Pozdravljeni. Preveč časa preživim pred ekrani po 5 do 9 ur na dan telefon, tablica, televizija. Poskušam delati kar drugega samo mi res ne uspeva. Če že mi na kakšne 3-4 dni uspe preživet samo 2 uri za internetom. Že 1 mesec mam čisto utrujene boleče oči in glavo. Nočem iti k zdravniku ali komu drugemu tudi starši in prijatelji mi ne morejo pomagati. Imate kakšno rešitev. Poskušam delati tudi odmore edino kar me ustavi od ekranov je da kam grem ali v trgovino ali k sorodnikom. Samo to je res redko. Prosim imate kakšno rešitev
Lp.
• Uredništvo
Urška Pisar

Odgovor svetovalke:
Pozdravljeno dekle,
najprej hvala, da si se obrnila na svetovalnico in si delila svojo stisko.
Pišeš, da za uporabo elektronskih naprav v povprečju na dan nameniš med 5 in 9 ur. Sama si skušala uporabo zaslonov že omejiti, vendar pri tem nisi bila najbolj uspešna. Opažaš, da se ti zaradi prekomerne uporabe zaslonov, pojavljajo različne težave - glavoboli, utrujene in boleče oči, težave z iskanjem drugih aktivnosti, ki ne vključujejo zaslonov. Verjamem, da si zaradi tega zaskrbljena in da se počutiš nemočno, saj si želiš uvesti spremembe, vendar ti do sedaj še ni uspelo, saj se uporabi zaslonov težko upreš.
Glede na stisko, ki jo opisuješ, bi se morda za začetek ustavili pri času, ki ga preživiš za zasloni. Glede na tvojo starost in priporočila strokovnjakov, naj bi mladostniki za zasloni preživeli do dve uri na dan. Na podlagi tega podatka lahko vidiva, da tvoja povprečna uporaba zaslonov močno presega priporočila strokovnjakov, kar kaže na to, da bi bilo dobro tvojo uporabo čim prej omejiti. Tudi sama si že izpostavila nekaj negativnih učinkov uporabe zaslonov, zato bi bilo dobro, da si skušaš na tem področju čim prej poiskati pomoč in podporo. Dober naslov za to je Logout, Center pomoči pri prekomerni rabi interneta (https://www.logout.org/sl/), ki ponuja različne programe za spoprijemanje z digitalnimi zasvojenostmi.
Izpostavila si, da je edino, kar te ustavi pri uporabi zaslonov to, da kam greš. Ker omenjaš, da se to zgodi redko, bi te želela spodbuditi, da skušaš v čim večji meri načrtovati svoj dan tudi s takšnimi aktivnostmi, ki ne vključujejo zaslonov. Razmisli katere dejavnosti bi lahko izvajala tekom počitnic. Skušaj si vsak dan načrtovati tako, da bo preostalih aktivnosti toliko, da ti bo za zaslone ostalo le malo časa. Pri tem so ti lahko v pomoč tudi časovniki, ki si jih lahko nastaviš na aplikacijah in ti onemogočajo uporabo zaslonov po tem, ko si prekoračila priporočen čas uporabe. Pri tem bi želela dodati še to, da je priporočljiv čas uporabe zaslonov mišljen kot čas, ki ga posameznik na dan preživi na vseh zaslonih skupaj (torej do dve uri uporabe različnih naprav in ne dve uri za vsako posamezno napravo). V pomoč pri spremljanju časa na napravah so ti lahko različne aplikacije, sama pa lahko svojo digitalno aktivnost beležiš tudi s pomočjo delovnega lista, ki ti ga pripenjam: https://www.tosemjaz.net/assets/8-JAZ-NA-SPLETU/Delovni-listi/2.-Delovni-list-moj-digitalni-dnevnik.pdf.
Ker glede na tvoj zapis ni mogoče povsem jasno določiti ali gre pri tebi za prekomerno uporabo ali za zasvojenost z zasloni, lahko sama razmisliš ali se pri tebi pojavljajo tudi naslednji znaki, ki kažejo na zasvojenost:
-      izguba občutka za čas,
-      preokupiranost z vsebinami za zasloni,
-      izguba zanimanja za druge aktivnosti (npr. hobije, prijatelje ...),
-      nihanje razpoloženja,
-      zanemarjanje šolskih ali delovnih obveznosti,
-      uporaba spletnih aktivnosti, kot strategije umika od težav,
-      pomanjkanje interesa za druge aktivnosti,
-      prikrivanje ali laganje o težavah glede uporabe zaslonov,
-      prehranjevanje za zasloni, s
-      premenjen spalni vzorec,
-      izguba pomembnih odnosov itd.
V kolikor boš pri sebi prepoznala kaj od naštetega je ključno, da si čim prej poiščeš strokovno pomoč. Predstavljam si, da ti je ob vsem tem hudo, saj si resnično želiš zmanjšati uporabo zaslonov, vendar do sedaj še nisi uspela najti načina kako. Pri tem ti lahko pomagajo usposobljeni strokovnjaki, ki nudijo podporo in razumevanje, hkrati pa tudi pomoč pri iskanju konstruktivnih strategij za spoprijemanje s stisko, ki jo opisuješ.
Lepo te pozdravljam,
Urška Pisar, mag. psihologije