Pozdravljeni!
Veliko preveč časa preživim pred ekrani. Ponoči nemorem zaspati ker gledam v telefon. Podnevi sem za rač. Poskusila sem že namesto tega brati,risati početi kaj drugega a še vedno preveč preživim pred ekrani imate kakšen nasvet kako zmanjšati čas.
Lp.
• Uredništvo
Taja Širca

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
Prvi korak pri iskanju rešitev je, da sploh priznaš, da imaš težavo. Ta del je za nekatere najtežji, ti pa si ga v zgornjem sporočilu že storila. To terja veliko poguma in samorefleksije, zato bi te rada pohvalila.
Najprej se mi zdi smiselno na kratko pojasniti kako se zasvojenost razvije. V naših možganih se sproža nevrotransmiter dopamin, zaradi katerega posledično čutimo ugodje in smo motivirani. Ko pa se naš dopamin dalj časa izloča več kot je to ''normalno'', obstaja tveganje za razvoj odvisnosti od določenega dražljaja. Pri kemičnih odvisnostih izločanje dopamina povzročijo psihoaktivne substance (npr. kokain) in oseba jih potrebuje vedno več. Če jih ne dobi, se pojavijo upad motivacije, slabo razpoloženje, tesnoba, razdražljivost, nespečnost itd. Podobno se dogaja tudi pri nekemičnih odvisnostih, med katere sodi tudi odvisnost od pametnih telefonov oz. drugih naprav. Vsakič, ko dobimo obvestilo/všeček na socialnih omrežjih/zaslišimo zvok telefona se v naših možganih sproža dopamin in pojavi se močna potreba po tem, da napravo primemo v roke.
Predlagala bi ti, da si izklopiš vsa obvestila, ki ti jih pošiljajo aplikacije (npr. Facebook, Snapchat, Instagram). Tako se boš izognila nepotrebnemu odpiranju aplikacij, saj so le te narejene tako, da oseba čim več časa preživi na njih. Obvestila lahko izklopiš v nastavitvah svojega telefona. Prav tako večina mobilnih telefonov omogoča, da si omejiš čas preživet na določeni aplikaciji. Če npr. veliko časa preživiš na Instagramu, si lahko v nastavitvah urediš časovno omejitev uporabe aplikacije (npr. 1h na dan). Po izteku ene ure se bo aplikacija avtomatsko zaprla in do konca dneva je ne boš več mogla uporabljati. Obstaja tudi funkcija, ki ti od določene ure dalje ne dovoli več uporabe mobilnega telefona.
Morda bi lahko z omenjenimi omejitvami poskusila zmanjšati uporabo zaslonov. Pomembno je, da pred spanjem vsaj 1h prej nisi izpostavljena ekranom, saj to negativno vpliva na kvaliteto tvojega spanca. Mladostništvo pa je obdobje, ko je spanec ključen za normalen razvoj možganov in telesa.
Zapomni pa si, da vedno obstaja strokovna pomoč, ki si jo lahko poiščeš, če se sama ne bi zmogla soočiti s težavo.
Upam, da ti bodo moji predlogi pomagali. Če te še kaj zanima, pa mi lahko napišeš.
Taja Širca, dipl. biopsihologinja
• Ja
Jazz
Pozdravljeni!
Hvala za odgovor. Čez dan skoraj nič več časa ne preživim pred ekranom. Čisto sem se zakopala  knjige in berem po 6 ur na dan drugo se pa gibam in delam druge stvari. Še vedno pa ponoči nemorem zaspati. Živim na kmetiji in moja mami že tako pozno prihaja spat najpogosteje  ob 11. In to že celo moje življenje drugje čisto lahko zaspim doma pa nemorem če niso vsi v hiši. Pogovorila sem se že z njo a ne more prej priti. Potrudila sm se zaspati tudi ko pride ampak nemorem brez da nebi pogledala v telefon več ur samo ležim in nemorem zaspati. Prebrala sm že veliko člankov kako hitreje zaspati kako ne uporabljati telefona zvečer ampak mi nič ne pomaga . Probala sem  tudi, da bi telefon se ugasnil a na žalost poznam geslo in ne morem da nebi odprla telefona. Pa ni da bi gledala facebook ali pa instagram ali pa tik tok. Preprosto pogledati moram par yutube video karkoli in takoj zaspim. Imate kakšen nasvet vse možno sem že poskusila a mi nikakor ne uspe. Že vnaprej vam hvala za sporočilo. Lp.
