Zdravo. Kaj mi lahko prosim pomagate ker to postaja zelo motoce. Zadnje case sploh nimam nobene koncentracije in motivacije. Nic se mi ne da, dobesedno nic. Najrajsi bi lezala v pojstli do konca zivljenja. Zdaj v soli spet prihajajo testi in nimam nobene motivacije za solo. Ko se pa se koncno nekak prisilim da se zacnem ucit se pa Ne morem se zbrat, ampak se res res trudim. Govorim si da samo ta dva stavka se preberem pa mam pavzo ampak sploh ne pridem do konca teh dveh stavkov ker z mislimi ze zauzim nekam in mine spet pet min brez mojega zavedanja. Vceraj sem se zacela ucit za en test in mamo kak nekaj snovi ampak ne morem in ne morem se zbrat. Zacela sem se ucit, prebrala sem prvi odstavek in na koncu prvega odstavka nisem mela pojma kaj sem prebrala. In pol probam it obnovit ta odstavek in na sredini zacnem razmisljat kar nekaj desetega ampak se tega sploh ne zavedam dojler ne mine pet min in ugotovim da sploh nisem prisla do konca povedi. To je tak grozno motece. Al pa cez dan kar naenkrat brez zavedanja "zonem out" in gledam v prazen nic, sploh ne razmisljam o kaki tocni situaciji ampak kar nekaj bluzim. In se mi zdi da tudi zaradi tega rabim za vse stvari tri krat vec casa kot ostali. Zdi se mi da se tak pocasi premikam ves cas. Kot da je moje telo tezko 500 kg in moram napet vsak atom v meni da lahko pridem npr iz postelje v kopalnico.
Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena,
praviš, da zadnje čase pri sebi opažaš, da imaš težave s koncentracijo in motivacijo za šolsko delo. Tudi ko se začneš učiti, hitro prenehaš, čeprav se trudiš. Tvoje misli se hitro preusmerijo na druge stvari, ki se ti dogajajo v tvojem življenju. Ob tvojem zapisu sem začutila, da zaradi teh težav doživljaš stisko. S tem, da si se odločila poiskati pomoč, si že storila prvi korak.
Pogosto na upad koncentracije in motivacije vplivajo stvari, ki se nam dogajajo v osebnem življenju. Zato me zanima, ali se trenutno v tvojem življenju dogaja kaj posebnega, kar te obremenjuje ali pa te zelo razveseljuje? Se je mogoče zgodilo kaj posebnega v tvojih medosebnih odnosih (s starši ali prijatelji)? Ali si se že prej soočala s težavami v koncentraciji?
Učenje za šolske teste je velikokrat zelo naporno in nam predstavlja velik stres, vendar so to obveznosti, ki jih je potrebno izpolniti, saj vodijo k napredku in nam omogočajo, da dosežemo cilje, ki smo si jih postavili za življenje. Šolanje je lahko zahtevno obdobje v našem življenju, ampak je pomembno, da vemo, zakaj se šolamo in pridobivamo znanje. Si že razmišljala o tem, kaj bo tvoj poklic oz. kaj si želiš početi v življenju? To je lahko velika motivacija za to, da se pripravimo k učenju.
Vzdrževanje koncentracije je povezano tudi z drugimi dejavniki, kot so: kakovosten spanec, urejenost učnega prostora, zastavljeni cilji učenja in s tem povezan načrt dela ter tehnike učenja. Tukaj je nekaj nasvetov, ki ti bodo pomagale pri organizaciji tvojega učenja in pri vzdrževanju pozornosti.
1. Postavljanje ciljev: preden se začneš učiti, si na list papirja zapiši, kaj so tvoji dolgoročni cilji za to šolsko leto (npr. »Želim si, da bi bil moj učni uspeh na koncu šolskega leta odličen«). Prav tako si postavi kratkoročne cilje (npr. »Test iz geografije želim pisati 4«) – to te bo motiviralo, da zastavljene cilje dosežeš. Omogočilo pa ti bo tudi pregled nad tem, kaj vse te še čaka v tem šolskem letu.
