Pozdravljeni,
v zadnjem času opažam, da imajo moji sošolci vse več težav s koncentracijo. Po mojem mnenju je krivo to, da toliko časa preživijo na različnih socialnih omrežjih.
Prosim, če mi lahko svetujete, katera socialna omrežja najbolj škodujejo osnovnošolcem.
Hvala in lep pozdrav
Teo
• Bo
Bond007
Pozdravljen Teo,
to si dobro ugotovil. Prav s to tematiko se že od pojava socialnih omrežij od Facebooka naprej ukvarjajo strokovnjaki različnih strok, predvsem sociologi in psihologi.
Kratek odgovor: Škodujejo ti vsa tista omrežja, ki ti vzamejo preveč časa in pozornosti, da ti s tem prekinejo vsakodnevno rutino in te ovirajo pri kvalitetnem preživljanju časa.
Če si želiš daljši odgovor povabim tebe + ostale vrstnike in strokovnjake, da poveste še kaj več o tem in razvijemo daljšo koristno razpravo. Prvo "socialno omrežje" je bilo predstavljeno in ponujeno kot izboljšanje organizacije stikov, orodje za lažje spoznavanje ljudi primerljive starosti in zanimanja ter "obogatitev družbenega življenja". V začetku je bilo vse to res in prvim uporabnikom se nam je zdela ideja zares fantastična, neprimerljivo boljša kot vsi drugi načini spoznavanja ljudi. 20 let kasneje opažaš ti in vsi ostali, da so socialna omrežja (Facebook, Instagram, Snapchat, Discord), skupaj z omrežji namenjenimi zbiranju vsebin (TikTok, YouTube) postopoma a neizpodbitno načela sposobnost koncentracije v realnem okolju, fizičnem druženju z ljudmi, z zelo očitnimi znaki kot naprimer:
-vsi na avtobusu, postaji, čakalnici, celo v parku so prilepljeni na "pametno napravo" oziroma telefon
-skupina sošolcev težko "prenese" nekajminutno druženje, brez da vzame v roke telefon
-veččlanska družina v restavraciji sedi za mizo, nihče ne spregovori, vsak je na svojem telefonu
Vse našteto so najočitnejši znaki propada družbe v tradicionalnem, naravnem pomenu, povsod gre za različno stopnjo zasvojenosti z aparatom kot sredstvom za dostop do vsebin, "dražljajev", ki na možgane delujejo nagrajevalno, sprožajo pozitivne občutke zaradi izločanja endorfinov v možganih. Posledica dolgotrajne in neprekinjene uporabe/dostopanja do teh dražljajev je primerljiva zasvojencu, ki mora kar naprej posegati po "novi dozi", tudi če samo dejanje sovraži. Če se sprašuješ, kako je prišlo do tega, pomisli, da za vsako aplikacijo stoji ekipa učenjakov, ki za dober denar blazno dobro naštudira obnašanje in reakcije uporabnikov, potem pa oblikujejo parametre, da pritegnejo in obdržijo čim več uporabnikov ter jim kar naprej ponujajo prilagojene vsebine. Kako naj premlad "uporabnik", otrok sploh premaga "pasti", ki jih pripravlja in sproti popravlja cela vojska plačancev? Odgovornost pade v prvi vrsti na starše, ki so šli po liniji najmanjšega odpora in mu omogočili nenadzorovano uporabo pametne naprave (dostop do spletnih vsebin) veliko prezgodaj; verjetno z najboljšimi nameni, včasih pa preprosto zato, da imajo mir (mogoče celo zaradi lastne zasvojenosti).
Še enkrat ti torej dajem odgovor, da je vsaka stvar slaba, če se z njo pretirava. Kot pa že prej povedano, je težko z nečem odnehati, če ti daje trenutno zadovoljstvo in te kar naprej pritegne s stalno novimi "motnjami". Seveda to ni zdravo in se že kaže v družbi (zgoraj našteto) kot simptom zasvojenosti z interakcijo preko naprave/spleta namesto v prisotnosti v živo, ustavljanje in uživanje v trenutku (brez pripomočkov ali nadomestkov). Obdobje med korono je situacijo samo še podkrepilo. Piši in komentiraj, da vidimo tvoje razmišljanje in razširimo debato. Lep pozdrav!
• Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Pozdravljen!
Opazil si, da sošolcem primanjkuje pozornosti, in te hkrati skrbi, če je to povezano s spletnimi socialnimi omrežji.
Po opažanjih raziskovalcev se res kaže, da pretirana uporaba pametnih elektronskih naprav, kot so telefoni in televizija, slabšajo pozornost med mladimi in povzročajo zasvojenosti. Tu se pridružujem odgovoru vrstnika, ki je že dobro povzel stanje. Škodijo nam tista omrežja in uporaba elektronskih naprav, ki nam vzamejo pretirano časa in odvračajo pozornost. To so danes predvsem tista omrežja, ki imajo algoritme nastavljene tako, da beležijo, kaj ima uporabnik rad, in mu nato predlagajo še več teh vsebin. Na primer če imaš rad videe ljubkih mačk, ti bo omrežje predlagalo in kazalo še več teh videov in slik ter te tako pritegnilo.
