Živjo,
pišem, ker potrebujem nasvet o tem kako naj ne bom več tako utrujena. Sem študentka in velikokrat (opazila sem da tudi pri nekaterih ostalih aktivnostih/druženjih) končanem urniku grem takoj domov, ker nimam ''energije'' za kaj drugega in bi najraje se samo zaprla v sabo in ne vem gledala you tube ali pa serije ali pa samo scrolala po družbenih omrežjih, ne vem in ne razumem zakaj, ker ni tako da sem po cele dneve na faksu, daleč od tega. no v vsakem primeru grem v sobo, ker ne vem sem rada sama? in ja šprotno sem aktivna, vsaj 3x na teden športam in to mi da energijo ampak res ne razumem zakaj me neke dejavnosti izčrpajo in to mi ni všeč ker imam veliko stvari za delat, ki se jih tudi lotim, a z manj energije. torej moje vprašanje bi bilo zakaj je temu tako, ker faks ni fizično naporen, od kod ta izčrpanost? ter kako naj to čimprej rešim, ker bi rada veliko delala. Upam, da sem dokaj dobro razložila ''težavo''.
Hvala.
Lp
Uredništvo
Tina Jeromen

Odgovor svetovalke:
Draga Ana!
Najprej hvala, da si se obrnila na naš portal. Kar opisuješ, je nekaj, s čimer se sooča veliko študentov, ki poskušajo uravnotežiti različne dejavnosti v življenju. Čeprav morda fakulteta ni fizično naporna, se pogosto zgodi, da so dejavnosti, kot so predavanja, druženje ali celo samo načrtovanje, čustveno in mentalno zelo izčrpavajoče.
Tukaj je nekaj možnih razlogov, zakaj se počutiš utrujeno, in nekaj nasvetov, ki ti lahko pomagajo.
1. Mentalna obremenitev. Čeprav faks ni fizično naporen, te lahko psihično izčrpajo tudi mentalne obremenitve (to so lahko: skrb glede uspeha, načrtovanje, organiziranje in izpolnjevanje nalog, priprava na izpite in kolokvije). Naše misli so nenehno aktivne, kar povzroči občutek utrujenosti, tudi če telesno nismo zelo aktivni.
2. Introvertiranost. Omenila si, da uživaš, ko si sama. To bi lahko pomenilo, da si morda bolj introvertirana oseba. Introvertirani ljudje pogosto potrebujejo čas v samoti, da si napolnijo energijo. To ne pomeni, da ne uživajo v druženju, ampak da se po določenem času v družbi lahko počutijo izčrpane. Zato je pomembno, da najdeš ravnovesje med druženjem in časom zase. Nič ni narobe s tem – ljudje se razlikujemo glede tega, kako črpamo energijo. V tem primeru je popolnoma razumljivo, da po dnevu, ko si bila med ljudmi, čutiš potrebo po umiku in regeneraciji v samoti. Poskusi prepoznati, katere vrste druženja ti jemljejo največ energije. Na primer, dolgi pogovori ali velike skupine ljudi lahko hitreje izčrpajo introvertirane osebe. Namesto tega se lahko osredotočiš na manjše skupine ali krajša druženja.
3. Digitalni vpliv. Omenila si tudi, da veliko časa preživiš na YouTubu ali družbenih omrežjih. Čeprav listanje po omrežjih deluje sproščujoče, te dejavnosti dolgoročno prispevajo k občutku izčrpanosti, saj tvoje misli niso popolnoma odklopljene, ampak še vedno prejemajo informacije.
Kako lahko digitalni vpliv omejiš in povečaš svojo energijo?
Postavi si časovne okvire, v katerih boš uporabljala digitalne naprave, še posebej družbena omrežja. Lahko si nastaviš omejitve za YouTube ali Instagram in si omogočiš le določeno količino časa na dan. Uporabiš lahko tudi aplikacije, ki ti pomagajo spremljati in omejiti čas, ki ga preživiš na teh platformah.
Vključi v svojo dnevno rutino čas brez zaslonov. To pomeni, da nekaj ur pred spanjem ne uporabljaš telefona ali računalnika. To lahko močno izboljša tvojo kakovost spanca in splošno počutje.
Nadomesti digitalne dejavnosti z bolj aktivnimi oblikami sprostitve, ki te bodo dejansko napolnile. Branje knjig, sprehod na svežem zraku, pogovarjanje, šport ali pa meditacija, ti pomagajo umiriti misli na bolj naraven način.
Družbena omrežja so vir stalnega primerjanja z drugimi, kar negativno vpliva na našo samopodobo in energijo. Razmisli o tem, katere vsebine na spletu te izčrpavajo ali povzročajo občutek manjvrednosti, in jih zavestno odstrani iz svojega življenja. Namesto tega sledi profilom in vsebinam, ki te navdihujejo in pozitivno vplivajo na tvoje počutje.
Vsake toliko časa si vzemi “digitalni oddih” – cel dan ali vikend uživaj na “drugačen” način, brez telefonov, računalnikov in televizije. Ta čas lahko izkoristiš za ponovno povezovanje s svetom okoli tebe in s samo seboj.
4. Preutrujenost in spanje. Utrujenost je lahko tudi posledica neustrezne regeneracije. Tudi če spiš dovolj, kakovost spanja morda ni optimalna. Poskusi vzpostaviti redno rutino spanja, brez zaslonov pred spanjem, in preveri, ali morda potrebuješ več spanca ali boljšo kvaliteto počitka.
Kaj lahko storiš?
1. Pazi na svoj urnik. Morda si obremenjena z občutkom, da moraš ves čas biti produktivna, vendar je ključno, da v svoje dni vključiš čas za počitek brez občutka krivde. Poskusi načrtovati krajše odmore čez dan, kjer se resnično odklopiš in obnoviš energijo.
2. Postavljanje prioritet. Če imaš veliko obveznosti, si morda naložiš preveč. Poskusi si postaviti jasne prioritete, kaj je tisto, kar resnično potrebuje tvojo pozornost, in kaj lahko odložiš ali celo opustiš. Povezava na članek o tem je tukaj.
3. Razmisli o svojih virih energije. Če ti šport daje energijo, poskusi ugotoviti, kaj je pri tem tisto, kar te polni. Včasih se športna lotimo tudi preveč resno, tako da razišči še, kako nate vplivanjo manj fizično naporne vadbe, kot so lahkoten tek ali sprehod, joga ali pilates. Preveri tudi, kako bi nate delovale ustvarjalne dejavnosti (risanje, petje, igranje inštrumenta).
4. Saj se ponavljam, toda: uravnoteži tehnologijo. Omeji čas, ki ga preživiš na YouTubu ali družbenih omrežjih, in ga zamenjaj z dejavnostmi, ki te resnično napolnijo. Včasih digitalne vsebine delujejo kot "hiter pobeg", vendar dolgoročno ne prispevajo k obnovitvi energije.
Kar sem ti napisala ni nekaj, kar je lahko narediti, vendar verjamem, da boš z majhnimi spremembami v svojih dnevnih navadah počasi našla več energije in uravnotežila obveznosti ter čas za sprostitev. Daj si dovoljenje, da se regeneriraš, saj to ni izguba časa, ampak vlaganje v svoje duševno zdravje in dobro počutje. Verjamem, da boš našla način, da boš bolje razumela svoje potrebe po počitku in aktivnostih!
Topli pozdravi,
Tina Jeromen, univ. dipl. psih.