2. Načrtovanje: sestavi si urnik za učenje, v katerem točno določi čas za učenje za vsak predmet, in se tega urnika drži.
3. Organizacija: natančno zapiši vse naloge, ki jih moraš opraviti v določenem dnevu (lahko si pripraviš urnik za celoten teden vnaprej). Vsako nalogo, ki jo opraviš, obklukaj ali prečrtaj. Na tak način boš zlahka spremljala svoj napredek in te bo motiviralo, da opraviš čim več zastavljenih nalog.
4. Koncentracija: »Pomodoro« tehnika je ena izmed mnogih tehnik, ki ti lahko pomaga pri vzdrževanju koncentracije. Gre za to, da se učiš 25 minut, nato pa si privoščiš 5 minut odmora. Več o tej tehniki lahko prebereš na naslednji povezavi: https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/s-paradiziniki-nad-odlasanje-ali-pomodoro-tehnika/
5. Zapiski: poskrbi, da bodo tvoji zapiski urejeni. Lahko si med učenjem izpisuješ ključne pojme ali si po vsaki snovi ustvariš povzetek gradiva. To ti bo pomagalo še bolj organizirati učno snov, da bo učenje in ponavljanje učne snovi čim lažje.
6. Ne pozabi nase in svoj prosti čas: med učenjem je pomembno, da si vzamemo dovolj časa zase. Lahko greš na sprehod v naravo, poslušaš glasbo, se zdravo prehranjuješ, vzdržuješ stke s svojimi prijatelji in družino ter poskrbiš, da imaš dovolj spanja.
7. Nagradi se: dodatna motivacija je lahko tudi, da se po vsakem doseženem cilju nagradiš. Npr. da dosežeš cilj, da si test iz geografije pisala 4 (in je bil to tvoj cilj), se nagradi s stvarmi, ki te veselijo (npr. greš s prijatelji v kino).
Velik vpliv na naše učenje in koncentracijo pa ima tudi uporaba telefona oz. računalnika. Pogosto nas med učenjem hitro zavede brskanje po socialnih omrežjih ali igranje iger. Pomembno je, da telefon odstraniš iz svojega vidnega polja in ga za čas učenja (npr. 25 minut) izklopiš ali vsaj utišaš, da te ne bo vsako obvestilo pritegnilo k uporabi telefona.
Priporočam ti, da prebereš naslednji članek na naši spletni strani, v katerem so zgornji predlogi še nekoliko razširjeni in ti lahko pomagajo pri tvoji trenutni stiski: https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/kako-lahko-premagamo-odlasanje/
Priporočam pa ti tudi, da se o težavi pogovoriš s prijatelji, s starši ali pa poiščeš pomoč pri šolski svetovalni službi. Šolska svetovalna služba ti je vedno na voljo, da se nanje obrneš s kakršnimi koli težavami, zagotovo boš prejela tudi kakšen uporaben nasvet, kako se lažje osredotočiti na šolsko delo.
Ne pozabi, da smo vsi različni in vsak se šolskega dela in učenja loteva na svoj način. Zato je pomembno, da se ne primerjaš z drugimi, saj je vsak posameznik edinstven. Bodi prijazna do sebe tudi ko imaš občutek, »da je tvoje telo težko 500 kg.« Razmisli, kaj ti je pomembno v življenju, kaj so tvoji cilji za prihodnost in kaj so tvoje vrednote. To ti bo pomagalo pri iskanju motivacije in razumevanju, zakaj je pomembno, da se učiš. Vseeno pa je pomembno, da ob tem skrbiš za svoje telesno in duševno zdravje. Če se bodo težave nadaljevale ali stopnjevale, je ključnega pomena, da poiščeš strokovno pomoč pri zdravniku ali psihologu.
Upam, da sem ti s svojim odgovorom pomagala. Če imaš še kakršnokoli vprašanje, se lahko obrneš name.
Želim ti veliko koncentracije in motivacije! Srečno!
Lepo bodi,
Lara Tušek, dipl. psihologinja