Pozdravljeni, hodim v 2. letnik gimnazjje in prosila bi vas za nasvet kako naj bom bolj disciplinirana in dosledna z delom za šolo, saj imam zadnje čase s tem velike težave. Veliko prokrastiniram in zadnje čase sploh nimam več motivacije. Skrbi me da se mi bo ravno zdaj proti koncu veliko nabralo česar se zelo bojim.
Hvala za vašo pomoč!
Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena!
Če prav razumem, se zadnje čase soočaš s pomankanjem učne motivacije in posledično z odlašanjem. Razumem, da ti takšen način dela povzroča skrbi, saj je motivacija pri učenju zelo pomembna in predstavlja glavni element postavljanja in doseganja ciljev. Zagotovo pa se vsakdo kdaj sooča z občasno izgubo le–te (to je popolnoma normalen pojav), saj se na poti do ciljev lahko srečamo s preprekami, ki motivacijo zavirajo.
Na točki, ko naša motivacija popušča, je pomembno predvsem, da vztrajamo, kljub oviram ali neprijetnostim, ki nam stojijo na poti. Sama omenjaš, da pogosto odlašaš, vendar ne skrbi, saj tudi za to obstaja rešitev. Najverjetneje si se ujela v začarani krog odlašanja, za katerega je značilno naslednje vedenje:
1. O pomembni obveznosti premišljuješ in si se je morda že poskušala lotiti.
2. Ob misli na obveznost se v tebi sprožijo neprijetna občutja (tesnoba, strah, jeza, slaba volja) in posledično do obveznosti občutiš odpor.
3. S pomočjo izgovorov nato opravičuješ svojo namero, da obveznost preložiš na kasnejši čas in si obljubiš, da se boš naloge kasneje resnično lotila.
4. Takšni odločitvi sledi občutek olajšanja, da ti z nalogo še ni potrebno pričeti in se lahko posvetiš drugim dejavnostim, ki so najverjetneje prijetnejša.
5. Med opravljanjem prijetnejše naloge se pojavijo negativne posledice odlašanja in včasih tudi intenzivnejša neugodna občutja.
Takšno odlašanje lahko preraste v velik problem, če postane stalnica v našem vedenju. Če pa se sama najdeš v opisanem vedenju in misliš, da to zate drži, ti ponujam naslednje nasvete za premagovanje odlašanja. Omenim naj samo, da o tvoji situaciji vem zelo malo in so spodaj zapisani nasveti splošni, vendar vseeno lahko pripomorejo k rešitvi.
- Pomembno je, da se z odlašanjem soočiš, torej se ga zavedaš, si ga priznaš in odločno sprejmeš odločitev, da boš to navado skušala spremeniti. Sama si nam že pisala, zato verjamem, da se svojega odlašanja že zavedaš in si na pravi poti.
- Pomembno je, da razmisliš o razlogih za odlašanje. Motivacija je povezana z različnimi dejavniki in silami. Ti so lahko biološki, psihološki, čustveni in kognitivni. Razmisli ali je tvoje pomanjkanje motivacije posledica nezainteresiranosti, strahu pred neuspehom, preobremenjenosti, dajanju prednosti zabavnejšim dejavnostim in podobno.
- Pomembno je, da opustiš oziroma preoblikuješ izgovore, ki te spodbujajo k odlašanju. Namesto, da svoje odlašanje upravičiš z besedami »Utrujena sem, branja knjige za domače branje se bom lotila jutri.«, si poskusi reči »Utrujena sem, a bom zdaj skušala prebrati vsaj 5 strani.«.
- Eden izmed pomembnejših dejavnikov je organizacija dela in strukturiranje delovnega dneva. Načrt ti bo omogočil, da boš delu lažje sledila. Pri organizaciji si določi kratkoročne in dolgoročne cilje, ki jih želiš doseči. Natančnejši opis organizacije dela lahko najdeš tukaj.
- Z opravljanjem naloge skušaj pričeti takoj. Smiselno je, da si delo razdeliš po etapah s krajšim časovnim trajanjem. Poskusiš lahko tudi s Pomodoro tehniko. Podrobnejša navodila Pomodoro tehnike najdeš na tem linku.
- Prav tako je pomembno, da si urediš miren delovni kotiček in odstraniš motilce, ki bi te lahko ovirali pri opravljanju naloge/obveznosti. Da boš lažje ugotovila, kateri dejavniki te pri opravljanju dela zmotijo, si lahko pomagaš s tem delovnim listom.
- Na koncu pa predvidi tudi, kako se boš za dobro opravljeno delo nagradila. Motivacijo lahko zagotovo lažje najdeš v prijetnih aktivnostih, ki se jih boš lahko lotila po opravljeni obveznosti. Če ti je lažje si lahko cilje zapišeš in takoj določiš svojo nagrado. Pri tem ti lahko pomaga naslednji delovni list.
Pri delu je pomembno predvsem vztrajanje, četudi te bo morda še kdaj zaneslo v odlašanje. Vedi pa, da je odlašanje le navada, te pa lahko z odločnostjo spreminjamo.
Upam, da ti bodo zgoraj opisane tehnike pomagale pri soočanju z odlašanjem. V primeru, da potrebuješ še kakšen nasvet pa se lahko kadarkoli ponovno obrneš na nas ter nam podrobneje zaupaš svojo zgodbo. Tako ti bomo lahko podali natančnejšo usmeritev. Dober vir informacij pri soočanju z odlašanjem in učenjem pa je lahko tudi šolska svetovalna služba. Na šoli, katero obiskuješ, se lahko zagotovo obrneš tudi nanjo.
Želim ti vse dobro,
Urška Bizjak, prof. pedagogike in andragogike ter dipl. sociologinja