Mene pa zanima kaj pomaga pri stresu. Sedaj sem ze par dni zeli pod stresom in mi stisne želodec da mi rata slabo in nemorem jesti. Obtajajo kakšna zdravila, ki te pomirijo da lahko saj normalno jem in da te ne zasvojijo. P.s: na svojo psihologijo še čakam.
Lp, Luka
Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Pozdravljen Luka,
Glede na to, da sem zdravnica, ti bom odgovorila z medicinskega vidika. Tvoji simptomi zvenijo res kot posledica hudega stresa.
Pri tvojih letih se izogibamo predpisovanju pomirjeval kot so benzodiazepini (ki tudi povzročajo odvisnost, če jih jemlješ redno in dovolj dolgo). Rajše se odločimo za druge oblike pomoči - kot so pogovor s psihologom (super, da si že naročen! :D), sprostitvene tehnike, čuječnost, urejeno spanje itd.
V primeru, da je res hudo in ti se zdi, da nič ne pomaga, obstajajo tablete, ki jih imenujemo naravni anksiolotiki. V tistih tabletah so rastline, ki imajo pomirjujoč učinek, brez da bi povzročale odvisnost (npr. Anxemil). Dovoljen je za uporabo pri mladostnikih starejših od 12 let. Seveda pa je dobro, da se pred jemanjem kakršnihkoli tablet najprej posvetuješ s svojim osebnim zdravnikom.
Kljub temu verjamem, da ti bodo pogovor s psihologom in sprostitvene tehnike bolj pomagali kot kakršna koli zdravila. Konec koncu zdravila samo prikrijejo simptome. Naš cilj je, da težave popolnoma odpravimo.
Lepo te pozdravljam.
Nejla Đikić, dr. medicineCitiraj
Uredništvo
Pozdravljen Luka,
prejel si že odgovor zdravnice, tvoje vprašanje pa smo posredovali še svetovalcu, ki bo odgovoril s psihološkega vidika. Pričakuj drug odgovor kmalu.
Prijazen pozdrav iz uredništva
Uredništvo
Nika Verbič
Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljen,
pišeš, da si že nekaj časa vsakodnevno pod stresom in da čutiš znake tudi na telesni ravni. Praviš, da ti od stresa postane slabo in da ne moreš jesti. Glede na opisano ti bom s svojim odgovorom skušala pomagati po svojih najboljših močeh oz. ti bom pomagala poiskati ustrezne vire pomoči (z drugimi besedami – kam se lahko obrneš po pomoč oz. kaj lahko narediš sam, da ti bo lažje). Dandanes je žal tako, da se nam zaradi hitrega tempa življenja lahko hitro veliko stvari nabere in se počutimo, kot da ne obvladujemo stvari, tako da vedi, da nisi sam v tem.
Preden se dotakneva samega vprašanja, si poglejva najprej, kaj stres sploh je in zakaj nastane. Stres je fiziološki, psihološki in vedenjski odziv posameznika na dražljaje, ki zmotijo posameznikovo notranje ravnotežje. Lahko gre za pozitiven stres, ki nam pomaga, da lažje opravimo stvari, saj nas spodbuja in krepi, večinoma pa gre za škodljivi stres, ki ga doživljamo kot napetost, stisko in nevarnost oz. ko ocenimo, da so zahteve okolja večje od naših sposobnosti. Ko se stresorji (gre za dogodke, situacije, ki nam prinašajo stres) kopičijo in če stres doživljamo vsakodnevno lahko začnemo čutit posledice tudi na telesni ravni (težko spimo, spremeni se nam apetit, smo bolj razdražljivi…). Zelo pomembno je, da smo pozorni na vse te znake/simptome, saj ima stres na dolgi rok lahko neprijetne in škodljive posledice za naše telo ter psiho. Prav tako je treba poudariti, da smo si pri doživljanju stresa med seboj tudi zelo različni, da je vsaka stiska nezanemarljiva in jo je potrebno nasloviti, sploh, če nam prinaša stres.
