V šoli sem odličnakinja in vsi sošolci pravijo, da sem najbolj pametna v razredu. Vedno pa čutim nek pritisk in zdi se mi, da če ne bo vse perfektno bom koga razočarala. Po kontrolki me zato skrbi, koliko bom dobila, tudi če na koncu dobim pet. Kaj naj naredim, da mi bo manj stresno? Kaj vi menite o ocenah?
Uredništvo
Ana Koščak

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
name se obračaš z opažanjem, da pogosto težiš k popolnosti, kar v tebi vzbuja neprijetne občutke in strah, da boš koga razočarala. Zanima te, kaj lahko storiš glede tega.
Morda si že kdaj slišala za perfekcionizem. Gre za lastnost, ki se kaže kot težnja po doseganju popolnosti. Oseba si postavlja precej visoke standarde in cilje, ki so lahko včasih tudi nerealni in zelo težko dosegljivi, npr. da vsak test pišeš 5. Take posameznike je strah napak, saj menijo, da jih bodo te oddaljile od njihovih ciljev, kar v njih vzbuja tesnobo in neprijetna čustva. Tudi sama opisuješ, da te po kontrolnih nalogah pogosto skrbi. Samopodoba perfekcionistov je velikokrat odvisna od njihovih dosežkov – če ne dosežejo popolnosti, se lahko počutijo neuspešne in kot praviš sama, da so nekoga razočarali. Pogosto se zgodi, da razmišljajo črno-belo. To pomeni, da menijo, da obstaja le popolnost ali pa ravno nasprotno – neuspešnost. Morda se lahko v tem opisu najdeš. Kot primer si predstavljaj, da kontrolno nalogo pišeš 4, čeprav si ciljala na 5, tebi pa to pusti grenak priokus. Pomembno je, da se v tem primeru naučiš pustiti prostor za sivino. Kaj naj bi tole pomenilo? Da se zaveš, da napaka ne pomeni katastrofe in konca sveta. Napake in spodrsljaji nam pomagajo, da se učimo in tako postajamo še boljši. Ne uporabljamo zastonj pregovorov »na napakah se učimo« in »vaja dela mojstra«. Če pa te zanima še več o perfekcionizmu, si lahko prebereš naslednji članek.
Kaj še lahko storiš, da ti bo nekoliko lažje? Zagotovo je prvi korak postavljanje realističnih ciljev. Le te si razdeli na manjše korake, da bodo lažje dosegljivi. Npr. ni realistično, da se v enem dnevu naučiš vso snov, raje si naredi urnik in si snov prerazporedi po dnevih. Pomemben pa je tudi način, na katerega razmišljaš. Pogosto namreč so naša čustva povezani z našimi mislimi (prej sem že omenila črno belo razmišljanje). Poskusi si reči naslednje stavke: »Super mi gre.«, »Dovolj dobro sem naredila.«, »Dovolj dobro mi je uspelo.« Zavedaj se, da včasih nima smisla, da se ženemo za nerealnimi pričakovanji in da ni nujno, da vse opravimo vrhunsko. Še več priporočil najdeš tukaj.
Če ti noben izmed naštetih predlogov ne pomaga, ti predlagam, da se obrneš na strokovno pomoč – najbolje na kakšnega učitelja, ki mu zaupaš, ali pa na šolsko svetovalno službo. Res je sicer, da so ocene pomembne in kažejo na tvoje razumevanje snovi, a vseeno ne povedo o tebi vsega in niso vse, kar šteje. Ne smeš dovoliti, da te ocene določajo kot osebo. Pomembne so tudi druge lastnosti, na primer tvoja vztrajnost in trud, pripravljenost pomagati, biti srčen človek. Moj nasvet tako je, da se osredotočaš na sam proces učenja in v njem uživaš, ne pa toliko na to, kakšno oceno dobiš.
Upam, da sem ti vsaj nekoliko olajšala tvoje skrbi in morda ponudila kakšen koristen nasvet. Če imaš pa še kakšno vprašanje ali skrb, se lahko ponovno obrneš name.
Lepo te pozdravljam in ti želim veliko uspeha,
Ana Koščak, dipl. psih. (un)