Nekaj časa sem že razmišljala, da bi se vam zaupala in zdaj sem se končno opogumila. V šoli imamo veliko ocenjevanj in stvari, ki me zelo skrbijo in sem pod velikim stresom. Veliko krat se mi zdi kot, da me bo šola potisnila v depresijo zaradi prevelikega stresa. Velikokrat imam tudi samomorilne misli, da bi se najraje ubila zaradi šole in ne bi bila več pod pritiskom. Sprostiti se ne morem, ker mi gre vse na živce in me vsaki lasek zmoti in se mi začne mešati. Vedno me skrbi ali bom neuspešna v življenju, ali bom za vedno samska in ali se mi sploh bodo kdaj uresničile sanje in želje. Zato sem dostikrat potrta in to so ljudje opazili in me sprašujejo zakaj zgledam tako zatesnjeno in zakrbljeno in jim preprosto ne morem odgovoriti, ker izgubim besede. Vedno me tudi skrbi, kaj se bo dogajalo z nami v prihodnosti, ker se dogajajo podnebne spremembe in tudi, ko pomislim na to bi se najraje ubila, da tega ne bi doživela.
Hvala vam za odgovor že v naprej!
Uredništvo
Katarina Maučec

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Vesela sem, da si se opogumila in poiskala pomoč v naši svetovalnici. Iz zapisa lahko razberem, da te skrbi veliko različnih stvari. Počutiš se pod velikim pritiskom in stresom zaradi šole, skrbi te glede tvoje karierne prihodnosti in prihodnosti na splošno, skrbi te, ali boš kdaj v romantičnem razmerju in glede podnebnih sprememb. Tvojo zaskrbljenost so opazili tudi drugi, vendar se z njimi še nisi zmogla pogovoriti o svojih stiskah.
Prihodnost je res lahko videti strašna, saj ne moremo vedeti, kaj se bo zgodilo. Je polna negotovosti in to je normalno. Glede na to, da je ne moremo poznati, je vse kar lahko naredimo to, da se osredotočamo na to, kar se dogaja tukaj in zdaj – kar se dogaja v sedanjosti. V sedanjosti sprejemamo takšne odločitve, za katere upamo, da bodo v prihodnosti prinesle »rezultate«, ki si jih želimo. Včasih nam jih prinesejo, včasih pa tudi ne, s čimer ni nič narobe. Skrbi te, ali boš v življenju uspešna. Tega sedaj res ne moreš vedeti z gotovostjo. Trenutno lahko razmisliš, kaj te veseli, kaj si bi v življenju želela početi, na katerem področju si želiš delati. Ko si odgovoriš na ta vprašanja, lahko razmišljaš o šolah, ki ti pomagajo se približati tem željam. Potem, ko boš končala izobraževanje in boš usposobljena za želen poklic, boš lahko razmišljala o delovnem mestu, ki si ga želiš opravljati. S tem, ko boš pa delala to, kar si boš želela, boš imela večjo verjetnost, da boš uspešna. Pri vsem tem je pomembno, da delaš korake za korakom. Dobro si je tudi odgovoriti na vprašanje, kaj zate pomeni biti uspešen? Za različne ljudi ima namreč lahko to različen pomen. Ko si boš odgovorila na to vprašanje, boš tudi lažje vedela k čemu strmeti.
Praviš tudi, da te skrbi, ali boš za vedno samska. Tudi tega z gotovostjo ne moreš vedeti. Vse kar lahko narediš je, da kadar ti je nek fant všeč poskusiš k njemu pristopiti, ga nagovoriti, ga povabiti na zmenek. Če ti trenutno nihče ni všeč, je to čisto v redu. Osredotočiš se lahko na stvari, ki te zanimajo. Se čim več vključuješ v različne aktivnosti, druženja in boš morda na tak način spoznala koga, ki te bo pritegnil. Ko boš na primer čez 5 let gledala nazaj na svoje življenje, boš lahko presenečena, koliko stvari se je zgodilo, ki jih sploh nisi pričakovala in si jih predstavljala.
Sprejemanje kariernih odločitev in odločitev, ali boš pristopila do fanta, ki ti je všeč ali ne, so pod tvojo kontrolo. Podnebne spremembe po drugi strani niso. Na podnebne spremembe v globalni ravni ti sama ne moreš vplivati. Nimaš direktne kontrole nad tem, kako se bodo odvijale. Lahko se obnašaš ekološko. To pa je tudi vse kar lahko narediš. Dobro je, da se osredotočiš na to, na kar lahko sama vplivaš. Preostale stvari pa prepusti toku življenja. Razumem, da je to lahko težko. Težko je sprejeti negotovost. Vseeno pa boš na tak način lahko bolj pozitivno vplivala na svoje razpoloženje. Na svetu se dogaja in se bo dogajalo poleg slabih stvari tudi veliko dobrih. Tvoja odločitev je na kaj se boš osredotočala. Ti pa lahko z gotovostjo povem, da če se boš osredotočala na pozitivne dogodke, se boš tudi bolje počutila. To bo včasih lahko izziv. Najpomembeneje pa je, kam usmerjaš svojo pozornost večino časa.
Veliko stisko ti predstavlja tudi stres v šoli in praviš, da bi se zaradi njega najraje ubila. Razumem, da ti lahko preobremenjenost v šoli povzroča veliko stisko. Vseeno pa je stres v šoli (in na splošno) obvladljiv. Več si lahko prebereš tukaj. Lahko se naučiš tudi različnih tehnik za soočanje s stresom – na primer trebušno dihanje, tehnike preusmerjanja misli in podobno. S svojimi težavami se boš najlažje naučila soočati, če se s kom pogovoriš ali poiščeš strokovno pomoč. Samomor nikakor ni dobra rešitev. Svetujem ti, da kadar se počutiš pod tako velikim pritiskom, da o samomoru začneš razmišljati, pokličeš na katerega izmed telefonov, ki so na voljo za otroke in mladostnike v stiski: TOM Telefon (številka 116 111; 12h-20h vsak dan), Klic v duševni stiski (01 520 99 00; 19h – 7h vsak dan) in na zaupni telefon Samarijan (116 123; 24h na dan). Seveda pa lahko na te številke pokličeš tudi v času drugih stisk. Tvoje težave so vsekakor rešljive in ljudje ti lahko pomagajo, če le za pomoč prosiš.
Spodbudila bi te, da se opogumiš o svojih težavah spregovoriti tudi z osebami, ki jim zaupaš, na primer s starši, svetovalno delavko, učitelji. Verjamem, da ti lahko uspe, tako kot ti je uspelo se opogumiti pisati nam. Napisala si, da so nekateri opazili spremembe pri tebi. Verjetno jih skrbi zate in ti želijo pomagati. Tega pa ne morejo storiti, če jim ne poveš kaj je narobe. Razumljivo je, da ti je težko. Težave so vedno zelo osebne in je o njih neprijetno govoriti. Vseeno pa, ko o njih spregovoriš, ti to predstavlja zelo veliko olajšanje, saj v njih nisi več sama. Ko začneš pogovor, lahko osebi poveš, da ji želiš povedati nekaj osebnega in pomembnega ter da ti je o tem težko govoriti. Iskreno ji lahko poveš, da se ti zdi, da težko najdeš prave besed, vseeno pa želiš o svojih težavah spregovoriti in jo zato prosiš za potrpežljivost.
Upam, da sem ti s svojim odgovorom vsaj malo pomagala.
Katarina Maučec, dipl. psihologinja (UN)
Katarina Maučec, mag. psihologije