Pozdravljeni,
Vsak dan se soocam z misli, da mi izgled mojega telesa ni vsec. Sicer po mnjenu drugih, debela nisem, a v moji glavi je to drugace. Sen visoka 174 in teska 60kg, a se mi useeno to zdi prevec. Še septembra sem bila teska 57, a tudi takrat sem si zelela manj. Razumem da problem ni v mojem telesu, ampak v moji glavi, vendar ne vem, kaj naj naredim in kako se naj te misli umirijo.
• ja
jagoda_mala
Pozdravljena!
Jaz imam iste oz. podobne težave. Visoka sem 179cm in težka 70kg morem priznat, da se mi je kar nabralo, ko sem hujšala sem imela 63,5 kg kar mi ni bilo okej in hotela sem še manj zdaj mi pa ne pustijo in ja sem tu kjer sem. Sebe tudi ne vidim suhe bolj debelo, ampak mi vsi pravijo da vredu zgledam. Glede misli ti pa nemorem pomagat meni lahko vsak človek na svetu reče da sm suha pa se mi mnenje ne bo spremenilo. Mogoče svetujem, da se pogovoriš s kakšno odraslo osebo in ji poveš, da imaš ta problem.
• Uredništvo
Katja Nastran

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Najprej hvala za zaupanje, da si se obrnila na našo spletno svetovalnico.
Pišeš, da imaš težave z negativnimi mislimi o svojem telesu in te zanima, kaj lahko narediš. Že sama si zrelo ugotovila, da glede na svojo višino nimaš preveč kilogramov in potrebuješ kakšen nasvet glede izboljšanja svoje telesne samopodobe.
Kako vidimo svoje telo in kakšen odnos imamo do svojega telesa je pomemben del našega življenja, posebej v času odraščanja. Tekom odraščanja se naše telo spreminja iz otroškega v odraslo, iz punčke postajaš ženska. Ampak odnos do lastnega telesa se ne oblikuje šele v obdobju pubertete, ampak že v otroštvu. Temo bi osvetlila s treh vidikov – kako sprejeti svoje telo, kako se je razvila tvoja telesna samopodoba in kako lahko spremeniš misli o svojem telesu.
Nekje sem prebrala misel, da nam naši kilogrami povedo samo to, kakšen je naš odnos s težnostjo. Misel mi je bila takoj všeč. Sama številka kilogramov brez ostalih podatkov ne pove skoraj ničesar o nas. Verjetno že sama veš, da je bolj kot številka na tehtnici pomembno, da si zdrava in močna. Ne samo telesno, ampak tudi duševno. Seveda je pomembno, da skrbiš za svoje telo, da boš zdrava. Hkrati pa je tudi pomembno, da sprejmeš svoje telo tako, kot je – četudi ni čisto po tvojih pričakovanjih. Lahko pa spremeniš svoja pričakovanja, misli in odnos do svojega telesa. Namesto, da razmišljaš, kaj vse ti na tvojem telesu ni všeč, razmisli, kaj vse dobrega tvoje telo zmore, kaj ti omogoča in za kaj si lahko hvaležna. S svojimi rokami lahko objameš babico. S svojimi nogami lahko osvojiš vrh gore. S svojimi pljuči in srcem lahko hitro tečeš. S svojimi prsti lahko lepo rišeš. S svojimi ušesi poslušaš prijateljico. S svojimi usti pohvališ mamino kosilo. S svojimi možgani se učiš. S svojo zadnjico sediš v šoli in slediš pouku. S svojimi očmi občuduješ lepote narave. In še in še. Predlagam ti, da si napišeš svoj seznam. Verjamem, da se ti zdi mogoče hecno, a pomaga.
Če ti lahko zaupam svojo izkušnjo. Verjetno razumeš, da se naša telesa tekom življenja spreminjajo in da se predvsem v času nosečnosti in v obdobju po nosečnosti žensko telo spremeni. Sama sem med vsako nosečnostjo (3 hčerke imam) pridobila kar dosti kilogramov, a sem bila takrat hkrati tudi najbolj zadovoljna s svojim telesom. Zelo sem bila hvaležna, da je bilo moje telo tako zdravo in močno, da je v njem raslo novo življenje. In kasneje tudi, da je moje telo skrbelo za dojenčke. Žal mi je bilo za vse tiste negativne misli, ko sem v najstništvu kritizirala svoje telo. Sekirala sem se za nekaj, kar sploh ni bilo pomembno in mi je bilo žal, da nisem že kot mlado dekle videla, da je moje telo lepo in dragoceno. Razmišljala se tudi, zakaj sem v otroštvu in mladostništvu razvila negativen pogled na svoje telo in kaj lahko naredim, da bom svoje hčerke vzgojila, da bodo s svojim telesom zadovoljne.
Naše zadovoljstvo večinoma ni odvisno od zunanjih okoliščin, ampak od našega odnosa. Ne boš bolj srečna, če boš imela manj kilogramov (ja, če bi preveč kilogramov ogrožalo tvoje zdravje, potem bi bilo seveda dobro to spremeniti). Spomnim se raziskav o zadovoljstvu z življenjem. Ljudje običajno mislijo, da bi bili bolj srečni, če bi zadeli na loteriji. Ali pa, da bi bili zelo nesrečni, če bi postali invalidi. A raziskave so pokazale, da so ljudje po enem letu po zadetku na loteriji ali po nesreči, ko so postali invalidi, poročali o enaki stopnji zadovoljstva z življenjem kot pred tem. Dogodek je sicer nekaj časa vplival na njihovo življenje, ampak dolgoročno pa ne – zunanje okoliščine (denar, invalidnost) niso pomembno vplivale na njihov občutek sreče. Pomemben je bil njihov odnos do teh dogodkov in sebe. In enako velja tudi za naše kilograme.
Naše misli niso nujno resnične. Ampak oblikujejo naše vedenje in naša čustva. Zato je pomembno, da kritično presodimo svoje misli ter da razmislimo, zakaj smo oblikovali take misli. Če ti torej tvoje misli pravijo, da si debela, se vprašaj ali je to res in zakaj tako misliš? Kot pišeš, si že ugotovila, da tvoje misli nimajo prav. Sebi lahko poveš, da trenutno misliš, da si debela, da se tako počutiš, ampak da to še ne pomeni, da je to res. Z negativnimi mislimi se lahko spopadeš tako (lahko sama ali pa naj ti pomaga kakšna dobra prijateljica, sestra, mami), da jih izzoveš – premisliš, kje so dokazi, ki podpirajo to misel in kje so dokazi, ki ji nasprotujejo. In če tvoja misel ni resnična, boš to hitro sama sebi logično dokazala. Drugi način pa je, da se vprašaš, kako bi svetovala prijateljici, če bi se s enakim problemom obrnila nate. Verjetno bi ji namenila veliko prijaznih in spodbudnih besed. Zakaj pa jih ne nameniš sebi? Obe tehniki pomagata, da svoje misli prevetrimo, jih kritično ocenimo in nato na novo oblikujemo, da so bolj realne.
To je razumski pristop do negativnih misli, ki je pomemben pri izboljšanju telesne samopodobe. Pomembno pa je tudi, da razmisliš, kako in zakaj si oblikovala takšen odnos do svojega telesa, do svoje teže. Pogosto se zgodi, da matere prenesejo svoj negativen odnos do telesa na hčerke. Če je tudi v tvojem primeru tako, bi se mogoče lahko pogovorila s svojo mami, če bi se seveda ona bila pripravljena s tabo o tem pogovarjati. Mogoče pa lahko najdeš kakšno drugo odraslo žensko, ki ji zaupaš in se z njo o tem pogovoriš. Modrosti starejših žensk so za dekleta v času odraščanja lahko zelo dragocene.
Pomaga tudi, da se pogovoriš o dogodkih ali besedah, ki so te na področju telesa prizadele (npr. ali te je kdo zafrkaval, te žalil ipd). Pomaga, da izraziš, da zaradi tega čutiš žalost, jezo sram ipd. Pomaga, da se spomniš kakšnega takega dogodka, ga zaupanju vredni osebi opišeš, se tudi zjokaš in potem pustiš, da te ona potem potolaži. Potem lahko te dogodke ali besede pustiš v preteklosti, da nimajo več moči nad tabo v sedanjosti. Nekaterim pomaga tudi, da na list papirja napišejo slabe dogodke ali besede, ki so jih prizadele in potem list zažgejo. Če se boš tega lotila, pazi na požarno varnost.
