Pozdravljeni,
sem 15 letna najstnica z aspergerjevim sindromom (visoko funkcionalni avtizem). Zaradi vseh stvari ki se mi dogajajo v življenju (težave s senzorično preobčutljivostjo, prijatelji, ljubezen, mentalno zdravje, rahla depresija...) imam zelo malo motivacije za karkoli in nimam sploh več volje do življenja. Vse poslabša še moja mami. Pri 13ih letih ko sem dobila diagnozo mi je veliko pomagala, bila je moja varna oseba, zdaj pa se je vse spremenilo. Ona ima zelo rada pospravljen dom, meni pa je pospravljanje težko zaradi slabe motivacije in senzorične preobčutljivosti. Začela je govoriti da sem lena, da se mi nič ne da in da ne bo več popuščala pri ravnanju z mano. Ima veliko stresa zaradi službe kar vse še poslabša. Začela mi je rahlo groziti s tem, da me bo odpeljala v dom ko bom v srednji šoli in da bom mogla iti v šolo za avtiste. Začela sem se je bati. Mogoče to samo govori da bi se poboljšala, a vse vzamem zelo resno in me je strah, da mi bo kaj naredila (ni fizično nasila). Prosim za čim prejšni odgovor, saj tako ne gre več in zaradi tega se jokam vsak dan.
Lep pozdrav.
Uredništvo
Ana Lampret

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
Sliši se, da si se znašla v precej težki situaciji. Praviš, da se soočaš s številnimi izzivi, ki te zelo bremenijo, v tem sporočilu pa izpostavljaš predvsem, da tvoja mami ne razume tvoje stiske in težav. Zaradi senzorne občutljivosti se spopadaš s številnimi izzivi, opisuješ pa tudi, da si v zadnjem času zaradi tega izgubila voljo do česarkoli.
Če je mogoče, se pogovori z drugo odraslo osebo, ki ji zaupaš, kot je npr. sorodnik, učitelj ali šolski svetovalec. Pomembno je, da imaš nekoga, ki te posluša in ti nudi podporo.
Praviš, da vsakodnevno jokaš, izgubila si tudi motivacijo za vse, kar je zaskrbljujoče. Ključno je, da poiščeš strokovno pomoč. Za to usposobljen psiholog te lahko podpre pri premagovanju težav, ki si jih omenila (seznam virov pomoči, na katere se lahko obrneš je tukaj). Informacije o tem, kako si lahko pomagaš ob depresivnem razpoloženju, najdeš tukaj.
Ko se boš počutila pripravljeno, bi bilo koristno, da se z mamo pogovoriš o tem, kako se počutiš. To je lahko težko, zato je morda dobro, da pogovor načrtuješ vnaprej. Lahko ji pojasniš, kako njeno vedenje vpliva nate in kako bi ti lahko pomagala na način, ki upošteva tvoje potrebe. Morda bi bil koristen tudi skupen obisk pri psihologu, da bi lažje razložila svoje občutke in izkušnje.
Predlagam ti tudi vodenje dnevnika, kjer bi zapisovala svoja čustva in misli, kar ti lahko pomaga razumeti, kaj v resniči čutiš in kaj bi lahko storila, da bi se počutila bolje. Prav tako ti lahko služi kot način, da čustva (v pisni obliki) izpoveš drugim.
Svetujem ti, da se vključiš v kakšno skupnost ali podporno skupino za ljudi z avtizmom, kot je društvo Aspi, kjer imaš možnost individualnega svetovanja, kot tudi vključitev v skupino za mladostnike z avtizmom, ki morda bolje razumejo tvojo stisko in izzive, s katerimi se spopadaš.
Zavedaj se, da imaš pravico do podpore in pomoči ter da si zaslužiš živeti življenje, v katerem se počutiš varno in razumljeno. Prosim, ne oklevaj z iskanjem pomoči; ti si pomembna in tvoje dobro počutje je na prvem mestu.
Držim pesti zate.
Lepo bodi,
Ana Lampret, mag. psihologije