V šoli sem večinoma sama in zato pridem tudi vsaka dan potrta domov in to slabo energijo prinašam s seboj. S tem ko me ostali žalijo in zmerjajo se počutim manj vredna in potem spotoma tudi si ne zaupam več. Tudi pred nastopi ali ocenjevanji v šoli sem sramežljive in me je strah. Pišem vam pa sedaj, ker hočem bit naslednje  šolsko leto bolj pogumna.
L.p.
• Uredništvo
Anadeja Bajzek

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
žal mi je, da se v šoli ne počutiš dobro in da to vpliva tudi na to, kako razmišljaš o sami sebi. Vsak od nas si želi, da bi v okolju, kjer preživlja veliko svojega časa bil sprejet ter da bi se počutil sproščenega v svoji koži.
Glede na tvoj zapis se mi zdi, da je velik del problema v tem, da se sošolci do tebe ne vedejo prijazno in te zmerjajo. V takem okolju je še težje biti pogumen in samozavesten, saj, kot si zapisala, začneš dvomiti vase. Vendar pa to ni nekaj, s čimer bi se morala sprijazniti. Svetujem ti, da se o odnosu s sošolci pogovoriš bodisi z razredničarko ali svetovalno delavko na šoli. Če te sošolci zasmehujejo, to ne pomeni, da moraš spremeniti samo sebe, da jim ugajaš. Razred mora biti vključujoče okolje, kar pomeni, da spoštujemo tudi tiste, ki nam iz kateregakoli razloga niso najbolj pogodu. Vesela bom, če mi zaupaš kaj več o situaciji v šoli: se to dogaja dlje časa? Imaš v razredu ali kje drugje na šoli koga, ki se mu lahko zaupaš?
Seveda smo pa nekateri že po naravi bolj sramežljivi. To lahko vidimo kot oviro, saj se pogosto znajdemo v situacijah, kjer se moramo izpostaviti pred drugimi. Naj pri tem poudarim, da biti pogumna ne pomeni, da strahu več ne boš čutila, pogum pomeni, da boš kljub sramežljivosti poskusila narediti nekaj, kar bo nekoliko neprijetno. Lahko pa z določenimi ukrepi neprijetna čustva, ki jih doživljaš pri tem, zmanjšaš. Pri ocenjevanju je najpomembnejša priprava. V prvi vrsti gre za pripravo v smislu učenja, kar pomeni, da boš snov obvladala do te mere, da zmanjšaš strah pred slabo oceno. Nato pa tudi priprava v smislu vaje samega procesa ocenjevanja. V kolikor te je strah ustnega ocenjevanja poskusi vaditi odgovoranje na glas. Vprašaj starše, sorojence ali kogarkoli s komer si si blizu, da poslušajo tvoje odgovore ali pa da te sprašujejo. S tem boš vadila odgovarjanje na vprašanja pred “občinstvom”. Pred samim ocenjevanjem pa ti priporočam, da narediš kakšno kratko dihalno vajo, s katero boš znižala svojo napetost. Nekaj dihalnih vaj najdeš tudi na naši spletni strani: vaja 1 ali vaja 2. Te vaje pa lahko uporabiš tudi v drugih stiuacijah, kjer boš imela občutek, da se te loteva strah, da začenjaš dvomiti vase in da ti po glavi gredo negativne misli.
Tudi strah pred socialnimi situacijami lahko najlažje premagaš z vajo. Poskušaj postopno premagovati sramežljivost tako, da se namerno postaviš v situacije, ki so ti nekoliko neprijetne, ampak jih še zmoreš obvladati. Prvi koraki naj bodo torej majhni, postopno pa boš dobila samozavest tudi za bolj zastrašujoče situacije. Začneš lahko že s tem, da npr. v trgovini vprašaš trgovca za nasvet ali pa, da ti pomaga poiskati določen artikel. Prav tako ti priporočam, da se izpsotavljaš družabnim siutacijam tudi preko obiskovanja kakšnih prostočasnih aktivnosti (npr. poletnih delavnic, športnih dogodkov, obšolskih dejavnosti). Pogosto si v teh situacijah z drugimi, ki prav tako iščejo osebe s katerimi bi navezali stik, druži pa vas tudi zanimanje za isto interesno dejavnost. Res je, da je lahko prvi obisk teh aktivnosti tudi stresen, ampak je tudi odličen način za to, da si pridobiš več samozavesti in ugotoviš, da premoreš dovolj poguma, da se spoprimeš s svojimi strahovi. Več konkretnih načinov, kako pristopiti do oseb in kako izpiliti svoje socialne veščine, lahko najdeš tudi na tej povezavi.
Resnično upam, da boš ob začetku šolskega leta svojo izkušnjo v razredu zaupala komu na šoli, saj je to ključ do tega, da se situacija tudi dejansko spremeni. Prav tako pa ti bo lahko šolska psihologinja ali svetovalna služba pomagala pri premagovanju sramežljivosti. Seveda pa smo tu tudi tukaj zmeraj na voljo.
Želim ti lep preostanek počitnic.
Anadeja Bajzek, dipl. psihologinja (un)