Sem zelo depresivna in trenutno na faksu, ki me niti malo ne veseli. Zahteve na tem faksu so po mojem mnenju zelo visoke. Nimam pojma kako ga bom naredila. Ampak ga nekako morem. Zato ker starsi hocejo da nardim in so lahko jezni. Velikokrat se tudi jocem. Na drug faks sploh nocem it. Delat nevem kam bi sla. Ubistvu poslusam non stoop "naredi" ker ce ne itak ne bos dobila dovolj dobre sluzbe nekaj v tem smislu. Pa anksciozna sem tudi zaradi zdr.tezav in ne najdem niti smisla. Pac ne vidim izhoda iz moje situacije ubistvu imam tudi tezave z ucenjem in se ne morem zbrat. Financno tudi nimamo nevem koliko in si niti vec ne zelim na dopust ker me je minilo. Velikokrat se nimam za dovolj dobro se posebej ker nevem niti kje dobit normalno sluzbo brez stresa.
Lp
Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena!
Praviš, da si v stiski zaradi svoje situacije na faksu. Počutiš se depresivno, obupano in čutiš velik pritisk glede zahtevnosti in uspeha pri izobrazbi, v skrbeh pa si tudi zaradi svojih finančnih razmer. Situacija, v kateri si se znašla, res ni zavidljiva.
Najprej bi ti rada povedala, da se mladostniki in mladi v obdobju prehoda v odraslost pogosto sprašujejo, sprašujete, kaj je najboljša odločitev, ki jo lahko sprejmete na svoji karierni ali življenjski poti. To obdobje je v življenju modernega človeka nek čas, ko se dogajajo največje spremembe v življenjskem slogu - prehod na visokošolsko stopnjo izobraževanja, prva zaposlitev, privajanje na samostojno življenje in na kopico obveznosti, ki jih to s seboj prinese. Prevpraševanje o smiselnosti in pravilnosti naših odločitev v tem obdobju je tako bolj pravilo kot izjema, zato nikakor nisi edina, ki se je znašla v tej situaciji. Poleg tega, da je to prehodno obdobje že v samem izhodišču za posameznika zelo naporno - tako fizično, kot tudi psihično - pa se, kot tudi v tvojem primeru, pogosto zgodi, da se nate zgrne še pritisk tvoje okolice, najpogosteje je to ožja družina. Za posameznika je to velika obremenitev, zato so občutki obremenjenosti, žalosti in včasih tudi obupanosti, pogost pojav. Kaj lahko storiš glede tega?
Ko te bodo naslednjič preplavili občutki, ki si jih opisala v svojem vprašanju, ti predlagam, da svoje misli in svoja doživljanja, občutke, zapišeš na list papirja. S tem, ko doživljanja in občutke zapisuješ na papir, si predstavljaj, da s temi zapisi obremenjujoče skrbi fizično zapuščajo tvoje misli. To poskusi ponoviti večkrat, oziroma vsakič, ko te bodo opisane misli preplavile - na začetku bo ti morda težko vse zapisati na papir, kaj kmalu pa bo zapisovanje preraslo v navado. Zadrževanje skrbi in negativnih čustev v sebi lahko vodi v čustveno izgorelost. Zapisovanje, ki sem ti ga predlagala, je seveda le eden izmed načinov, kako čustva izpustiš iz sebe, seveda predlagam tudi pogovor s tebi bližnjo in ljubo osebo, ki ji zaupaš. Čeprav je z drugimi morda kdaj težko deliti tako osebne izkušnje, ti zato na začetku predlagam omenjene zapise.
V svojem sporočilu si omenila tudi, da imaš težave z visoko zahtevnostjo študijskega programa, prav tako pa te študij pretirano ne veseli, vendar ga moraš nekako dokončati. Glede na to, da študijske smeri ne želiš zamenjati, ti na tem mestu predlagam, da se vključiš v program tutorstva, kjer so ti kolegi s tvoje študijske smeri na voljo, ne le za nasvete o osnovni logistiki faksa, ampak tudi zato, da jih prosiš za pomoč, nasvet, kak namig pri učenju. Tutorji so starejši študenti, ki imajo že nekaj več izkušenj in ti lahko pomagajo z iskanjem primernega gradiva, prav tako pa ti lahko kakšno kompleksnejšo snov razložijo. Morda boš skozi pogovor s tutorji in skozi branje gradiva naletela na teme, ki te v resnici zelo zanimajo in boš tako našla svojo bodočo poklicno usmeritev. Pri iskanju možnosti zaposlitve je odlična opcija zate tudi vključevanje v obštudijske dejavnosti, saj so le-te pester nabor dodatnih aktivnosti, ki ti jih reden študij le redko zagotavlja. Veliko študentov preko obštudijske vključenosti spozna nove karierne možnosti in ustvari veliko kontaktov s potencialnimi delodajalci.
Nadalje bi naslovila tvoje skrbi glede težav s koncentracijo pri učenju. Kot čisto osnovno vodilo, ki pomaga pri zbranosti, so urejen delovni prostor in urejeni zapiski. Več o različnih metodah izdelovanja zapiskov lahko prebereš tukaj. Naprej ti predlagam, da se učenja lotiš s “tehniko Pomodoro”, kjer si čas učenja razdeliš na čas za učenje in na čas za odmor. Predlagam, da med časom za učenje iz svoje okolice fizično odstraniš vse moteče dejavnike, nor. telefon pospraviš v predal, ugasneš TV ali radio in podobno. Za več informacij ti v branje priporočam ta članek. Če pa meniš, da so težave s koncentracijo tako velike, da jih sama ne zmoreš uravnavati pa predlagam, da stopiš do osebnega zdravnika ter ga prosiš za napotnico za pregled pri psihologu, kjer bo strokovnjak presodil, kakšna oblika pomoči bi ti najbolj ustrezala.
Nenazadnje pa bi naslovila tudi tvojo stisko v povezavi z dopustom. V zadnjem času v medijih in na socialnih omrežjih v povezavi z dopustom v veliki večini zaslediš fotografije iz raznoraznih potovanj, bajnih peščenih plaž in eksotičnih destinacij - vendar je dopust v izhodišču čas, ki si ga posameznik vzame zase, za oddih od vsakodnevnih skrbi, kar pa ni nujno povezano s tem, da se moramo odpraviti na kakšno potovanje. Prijeten dopust si lahko ustvariš za zelo malo denarja. Pri tem si lahko pomagaš s kakšnim programom umetne inteligence, ki izdela zelo dodelan načrt aktivnosti glede na tvoje finančne, ali druge, preference. Dobro se imaš lahko tudi takrat, ko nimaš na razpolago veliko denarja.
Upam, da sem uspela nasloviti vse skrbi, ki si jih v svojem sporočilu omenjala. Če pa imaš zame še kakšno vprašanje, sem ti na voljo.
Lepo bodi!
Sara Holjević, dipl. psihologinja (UN)