, da boš sledila in delala za svoje cilje, vendar bodi pripravljena prilagoditi načrt, če se stvari spremenijo.
Pomagaj si z orodji za učenje: razišči različne tehnike za učenje, kot so izdelava izpiskov ali miselnih vzorcev, uporaba barv, skupinsko delo s sošolci, poišči pomoč v šolo - tutorji, pogovorne ure s profesorji. Raziskuj različne metode, da ugotoviš, katera ti najbolj ustreza. Več o učenju in o kaj je pravzaprav učenje najdeš na tudi našem portalu.
Rada bi ti ponudila še nekaj idej za samonagrajevanje, ki ti lahko pomagajo ostati motivirana in pozitivna:
Majhni cilji in majhne nagrade: postavi si majhne, dosegljive cilje in si za vsakega doseženega privošči majhno nagrado. To je lahko kaj tako preprostega kot najljubša sladkarija, gledanje epizode tvoje najljubše serije, ali pol ure branja knjige, ki te veseli.
Čas zase: Po uspešno opravljenem šolskem tednu si vzemi dan ali popoldne samo zase. To lahko preživiš tako, da počneš nekaj, kar te resnično veseli – naj bo to sprehod v naravi, obisk kina ali urejanje nohtov.
Čas za druženje: po končanem večjem projektu ali testu se nagradi z druženjem s prijatelji. Skupna večerja, izlet ali večerno druženje so odlični načini za sprostitev in praznovanje tvojih uspehov.
Ustvarjalne dejavnosti: če imaš rada umetnost, si lahko za nagrado privoščiš nekaj časa za risanje, pisanje, glasbo ali kakšno drugo kreativno dejavnost. To je odličen način za sprostitev in odmik od šolskih obveznosti.
Nakupovanje: morda si lahko občasno privoščiš tudi majhen nakup – nekaj novega za obleč, novo knjigo ali nekaj za tvoj hobi. Vse to je še posebej lepa motivacija, če si si nek denar za to namenoma prihranila.
Ne pozabi, da je tvoj trud vreden priznanja in nagrade, pa čeprav jih daješ sama sebi. Samonagrajevanje ni le prijetno, ampak pomaga pri vzpostavljanju zdravega ravnovesja med delom in sprostitvijo. Upam, da ti bodo te ideje v pomoč in da boš kmalu našla dodaten vir motivacije
Pogovor: v šoli imaš na voljo šolske svetovalce, ki ti lahko nudijo nasvete in podporo pri obvladovanju šolskih obveznosti ter počutja. Pomagajo lahko tudi pri iskanju rešitev za morebitne težave. Poišči podporo tudi pri šolskih prijateljih in družini, deli svoje občutke, tako boš spoznala, da nisi edina, ki ima slabo obdobje. Morda pa je med njimi prava osebo, ki ti bo lahko nudila razumevanje in podporo.
Tako, kar nekaj nasvetov se je nabralo, nikakor ni potrebno skočiti na vsa naenkrat - poskusi kakšno od strategij in raziskuj, kaj ti pomaga. Ob vsem tem kar sem ti napisala pa je še vedno najbolj pomembo, da upoštevaš svoje duševno počutje, da poslušaš svoje telo.
Namesto pozdrava povzetek, ker sem ti res natrosila veliko: ob vseh obveznostih si v naslednjih nekaj dneh najprej zagotovi čas za sprostitev in uživanje. Vse prevečkrat pozabimo na prijetne stvari, ker se osredotočamo le na doseganje ocen. Vključi v svoj načrt čas za zabavo, druženje, rekreacijo in prosti čas. Na splošno pa velja: prizadevaj si za doslednost in redno delo, da boš imela več dni v tednu, ki jih boš lahko preživela ob zabavi, gibanju in druženju in prijetni gimnazijski spomini bodo nastajali, nedvomno!
Upam, da ti bodo ti nasveti v pomoč in da boš kmalu našla dodaten vir motivacije in samozavesti. Verjamem vate in tvoje sposobnosti!
Tina Jeromen, univ. dipl. psih.