Kako pogosto bi se naj pojavljale misli?
Namreč zdi se mi kot da mislim "preveč". Pojavi se mi vsaki dve sekundi ena. Tudi zberem se včasih težko. Imam ADHD ali anksioznost ali je to normalno? Pa razmišljanje o prihodnosti, preteklosti?
• Uredništvo
Amadeja Jurič

Odgovor svetovalke:
Pozdravljen!
Praviš, da se ti zdi, da je tvoja glava prepolna nenehnih misli, občasno pa se težko tudi zbereš. Sprašuješ se, ali je to normalno.
Omenjaš ADHD in anksioznost. Zgolj na podlagi zapisanega je nemogoče opredeliti, ali gre za eno ali drugo, sicer je pa takole preko interneta nasploh sporno delati kakršnekoli zaključke. Res je, da je za obe stanji, ki jih navajaš, med drugim sicer zelo značilna tudi sprememba na področju naših misli, pozornosti in koncentracije.
Omeniti je potrebno, da so neželene (vsiljene) misli sicer do neke mere normalen del kognitivne aktivnosti vsakega izmed nas, dokler te ne postanejo preveč moteče za naše funkciniranje. Človeški možgani so zelo aktivni in generirajo neprekinjen tok misli. Te misli postanejo problem, ko nas okupirajo do te mere, da nas motijo tudi pri vsakodnevnih opravilih in nasploh v vsakodnevnem življenju, ko se zaradi njih na primer težko skoncentriramo, ne zmoremo dovolj učinkovito opraviti nalog, vplivajo na naše počutje, ...
V kolikor so te misli zelo moteče, je smiselno obiskati psihologa oziroma psihiatra, ki ti lahko preko celostnega pregleda poda diagnozo in po potrebi terapijo z zdravili. Za obvladovanje težav s pozornostjo in boljšo kontrolo nad lastnimi miselnimi procesi je sicer učinkovita tudi vedenjsko-kognitivna terapija.
Na naše misli pa lahko do neke mere vplivamo tudi sami tako, da treniramo čuječnost/prisotnost v danem trenutku. O čuječnosti si lahko več prebereš v naslednjih člankih:
Članek 1
Članek 2
Z vajami čuječnosti lahko na dolgi rok poskusiš nekoliko obvladati svoje misli in jih usmeriti v dani trenutek, s čimer izboljšaš svojo pozornost, prispevaš k zbranosti in umirjenosti duševnega stanja. Tudi meditacija je ena izmed tehnik, ki nam lahko pri tem pomaga. Seveda je za to potrebna vaja, vaja in še več vaje. Te spremembe se dogajajo na doooolgi rok, počasi. Kakor se učiš voziti kolo, se učiš umiriti svoje misli.
Te te misli torej ovirajo v vsakodnevnem življenju? Kje opaziš, da te ovirajo najbolj? Kakšne misli se ti sploh pojavljajo? Kako se z njimi soočaš?
Upam, da se še oglasiš in mi malo bolj opišeš svojo situacijo, sicer te pa lepo pozdravljam,
Amadeja Jurič, mag. psihologije
• Mi
Misli
Ja misli me ovirajo ko se poskušam uciti ali zbrati ko berem, nekaj poslusam ipd.
Veliko je misli, ki so dejansko samo "prevmlevanje" dogodkov cez dan. In to je vcasih grozno motece: npr. Kaj sem rekla, kako so drugi razumeli moje besede, kaj je drugim pomembno in kako zanimiva zivljenja zivijo, jaz pa niti ne ... Ampak je motece, ker me hitro spravi v slabo voljo.Pa tudi kaksni strahovi se pojavijo (prihodnost).
Hvala za nasvete. Vaje za cujecnost delam zelo rada, ampak se mi zdi da vcasih ne uspejo.
• Uredništvo
Amadeja Jurič
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
vaje čuječnosti so zagotovo dober način, da misli ukrotiš in jih spraviš pod kontrolo. Čisto normalno je, da vaje ne uspejo vedno. Tudi ko se učimo kake druge nove spretnosti, nismo vedno uspešni – zato je potrebna vaja. Poleg tega ni nič narobe, če kdaj pač ne uspe, saj je bolj pomembno to, da poskusiš večkrat in s tem povečaš možnost za dolgoročni uspeh. Večkrat na dan se poskusi zavestno spomniti ali pa si zapiši listek ali naredi alarm, ki te bo spomnil, da svoje misli usmeriš v dani trenutek.
Kot vidim, se veliko obremenjuješ tudi z mnenjem in življenjem drugih, ter nekaterimi strahovi. Pri tem si lahko pomagaš na tak način, da analiziraš svoje misli oziroma si vzameš čas, ko jim nameniš posebno pozornost. Več o tem si lahko prebereš v članku.
Če ti sami ne bo uspelo izboljšati svoje koncentracije in obvladati svojih misli, te spodbujam, da poiščeš strokovno pomoč. Glede na opisane težave je težko reči, ali gre le za slabšo koncentracijo, motnjo pozornosti, morda tesnobo, zato bi bil pregled pri (kliničnem) psihologu lahko zelo dobrodošel. Obrneš se lahko na primer na Center za duševno zdravje otrok in mladostnikov v tvoji regiji (ne potrebuješ napotnice).
Želim ti prijeten konec tedna,
Amadeja Jurič, mag. psihologije