Doma imam svoj vrt, za katerega skrbim sama in stvari pobiram in jem sama. Zalivam sama in vse sama. Pridejo starsi ali pa babica in mi vse potrzejo dol. Bolj kot govorim da naj pustijo na miru, slabse je, manj razumejo. Sedaj so mi pobrali kumarice in sem ostala brez vseh. Sem besna, da bi koga ubila. Res. Ker se mi vedno vrivajo v vse kar pocnem. Kako to ustavit, razen da se odselim (ampak bi morala bit v hisi da bi imela roze, vrt in vse kar sedaj), poslusajo me itak ne, ker je ze veliko let tako.
Uredništvo
Lea Prinčič

Odgovor svetovalke:
Draga Bojana!
Praviš, da imaš vrt, ki ga obdeluješ popolnoma sama, kar me veseli. Vrtnarjenje je lahko super hobi, saj predstavlja odličen način, da smo v stiku z naravo, hkrati pa lahko s ponosom spremljamo svoj pridelek in napredek, ki se dogaja na gredicah. Lahko si ponosna, da samostojno upravljaš s svojim vrtom, saj to zahteva kar nekaj odgovornega dela in časa, ki ga posvetimo rastlinam.
Iz tvojega sporočila lahko razberem, da si precej jezna na svojo družino, ki ti z vrta pobere pridelek. Verjetno se ti ne zdi pravično, da ti v vrt vložiš veliko časa, pridelek pa poberejo drugi. Zanima me, kaj bi potrebovala, da bi občutila nekoliko manj jeze? Bi se morda počutila bolje, če bi te starši ali drugi družinski člani najprej vprašali, če lahko poberejo nekaj pridelka? Bi se počutila bolje, če bi sama imela več nadzora nad tem, kdo dobi določen delež pridelka? Bi si želela ves pridelek imeti zase?
Razmisli in si poskušaj odgovoriti na zgornja vprašanja. Naslednji korak je, da to predstaviš svojim družinskim članom. Lahko jim npr. jasno poveš, da z njimi rada deliš pridelke, vendar da bi si želela, da tvoj trud nekoliko bolj cenijo. Morda te najprej lahko vprašajo, kaj iz vrta bi si vzeli. Vsekakor se mi zdi deljenje pridelkov z družino zelo lepo, saj verjetno tudi oni s teboj marsikaj delijo. Želim pa si, da mejo s svojim vrtom postaviš sama in jo nato poskušaš svoji družini na miren način sporočiti.
Upam, da tvoja jeza ni prevelika. Poskušaj poskrbeti za to, da v trenutku, ko čutiš jezo, ne narediš kaj nepredvidljivega. Lahko poskušaš s tehnikami globokega dihanja, štetja do 10 (skupaj z globokim vdihom in izdihom). V kolikor bi želela prebrati več o tem, kako se spopadati z jezo, mi napiši ????
Vsekakor pa ti svetujem, da dobro premisliš o selitvi, o kateri pišeš v sporočilu. Pomisli – selitev na svoje pomeni tudi plačevanje položnic, stroškov najemnine, potem je tu še hrana in vse ostalo. Prav tako bi, kot si že omenila, morala najti prostor z vrtom, kar pa včasih ni najlažje.
Za konec bi ti svetovala, da razmisliš o slabih IN dobrih stvareh zapisanega problema. Čeprav ti gredo domači včasih na živce, imaš pri njih vseeno prostor, kjer si varna. Poskrbi za to, da se o pomembnih stvareh pogovarjate ob priložnostih, ko si lahko za to vzamete dovolj časa. Svoja stališča poskušaj predati na miren in spoštljiv način. Prepričana sem, da lahko najdete dobre kompromise.
Lepo bodi in veliko uspeha na tvojem vrtu!
Lea Prinčič, mag. psihologije
Bo
Bojana
Na zivce mi gre, da se vtikajo v moje stvari. Oni imajo svoj vrt, naj si ga rihtajo sami in pobirajo sami - jaz se ne vtikam in isto pricakujem od njih. Sem bila tako jezna da sem vse izruvala ven in nocem imet nicesar vec.
Uredništvo
Lea Prinčič
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena ponovno!
Praviš, da ne maraš, da se tvoja družina vtika v tvoje stvari. Zdi se, da si z družino želiš postaviti dokaj stroge meje. Rada imaš ločeno – to je moje, to je vaše. Je tako le pri vrtu in pridelkih ali je tako na večini področjih vašega oz. tvojega življenja? Si kdaj razmišljala, zakaj je tako?
Zdi se, da je bila jeza v tebi glede vrta res velika. To čustvo te je pripeljalo do tega, da si vse na svojem vrtu uničila. Rekla bi, da je bilo tvoje dejanje precej impulzivno. Kako si se počutila po tem, ko si vse izpulila ven? Morda je napetost v tebi nekoliko popustila, če je to dejanje omogočilo neko sprostitev jeze. Mogoče si se takoj po tem počutila bolje. Kako pa se počutiš sedaj? Obžaluješ, da vrta ni več? Ali pa se ti morda zdi, da je bilo to povsem smiselno glede na dogajanje?
Včasih ob močnih občutkih jeze nagonsko reagiramo zelo hitro, impulzivno, nepremišljeno. Napetost je lahko tako velika, da izgubimo kontrolo nad mislimi in posledično izvedemo dejanje, ki na dolgi rok ni nujno najboljše. Vprašaj se, kaj bi s to jezo lahko naredila drugič. Res bi ti svetovala, da sprva poskušaš s pogovorom, kadar gre za medosebne situacije. Včasih se namreč zgodi, da nas drugi ne razumejo, dokler jim z besedami ne sporočimo, kako se počutimo ali kaj mislimo.
Ker ne želim, da bi te jeza še večkrat pripeljala v situacije, ko bi naredila nekaj, kar kasneje morda lahko obžaluješ, ti napišem nekaj predlogov glede obvladovanja jeze, ki pomaga večini ljudi. Ko si jezna, lahko jezo sprostiš s fizično aktivnostjo, ki drugim ne škodi – npr. udarjanje ali kričanje v blazino, tek, močno stopicljanje ipd. Lahko se umakneš iz situacije in počakaš, da se pomiriš. Lahko izvajaš vaje globokega dihanja in to kombiniraš s štetjem do 10 ali 20. Globoko dihanje umiri srčni utrip in sprosti mišice, kar ti tudi na telesni ravni pomaga, da napetost v tebi upade. O obvladovanju jeze si marsikaj lahko prebereš tudi na naši spletni strani.
Kar pa se tiče družinskih odnosov, ti ponovno svetujem iskren pogovor. Pri tem bodi pripravljena na kompromise. Najboljše rešitve nastanejo takrat, ko sta se obe strani pripravljeni prilagoditi. Če bi želela še kakšen nasvet glede družinskih odnosov ali dinamike, pa mi napiši.
Lea Prinčič, mag. psihologije