zdravo, torej... sem v puberteti in se zavedam da sem tecna in jezikam mami nazaj, ne naredim stvari ko mi rece prvic, ne razumete, res se trudim ampak v tistem trenutku pac recem kej butastega al pa povzdignem glas, skratka odreagiram narobe... tk da se z mami skoraj vsak dan skregama, ravno danes sma se in je rekla da je naj vec ne vprasam nic ker bo odgovor NE... res nevem kaj naj, rada bi imela dober odnos z njo, da bi mi pustila vec stvari in da nebi bila tako stroga... sem pa ugotovila da ima nekaj nevem kaj povecano in more hodit na terapije. slisala sem ko se je pogovarjala po telefonu da je to zaradi stresa in vsega skupaj, imam pa se brata ki ima tudi tezave v soli... nevem vec kaj naj, nemorem kontrolirati custev in odreagiram narobe, prevekrat mi gre na zivce... rada bi se razumela z njo, resnicno si tega zelim... zdej ko vem da je dobila tablete, zdravila in terapije zaradi stresa, jocem... vsega sem jaz kriva... res nevem vec kaj naj... prosim za kak nasvet, hvala
• Uredništvo
Maruša Bertoncelj

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena, najstnica. :)
Naj te kar takoj pomirim: s tabo ni čisto nič narobe in ne, nisi čisto nič kriva za mamino počutje. Verjamem pa, da ti je težko. Ob sebi ravno sedaj potrebuješ močno odraslo osebo, ki ti bo pomagala zdržati z vsemi temi norimi občutji. Na žalost pa je tudi tvoja mama ravno sedaj v podobni situaciji.
Kot ugotavljaš sama, si v puberteti. Veliko tega, kar se dogaja v tvojem telesu in v tvoji glavi, nimaš in ne moreš imeti pod nadzorom. Že to je precej strašljivo. Kaj šele, ko se moraš ob tem soočati še z okoliščinami, ki so izven nadzora ljudi, ki jih imaš najraje. Negotova bolezen najbližjih je lahko velik stres za vso družino.
Pa vendar: nihče nikoli pri nikomer ne povzroči bolezni. Razen kadar na nekoga prenesemo virus ali bakterijo, pa še to se zgodi nenamenoma. Zato lahko mirne duše odložiš vsaj to miselno breme. Tudi sicer kot otroci nikoli nismo odgovorni za svoje starše. Starši pa so vselej odgovorni za nas - dokler ne odrastemo.
Tvoja razvojna naloga je, da si najstnica - z vsem kar spada zraven. Seveda to ne pomeni, da nimaš nobene odgovornosti ali nobenega vpliva na to, kar se ti dogaja. Lahko si pomagaš obvladovati svoje impulze (npr. jezikanje) in čustva (npr. izbruhi jeze). Ideje, kako bolje obvladati jezo, so zbrane tule. Če želiš tudi na splošno izboljšati svoj način komuniciranja v konfliktnih situacijah, si pomagaj s temle. Te veščine ti bodo služile vse življenje!
V tem življenjskem obdobju pa si predvsem odgovorna zase: za razvijanje svojega osebnega sloga, lastnih vrednot, interesov, življenjskih navad in veščin ter šolskih obveznosti. Nikakor nisi odgovorna za to, kako živi mama, kako se mama spoprijema s stresom in kaj potrebuje za dobro okrevanje. To je njena naloga.
Mislim, da je lepo, da opaziš njeno stisko in da ji ni lahko. Pomeni, da si sočutna. Kako to lahko uporabiš naslednjič, ko boš jezna zaradi nečesa, kar je rekla ali ti prepovedala? Morda narediš pet počasnih vdihov in izdihov, preden odreagiraš? To ti lahko pomaga umiriti tisti del možganov, ki je najbolj vznemirjen. Potem boš pri svojem odzivu lažje upoštevala, da mama trenutno ni v najboljši koži in boš posledično lažje izbrala bolj primeren odziv.
Vaja dela mojstra. Ko gre za nam zelo pomembno IN nujno zadevo, je na mestu, da se potrudimo doseči svoj prav (to se da tudi brez jezikanja ;)). Ko zadeva ni nujna, je pa pomembna, poskusimo izbrati kompromis (se spogajamo). Ko zadeva ni niti nujna, niti zares pomembna, pa se lahko odločimo tudi za odpoved svoji želji. Popustimo drugemu. Ni nam treba "bojevati bitke na slehernem hribu". ;)
In ko boš dobre volje, mamo lahko vprašaš, če lahko kaj narediš zanjo. Včasih je treba zelo malo za to, da se odnos neguje in krepi - tudi v najbolj napornih obdobjih.
Držim pesti za obe vaju z mamo. :)
Lepo te pozdravljam,
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja