Pozdravljeni,
sem 4. letnik gimnazije in se odločam katero fakulteto naj izberem. Sem v kar veliki dilemi, saj ne vem kaj naj. Vse kar me zanima ime prevelike omejitve, med "dostopnimi" študiji pa se ne morem odločit katerega. Sem bolj naravoslovne narave, zato me zanima delo v laboratoriju, ampak hkrati bi delala tudi v pisarni, bila bolj sama svoj šef ne toliko odvisna od drugih. Zanima me študij laboratorijske biomedicine, vendar so omejitve kar visoke, zato sem razmišljal da bi se vpisala najprej na študij biotehnologije in nato naprej na biomedicino, vendar ali je to sploh mogoče? Potem sem prišla na idejo, da bi morda šla na sanitarno inženirstvo, vendar osebno ne vem kakšen poklic sploh lahko upravljaš po koncu študija, prav tako imajo v predmetniku angleščino, ki pa mi ne gre prav dobro, zato me je strah da ne bi naredila. Na misel mi je prišel tudi poklic kriminologa/forenzika, vendar ne vem katera fakulteta ponuja to šolanje. Kot vidite nimam pojma kaj narediti, zato prosim če mi lahko odgovorite na vprašanja in morda vsaj malenkost pomagate. Prosila bi tudi, če je slučajno kdo na katerem od naštetih študijev, da opiše kako je ali je težko, kako se mu zdi, ker sem res v dilemi kaj izbrati...
hvala in lp :)
• Uredništvo
Barbara Stožir Curk

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena, ULaa!
Tako kot osnovnošolci, ste srednješolci zaključnih letnikov sredi intenzivnega procesa odločanja - kam naprej po zaključku dosedanjega izobraževanja. Verjamem, da je vprašanj, ki si jih zastavljate veliko. Prav je tako. Zelo pomembno je, da ste čim bolj radovedni, da zberete čim več potrebnih informacij o šolah, študiju, načinu dela tam, kasnejših možnostih za zaposlitev. Ob tem je pomembno poznavanje sebe, celostno (zmožnosti, učne in delovne navade, interesi itd.). O tem si na začetku svojega zapisa razmišljala tudi ti. Sebe ocenjuješ kot bolj "naravoslovno" naravnano, vidiš se v laboratoriju kot tudi v pisarni, želiš biti samostojna pri svojem delu, ocenjuješ, da ti angleščina ne gre. Ocenjuješ, da nimaš dovolj točk za programe, ki te zares zanimajo, zato razmišljaš o dostopnejših študijskih programih. Preden se lotiva odgovorov na vprašanja o posameznih programih, je na tem mestu primerno omeniti, da lahko do ciljev, ki si jih postavimo pridemo po različnih, tudi daljših, mogoče bolj zavitih poteh. To seveda od nas zahteva vztrajnost, potrpežljivost, a je zadovoljstvo ob zaključku tem večje. To pomeni, da lahko tudi ti razmišljaš o ciljih, ki bi bili sicer povezani z "manj zate dostopnimi" programi in pomenijo le daljšo pot do končnega cilja. Se ti to zdi smiselno?
Vsak študijski program, ki ga boš izbrala, vsebuje predmete, morda področja, ki so lahko bolj zahtevna, od študenta zahtevajo več dela, več truda. To pa ne pomeni, da takšnih predmetov ni mogoče absorbirati in opraviti izpit. To omenjam zato, ker te skrbi ali bi na programu, ki ga navajaš, opravila izpit iz TJA. V kolikor je prisotna motivacija in jasen cilj, potem gre, pa četudi ob pomoči, ob večkratnih ponovitvah izpitov. Gre.
Programov, ki bi bili bolj naravoslovno, laboratorijsko naravnani, je kar nekaj. Prehajanje med programi je bolj mogoče, kadar so sorodni. V tem primeru to velja za biotehnologijo in laboratorijsko medicino, mikrobiologijo, najbrž tudi biologijo. V ta sklop, kjer delo poteka tudi v laboratoriju, sodi tudi področje farmacije, kozmetologije, kemije in kemijske tehnologije, laboratorijska zobna protetika. Potem pa je tu še študijski program na pedagoških fakultetah - biologija, kemija..., ki ti omogoča tako delo v laboratoriju, pa delo z ljudmi in precej samostojno delo, ki si ga želiš. Sanitarno inženirstvo je kot program dobro predstavljen na straneh Zdravstvene fakultete - link: https://www.zf.uni-lj.si/si/studenti/st ... nzenirstvo. Diplomant ima znanja na področju zagotavljanja higienskih standardov na področjih varne hrane in okolja, npr. v kuhinjah, bolnišnicah itd. Kar nekaj strokovnjakov s tega področja dela na delovnih mestih inšpektorjev. Omenjaš tudi poklic kriminalist oz. forenzik. To sta dva poklica. Forenzik oz. natančneje kriminalistično-tehnični izvedenec je lepo predstavljen na straneh Zavoda za zaposlovanje - https://www.ess.gov.si/ncips/cips/opisi ... 76&Filter=. Izobraževalnega programa za to področje v Sloveniji ni. Po podatkih Policije (spletna stran - https://www.policija.si/medijsko-sredis ... anje#stiri) to delovno mesto opravljajo fiziki, biologi, kemiki, ki se nato dodatno izobražujejo in dopolnjujejo v tujini. Kriminalist je poklic, do katerega lahko prideš na dva načina. Tako, da najprej postaneš policist (opravljena 4 letna srednja šola in dodatna usposabljanja ter izpit) in se nato, kot zaposleni, prijaviš na interni razpis za delovno mesto kriminalist. Druga možnost pa je prijava na razpis, pri tem je največ kandidatov, ki so zaključili pravo, ekonomijo, informatiko. V kolikor želiš pridobiti znanja s tega področja, je lahko primerna Fakulteta za varnostne vede.
V zaključku bi ti svetovala, da izkoristiš tudi svetovanje, ki vam ga ponuja svetovalna služba. O programih si preberi na spletnih straneh fakultet, pridobi informacije iz prve roke tudi tako, da se obrneš na fakulteto, morda karierne centre fakultet. Izkoristi informativne dneve, četudi na daljavo. Poskusi izpolniti Kam in kako, pripomoček Zavoda za zaposlovanje v procesu odločanja, preglej VKO točko, morda Kambi (ugotoviti ali so morda tudi tehniška področja zanimiva). Pri tem ne pozabi, da je možno do cilja po več poteh, da so ovire premagljive, da je do konca šolskega leta in mature še kar nekaj časa, tudi za izboljšanje ocen.
Verjamem, da se boš dobro odločila ob tebi dostopnih informacijah. Pomembno je še, da veš, da v karieri ni nič nenavadno, da zamenjaš nekaj poklicev, poklicnih področij. To imajo delodajalci zelo radi, saj govori, o fleksibilnosti, delavnosti, multidisciplinarnosti itd.
Srečno pri odločitvah, ULaa. V kolikor imaš pa še kakšno vprašanje, pa z veseljem odgovorim.
Lepo te pozdravljam.
Barbara Stožir Curk, univ. dipl. psihologinja