Lep pozdrav,
že nekaj časa imam problem namreč, težave imam z mamo, moja mama je samohranilka in jaz sem edinka, kar pomeni, da je moja mama še toliko bolj stroga do mene. Že nekaj časa se prepirava, saj trdi, da imam težek karakter in da se zapiram vase, kar pa ni normalno. Obiskujem gimnazijo, poleg tega delam in treniram, kar pomeni, da je moj urnik do konca zaseden in neke dni pridem domov pozno in zelo utrujena, mama pa opravlja dopoldansko delo in je popoldne sama, nima nobenega partnerja, zato moram povsod jaz z njo. Danes sva se močno sprli, namreč prišla sem domov iz treningov, zelo so me bolele mišice, ulegla sem se in zaspala, mama pa je potem prišla v mojo sobo in rekla, da greva na sprehod, saj to ni več normalno, da se zapiram vase in da "potrebujem zdravljenje" saj je z mano očitno nekaj narobe, ker mi ni do pogovarjanja z njo. Jaz sem ji najprej lepo razložila, da me zelo bolijo mišice in da mi res ni do sprehoda, pri tem pa nisem imela izbire, prisilila me je da grem z njo. Na sprehodu pa sem se ji hotela odpreti in razložiti, da ne upošteva moji potreb in me ne posluša kaj potrebujem, ona pa je to obrnila v da ji "zarivam nož v hrbet". Skušala sem ji dopovedati zakaj ji nemorem nič zaupati, saj vse obrne proti meni, ona pa je to razumela čisto drugače in sedaj se ne pogovarjava. Res nevem kako naj ji še razložim kaj kdaj potrebujem brez da izpade kot da se zapiram vase. Nevem več kaj naj naredim. Sem res potrebna zdravljenja?
• Uredništvo
Lucija Krajnc

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
hvala, da si nam zaupala svoje doživljanje.
Pišeš, da se z mamo že nekaj časa prepirata, da mama meni, da se zapiraš vase, kar po njenem mnenju ni normalno in zahteva "zdravljenje". Hkrati opisuješ, da svoj čas preživljaš zelo strukturirano (in mimogrede koristno - pohvale za to!) in da si ji tekom zadnjega prepira želela razložiti svoj vidik, vendar nisi bila slišana.
Sicer se sprašuješ, če si res potrebna zdravljenja, vendar čutim, da v resnici že poznaš odgovor na svoje vprašanje - ne, iz zapisanega nisem razbrala, da potrebuješ kakršnokoli "zdravljenje". Bi se pa vsekakor osredotočila na to, kako mami razložiti svoje stališče. Včasih je v tovrstnih čustveno napornejših situacijah zelo težko ohraniti mirno kri in rdečo nit tega, kar želimo povedati. Nisi napisala podrobnosti vajinega pogovora, zato ti bom podala nekaj splošnih priporočil, hkrati pa nekaj dodatnih vprašanj.
Morda začneš na način, da si na list papirja napišeš ključna sporočila, za katera želiš, da bi jih tvoja mama slišala. Predstavljaj si, da imaš mamo pred sabo in oblikuj nekaj kratkih sporočil. Bodi konkretna, jasna in neposredna. Vsekakor ti svetujem, da ta sporočila skušaš oblikovati na način "jaz sporočil", ki so odlična za asertivno komunikacijo - torej spoštljivo izražanje svojega doživljanja in pričakovanj glede vedenja drugega. Veliko uporabnih nasvetov o tovrstni komunikaciji najdeš v članku o izražanju jeze na asertiven način, na voljo pa imaš tudi delovni list o Jaz sporočilih. Za primer. Napisala si, da te jezi, ker "mama ne upošteva tvojih potreb in ne posluša, kaj potrebuješ". Da bi bilo sporočilo čim bolj jasno razumljeno, te spodbujam, da točno definiraš, katero mamino vedenje te razjezi, kako se ob tem počutiš in kaj namesto tega želiš. Eden takšnih primerov bi lahko bil: "Razjezi me, ko pričakuješ, da bom po napornem dnevu šla na sprehod s teboj, saj sem preveč utrujena in si želim samo počivati. Želim si, da bi več druženja načrtovali ob dneh, ki niso tako natrpana." Kako se ti to sliši? Imaš kakšno vprašanje v zvezi s tem? Meniš, da bi lahko svoja sporočila oblikovala na takšen način in jih pred mamo tudi izrazila?
Ko boš na papirju "zvadila" ključna sporočila, te toplo spodbujam, da mami tudi v živo pojasniš svoje doživljanje. Morda ti bo v začetku težko, a vaja dela mojstra. Vesela bom tvoje povratne informacije, ali si poskusila in kako je pogovor potekal.
Vse dobro do naslednjič;)
Lucija Krajnc, mag. psihologije