Pri tem je potrebno imeti res močno voljo in zavedanje, da znamo prepoznati, ko nam omrežja "kradejo čas" in znamo telefon odložiti - kar ravno zaradi algoritma in manj razvite samokontrole pri mladostnikih ni tako lahko. Težko je reči "ne", ko pa so kratki videi tako mamljivi!
Med omrežji, ki naj bi najslabše učinkovala na pozornost, naj bi bil TikTok, saj nas zasujejo s kratkimi videi, ki ne zahtevajo veliko pozornosti. Navadijo nas na hitro in kratko vsebino, zaradi česar je težje potem pozornost zadržati na enem mestu za dlje časa. Podobna vsebina pa se zdaj pojavlja tudi na Instragramu, Facebooku, Youtube-u in drugih, zato TikTok ni več takšna izjema.
Kot pri vsem, je tudi tukaj ključna zmernost - za mladostnike od 13. do 18. leta je priporočljivo, da zaslonov ne uporabljajo več od dveh ur na dan. V branje prilagam še članek o rabi telefonov in članek s priporočili, kako si lažje postaviti mejo.
Upam, da ti je odgovor v pomoč. Če te zanima še kaj bolj konkretnega, pa le vprašaj,
Patricija Knez, mag. psihologije
• Uredništvo
_izbrisan uporabnik_
Odgovor svetovalca:
Pozdravljen in hvala za tvoje vprašanje!
Zelo lepo je, da opaziš, kaj se dogaja okoli tebe, in da te skrbi za tvoje sošolce. To kaže, da si razmišljajoča, empatična in občutljiva oseba – lastnosti, ki jih svet res potrebuje. Tudi strokovnjaki opažamo, da imajo številni otroci in mladostniki težave s koncentracijo. Eden od razlogov za to so tudi družbena omrežja, video platforme in s tem povezano nenehno preverjanje telefona. Naši možgani so naravnani tako, da jih hitri in zanimivi dražljaji hitro pritegnejo, težje pa prenesejo počasnejše, globlje naloge, kot je učenje ali branje.
Katera omrežja najbolj vplivajo na zbranost osnovnošolcev?
Čeprav je učinek različen glede na posameznika, so med najbolj motečimi:
TikTok – z zelo kratkimi videi hitro zaposli možgane in zmanjšuje potrpežljivost.
Instagram in Snapchat – spodbujata primerjanje in občutek, da “nekaj zamujamo”.
YouTube – čeprav je lahko tudi poučen, se hitro spremeni v dolgo pasivno gledanje.
Kako lahko digitalni vpliv omejiš in ohraniš več energije?
Čeprav se ti zdi, da ti gledanje videov in brskanje po omrežjih daje občutek odklopa in sprostitve, te te dejavnosti ne sprostijo zares – tvoji možgani ob gledanju posnetkov in objav predelujejo ogromno informacij. To pa človeka (mladega in odraslega) mentalno izčrpa.
Tukaj je nekaj preprostih korakov, ki ti lahko pomagajo, da omejiš uporabo digitralnih tehnologij:
Postavi si časovne omejitve. Na primer: 30 minut YouTuba ali Instagrama na dan – ne pa 2 uri zapored. Aplikacije, kot je "Digital Wellbeing" ali "Forest", ti lahko pomagajo. (povezava). Naredi si večer brez zaslonov. Vsaj eno uro pred spanjem brez telefona ali računalnika ti bo pomagalo bolje spati in se hitreje spočiti. Zamenjaj pasivne dejavnosti z aktivnimi. Namesto brskanja lahko: bereš knjigo ali strip. Greš na sprehod ali voziš kolo. Pišeš dnevnik ali rišeš. Se pogovoriš v živo s prijateljem ali družinskim članom. Premisli, katere vsebine te izčrpavajo. Sledi profilom, ki te nasmejejo, motivirajo ali pomirijo – ne tistim, ob katerih se počutiš manjvrednega.  Vzemi si digitalni oddih. Včasih pomaga že en popoldan ali vikend brez zaslonov, da si “odpočiješ glavo”. Še nekaj idej pa je tukaj.
Zelo si dobro opazil vpliv na tvoje sošolce. Morda lahko o tem skupaj spregovorite – v razredu, z učiteljem ali starši. Včasih že pogovor veliko pomaga.
Kratki napotki za učitelje in starše. Učitelji: redno vključujte kratke vaje za pozornost in gibanje (npr. 1 minuta tišine, preprosta vaja čuječnosti, razgibavanje). Spodbujajte učence, da sami razmišljajo o vplivu telefonov in se naučijo postavljati meje. Starši: Postavite skupna pravila glede uporabe zaslonov doma (npr. večer brez telefonov, dan brez interneta). Dajte zgled s svojo uporabo tehnologije. Spodbujajte dejavnosti, kjer je prisotna čustvena in telesna povezanost – npr. skupno kuhanje, igranje iger, sprehod v naravi.
Če imaš še kakšno vprašanje, se kar oglasi, tema je zelo pomembna in zanimiva.
Lepo te pozdravljam,
Tina Jeromen, univ. dipl. psihologinja