• Uredništvo
Taja Širca
Odgovor svetovalke:
Ponovno pozdravljena,
veseli me, da si uspela zmanjšati čas preživet na telefonu, še vedno pa zvečer brez njega težko zaspiš. Zdi se mi, da dobro razumeš vzrok za svojo težavo, saj si mi v sporočilu obrazložila, da si ne želiš zaspati sama. Strah je zelo močno čustvo in biološko gledano je povsem normalno, da te je strah zaspati, ko si sama doma v tišini in temi.
Telefon ti lahko daje občutek varnosti in gledanje videov na Youtubu preusmeri tvojo pozornost od občutkov strahu. V tem primeru je smiselno, da telefon zvečer odmikaš postopoma. Lahko poskusiš prižgati kak Youtube video ali Podcast in telefon postaviš na drugo stran sobe - še prej nastaviš, da se telefon po končanem videu zatemni in ugasne. Tako omejiš gledanje v ekran še vedno pa olajšaš neprijetne občutke. Lahko poskusiš tudi s kakšno sprostitveno glasbo ali meditacijo za uspavanje - teh je na internetu veliko. Ljudje, ki imajo težave s spanjem poročajo, da so meditacijske tehnike pred spanjem zelo učinkovite. Da si boš lažje predstavljala kako to zgleda, ti prilagam povezavo, do videa: https://youtu.be/rbL-N_Hggfo
Upam, da ti moji nasveti pridejo prav. Vesela bi bila, če mi sporočiš kako ti je šlo.
Držim pesti,
Taja Širca, dipl. biopsihologinja
• Ja
Jazz
Pozdravljeni,
Zdaj zaspim ampak problem je da šele ob polnoči. Nemorem zaspati sama ker me je še vedno strah poleg tega pa imajo moji starši veliko dela na kmetiji in nemorem spati, ker onadva delata jas pa spim. Nočeta prej hodit v hlev. Hodita šele ob 9 in potem rabita 3 ure, da dokončata. Nevem ali bi mogla spat. Ali naj ima pomagam ker sta že stara 50-60 in težko delata. Težko mi je tudi ker ima moj ati probleme s kolenom in nemore tako dobro delati.
Lp.
• Po
Pomoč na kmetiji
Iz kje pa si, lahko jaz pridem pomagat (ne potrebujem plačila)
• Uredništvo
Taja Širca
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
lahko razumem tvojo frustracijo, saj bi rada pomagala svojima staršema, ampak hkrati potrebuješ nočni spanec, da lahko normalno funkcioniraš. Omenila si, da si se z mamo že poskusila pogovoriti o tem, ampak svetovala bi ti, da poskusiš še enkrat. Staršema zaupaj svojo stisko in jima povej, da bi jima rada pomagala. Poskusi jima predlagati, da z delom začnete malo prej (npr. ob 19h ali 20h in jima pomagaš 1-2h) ali pa jima več pomagaj ob vikendih. Lahko se z njima dogovoriš tudi, da zjutraj prej vstaneš in postoriš kaj sama.
Res je pomembno, da imaš dovolj kvalitetnega spanca, saj se tvoji možgani še razvijajo. Nezadostna količina spanca ponoči lahko vpliva na naše kognitivno funkcioniranje - npr. težje se skoncentriramo in smo dlje časa pozorni na določeno stvar, imamo slabši spomin in pojavijo se lahko težave z razpoloženjem. Hkrati pa je pozitivno, da staršema želiš pomagati in si ob tem fizično aktivna. Potrebno je najti neko sredino s katero bo tvoja družina zadovoljna in ne bo negativno vplivala na tvoj spanec.
Želim ti vso srečo in upam, da s starši uspete doseči dogovor.
Taja Širca, dipl. biopsihologinja
• Ja
Jazz
Hvala za odgovor. Pogovorila sem se in hodita prej v hlev. Preden gresta v hlev pa imata večerjo. In takrat jaz zaspim. Lep pozdrav.
• Aj
Ajakda
Tvoj odgovor smo spremenili v samostojno vprašanje. Najdeš ga lahko tukaj.