Vedi pa, da se da delati na tem. Lahko in boš našel načine, ki ti bodo pomagali pri lajšanju stresa. Zelo pomembno pri vsem tem je, da kljub stresnim situacijam znaš ohraniti »mirno kri«. Preden pa poiščeva načine, ki bi te lahko pomirili, pa bi te najprej povabila, da deliš z mano, kaj te muči oz. katere situacije/dogodki te spravljajo v stres. Več informacij, kot bom imela, lažje ti bom bolj konkretno svetovala in ti pomagala. Si se morda o svojih težavah že s kom pogovoril (morda s starši, prijatelji, psihologinjo, šolsko svetovalno delavko)? Če se nisi, ti toplo priporočam, da to narediš, saj je veliko lažje, če lahko svoje skrbi damo »ven« in jih ne zadržujemo v sebi. Seveda lahko napišeš tudi meni/nam.
Nekaj načinov, ki ti lahko pomagajo pri lažjem obvladovanju stresa so naslednji. Dihanje lahko prakticiraš kjerkoli in kadarkoli. Gre za preprosto in zelo učinkovito tehniko sproščanja, ki te lahko res hitro pomiri. Ko začutiš napetost, skušaj narediti globok vdih skozi nos, nato zadrži dih in počasi izdihni skozi usta. To naredi nekajkrat, dokler ne boš začutil, da si bolj pomirjen. Če želiš, lahko pri tem zapreš oči ter položiš eno roko na svoj prsni koš, drugo na trebuh. Kot sem omenila je res pomembno, da najdeš načine, ki bodo tebi koristili, zato ti bom napisala še nekaj predlogov, ki jih lahko preizkusiš in mi potem sporočiš, če ti je kaj pomagalo. V primeru, da ti ni, lahko skupaj poiščeva nove načine:).
Poskusiš lahko s sprehodi, poslušanjem glasbe, športom, pisanjem dnevnika. Lahko poskusiš prakticirati tudi hvaležnost – to narediš tako, da zvečer pred spanjem v mislih ali v zvezek zapišeš tri stvari, za katere si hvaležen tisti dan. Lahko gre za res osnovne stvari, kot npr. »Hvaležen sem za dom.«, »Hvaležen sem za obe nogi, da se lahko premikam.«. Prav tako lahko poskusiš s prakticiranjem čuječnosti. Gre za to, da se naučimo usmeriti našo pozornost na »tukaj in zdaj«, pri čemer svojih misli, občutkov ne vrednotimo. Ko boš začutil, da si preveč pod stresom se skušaj za trenutek ustaviti, odmisliti vse stvari in se osredotoči na sedanji trenutek– razglej se po prostoru in samo opazuj kaj vidiš, kaj zavohaš. Pozornost usmeri na zgolj določene vidike, npr. na dihanje, na svojo hojo, na zvoke…to ti bo pomagalo se distancirati od burnega dogajanja v tvojem telesu in v mislih.
Več o tem si lahko prebereš tu: https://www.tosemjaz.net/razisci/custva-in-psihicne-stiske/tehnike-preusmerjanja-misli/. V pomoč ti je lahko tudi naslednja povezava, na kateri boš našel še več informacij, kako se učinkovito spopadati s stresom: https://www.tosemjaz.net/razisci/custva-in-psihicne-stiske/ucim-se-spopadati-s-stresom/.
Poleg vsega tega pa je zelo pomembno, da skrbiš za svoje telo tudi z ustrezno oz. zadostno količino spanja, urejeno prehrano in dovolj tekočine. Kot je zapisala zdravnica so pri stresu najbolj učinkovite tehnike sproščanja in pogovor, zdravila na dolgi rok ne bi bila tako učinkovita.
Upam, da sem ti z odgovorom vsaj malo pomagala, če pa imaš morda še kakšno vprašanje, se lahko ponovno obrneš name.
Lepo bodi in vse dobro ti želim,
Nika Verbič, dipl. psihologinja (un)