Po drugi strani pa naš odnos do telesa oblikujejo tudi sporočila, ki jih dobivamo iz medijev, socialnih omrežij, spleta in vrstnikov. Razmisli, ali mogoče preživiš preveč časa v okolju, ki je osredotočeno samo na zunanji videz, idealno težo, six-packe ipd. Sedaj verjetno že vidiš, da to ne vpliva dobro nate. Mogoče lahko najdeš kakšne vsebine, ki gledajo na telo celostno, ki spodbujajo zdravo telesno samopodobo. Potem se mi zdi pomembno tudi, kako se s svojimi prijateljicami pogovarjaš o tej temi. Velika verjetnost je, da imajo tudi one kakšno skrb glede svojega telesa, da jim kaj ni všeč na sebi. Lahko se dogovorite, da se boste o tem odkrito pogovarjale in druga drugo spodbujale k pozitivni samopodobi na vseh področjih. Da boste druga drugo pohvalile in ne kritizirale. Da boste druga za drugo vir veselja, hvaležnosti in opore in ne vir razočaranja, primerjanja in negativnih misli.
Za te namene je dobra dejavnost, da to napišete. Vsaka naj vzame en list in nanj napiše svoje ime. Potem naj listi potujejo od ene do druge. In vsaki prijateljici napišeš, kaj ti je všeč na njej, kaj občuduješ pri njej, za kaj si ji hvaležna ipd. Potem pa si list nalepi v sobo na vrata ali nad pisalno mizo in si vsak dan preberi, kaj dobrega vidijo tvoje prijateljice v tebi.
O tem, kako nas drugi vidijo, mi je všeč misel ameriške pesnice Maye Angelou: »I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.« Upam, da razumeš toliko angleško. Strinjam se in vem, da je tako. Ljudje te nimajo radi, ker imaš neko številko kilogramov. Ampak te imajo radi zaradi tega, kar si v svojem bistvu, v svojem srcu. Ni pomembno, kaj delaš, kako izgledaš, ampak, da imaš dobre odnose z drugimi. In to ni odvisno od tvojih kilogramov.
Še ena misel mi je zelo blizu. Mogoče poznaš pisatelja Roalda Dahla (napisal je Matildo, Čarlija in tovarno čokolade, Čarovnice itn.). V knjigi Gravža (ki je sicer zelo smešna), je zapisal eno zelo resnično in modro misel. Tukaj je v angleščini: »A person who has good thoughts cannot ever be ugly. You can have a wonky nose and a crooked mouth and a double chin and stick-out teeth, but if you have good thoughts it will shine out of your face like sunbeams and you will always look lovely.« Žal nimam originalnega slovenskega prevoda. Dahl pravi: »Če ima oseba lepe misli nikoli ne more biti grda. Lahko imaš krompirjast nos in kriva usta in dvojni podbradek in štrleče zobe, ampak če imaš dobre misli, bodo sijale na tvojem obrazu kot sončni žarki in boš vedno izgledal čudovito«.
Mogoče poznaš tudi ti kakšno misel, ki ti je v navdih. Ali pa lahko najdeš še kakšne druge navdihujoče misli in si jih prav tako nalepiš v sobo.
Odnos do svojega telesa je res obsežna tema. Nekaj koristnih nasvetov najdeš tudi tukaj:
https://www.tosemjaz.net/razisci/moje-telo-in-zdravje/kako-lahko-izboljsas-svojo-telesno-samopodobo/
Predvsem se mi zdi pomembno, da se naučiš sprejeti svoje telo in imeti rada sebe ter da se zavedaš, da je življenje več kot le popolna zunanjost. Upam, da ti bodo moja razmišljanja in nasveti pri tem pomagali. Res se mi zdi dobro, da se mladi trudite za pozitivno telesno samopodobo, saj boste s tem tudi spreminjali družbo, da ne bo na ljudi gledala samo iz vidika telesnega videza.
Želim ti vse dobro!
mag. Katja Nastran, univ. dipl. psihologinja