Živjo,
pišem ker nevem kaj naj si mislim.
Sem 17-letno dekle in se soočam z nekaterimi izzivi glede svojih čustev, odnosa do lastnega telesa in medosebnih odnosov. Opažam, da me privlačijo predvsem starejši moški, in tudi dejansko prejemam pozornost predvsem od njih, ne pa od fantov mojih let. Starejši moški, vključno z nekaterimi mojimi profesorji, me privlačijo zaradi svoje zrelosti in odločnosti. Čeprav se zavedam, da sem zrela za svoja leta in imam jasno zastavljene cilje, me skrbi, da bi bila zveza z veliko starejšim moškim pri moji starosti neprimerna.
Kljub moji samozavesti, ki se je razvila po preteklih težavah z motnjami hranjenja, sem še vedno sramežljiva, ko gre za pristopanje k fantom mojih let. To sramežljivost morda delno izhaja iz tega, da sta mi starša že od malih nog dajala občutek manjvrednosti - mama me je kritizirala zaradi teže, oče pa je poudarjal, da je moja sestra lepša. Zaradi teh pripomb sem pri 15 letih razvila anoreksijo, vendar sem se do konca devetega razreda uspela vrniti na zdravo težo in zdaj sprejemam sebe takšno, kot sem. Čeprav so starši prenehali s prejšnjimi pripombami, še vedno včasih kritizirajo, a sem se naučila, kako se spopasti s tem in ohraniti samozavest.
Zanima me, kako naj premagam svojo sramežljivost in vzpostavim zdrave odnose s fanti mojih let, saj mi je všeč fant, ki je malo starejši od mene, vendar mu ne upam pristopiti. Hkrati me skrbi, kako bi okolica reagirala, če bi bila v zvezi s starejšim moškim, in kako se spopasti z željo po zrelosti, ki jo vidim pri starejših moških, a bi hkrati rada izkusila prvo zaljubljenost s fantom svojih let.
Lep pozdav
• Uredništvo
Ana Lampret

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
Če sem te prav razumela, si opazila, da te privlačijo starejši moški, medtem ko od vrstnikov ne prejemaš toliko pozornosti. Zdi se ti, da so starejši moški privlačni zaradi svoje zrelosti in odločnosti, kar pa te hkrati skrbi, saj se zavedaš, da bi zveza z veliko starejšim moškim pri tvoji starosti lahko bila neprimerna. Kljub temu, da si že veliko naredila na svoji samozavesti, pa ostajaš sramežljiva pri pristopanju k fantom svojih let, kar deloma izhaja iz kritik, ki si jih v preteklosti prejela od svojih staršev. Zanima te, kako premagati svojo sramežljivost in vzpostaviti zdrave odnose s fanti svoje starosti, kako se spopasti s privlačnostjo do starejših moških, in kako bi okolica sprejela morebitno zvezo s starejšim moškim.
Kar se tiče sramežljivosti, je najbolje, da začneš z malimi koraki in postopoma napreduješ k temu, da bi katerega izmed fantov, ki ti je všeč, tudi ogovorila. Več o postopnem izpostavljanju si lahko prebereš tukaj. Včasih nam lahko pomaga tudi, da razmislimo o razlogih, ki so v ozadju našega strahu. Ali tvoji strahovi izvirajo iz prepričanj, ki jih imaš o sebi ali fantih svoje starosti? Poskušaj jih prepoznati in najti razloge za in proti tem prepričanjem. Morda ugotoviš, da so ta prepričanja neutemeljena, kar ti lahko pomaga zmanjšati sramežljivost in strah pred pristopanjem k fantom tvojih let.
Sprašuješ tudi, kako nasloviti svojo privlačnost do starejših moških. Najprej je seveda potrebno razmisliti o razlogih, zakaj te starejši moški privlačijo. Je to želja po stabilnosti, varnosti, zrelosti ali odobravanju ? Čeprav imajo starejši moški lahko omenjene kvaliteta, pa ima odnos s starejšim moškim tudi svoje slabosti. Med drugim lahko vodi v neravnovesje moči oz. premoč starejšega partnerja. Dobro bi bilo razmisliti, kaj so zate prednosti in kaj slabosti odnosa s starejšim moškim ter ali lahko morda katero od prednosti nudijo tudi tvoji vrstniki.
Omenila si, da te med drugimi privlačijo tudi tvoji profesorji. Zelo dobro je, da se zavedaš, da je romantični oz. spolni odnos z osebo, ki je v vlogi avtoritete, problematičen in neustrezen. Običajno gre namreč za odnos, kjer si osebi v razmerju nista enaki po moči, kar povečuje možnost zlorabe te moči s strani avtoritete na tvojo škodo.
Čeprav je lahko vznemirljivo razmišljati o odnosih s starejšimi moškimi, je pomembno, da se osredotočiš na izgradnjo zdravih, uravnoteženih odnosov. Svetujem ti, da poskušaš delati na lastni samostojnosti, asertivnosti in zrelosti, kar bo morebiti zmanjšalo potrebo po iskanju teh lastnosti pri drugih, hkrati pa ti bo pomagalo vzpostaviti bolj enakopraven odnos z bodočim partnerjem.
Upam, da sem odgovorila na tvoja vprašanja. Želim ti veliko uspeha pri iskanju izpolnjujočega, spoštljivega in enakopravnega partnerskega odnosa.
Lepo bodi,
Ana Lampret, mag. psihologije