Torej ze nekje leto in pol se rezem, to tudi vejo moji starsi in moji 2 prijateljici. Ti dve prijateljici veta to ze eno leto, na zacetku sta mi zelo skusali pomagati a ko sta videli da ni ucinka in se samo se stopnjuje sta se odlocili malo odmakniti od mene ker je to zelo negativno vplivalu na niju kar ju povsem razumem. Ko smo bile skupaj zunaj je velikokrat prislo do tega da sem se jokala ali pa kej podobnega in nista vec vedele kako pomagati. Postalo ju je strah it vn z mano saj nista vedele kaj bo spet narobe in kako resit problem. Zdaj smo se pogovorile in se odlocile, da smo lahko prijateljice a ne najboljse. Trenutno se ne razumem z nobenim in cedalje vec ljudi v razredu ve da se rezem. Tezko se pogovarjam s komer koli in ne morem splesti novih prijateljstev kar me zelo bremeni saj sem vedno imela prijatelje in sem oseba ki rabi druzenje. Zdaj ko sm zgubila ti 2 prijateljici prav tako nimam vec volje da bi se trudila da bi slo na bolje saj se ne da vec popraviti kar sem naredila narobe. Istocasno je doma veliko druzinskih problemov kar je tudi glavni razlog za moje rezanje. Nevem kako naj pozabim na niju saj sta bile edino kar sem imela in sta mi zelo veliko pomenile, ker sem se poskusila odmakniti od druzine in se bolj navezati na niju. Glede rezanja sem ze bila enkrat na posvetu in prav tako cakam da dobim psihologa, vendar brez moje zelje da se stanje izboljsa ne bo slo. Prav tako ne morem sprejeti kako zgleda moje telo saj imam brazgotine po nogah in rokah, ki nikoli ne bojo sle stran, strah me je tudi da ne bom mogla imeti fanta ker nihce noce imeti punce ki ima taksno tezavo. Oktobra pa gremo s šolo v španijo kjer bomo imeli oblecene kratke rokave in hlace in me skrbi kako bodo reagirali sosolci, ker se ze takartak slabo pocutim kadar se vidijo brazgotine. Zaradi vsega tega se zadnje case tezko skoncentriram in ucim, moje ocene so malo padle. Imate kaksen nasvet kako vsaj malo resiti kaksno od teh skrbi?
• Uredništvo
Urška Horvat

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
najprej bi ti želela povedati, da se mi zdi zelo pogumno, da si delila svoje občutke in izkušnje. Predstavljam si, da ni lahko govoriti o tem, kar doživljaš, in da nosiš veliko breme.
Napisala si, da se že leto in pol samopoškoduješ, pri čemer so glavni vzrok neugodne družinske razmere. Za samopoškodovanje ve tvoja družina in dve prijateljici, ki sta ti sprva skušali pomagati, vendar sta se zaradi izčrpanosti in občutka nemoči sčasoma umaknili. Zdaj se počutiš osamljeno in težko navezuješ nove stike, kar še dodatno poglablja tvojo stisko.
Zelo pomembno se mi zdi, da ne ostaneš sama s svojimi občutki. Situacija se lahko izboljša ter iz tvojih zapisov in dejanj sem zaznala željo in motivacijo, da se to uredi. To, da si poiskala pomoč in čakaš na psihologa, je velik korak v pravo smer.
Morda bi ti v prihodnje pomagalo, če bi svoja čustva skušala uravnavati na druge načine. V ta namen si lahko vnaprej pripraviš varnostni načrt pred samopoškodovanjem, saj je v trenutku odločitve še dovolj časa, da narediš kaj drugega. Spodaj ti opisujem nekaj predlogov, ki so ti lahko v pomoč, ko se bo pojavila želja po samopoškodbenem vedenju.
- na predelu, kjer se želiš raniti, lahko rišeš z rdečim flomastrom ali uporabiš rdeče obarvano hrano in si na tak način predstavljaš, da se poškoduješ;
- na zapestju nosi eno ali več gumic in jo raztegni ter spusti, da začutiš rahlo zbadajoč občutek;
- stiskaj ledene kocke, obarvane z rdečo barvo za živila, v roki, dokler ne občutiš odrevenelosti;
- osvobodi se napetosti z aktivnostmi, ki ti ne škodijo, kot je udarjanje v blazino, stiskanje mehke žogice, raztrganje papirja ali kričanje v blazino;
- poskusi zarezati v sadje;
- svoja čustva in misli lahko izraziš na ustvarjalen način, kot je risanje ali pisanje v dnevnik;
- ne pozabi na fizično aktivnosti in hobije;
- ko se znajdeš v stiski, poskusi zapolniti čas z različnimi dejavnostmi, da preusmeriš svojo pozornost (npr. gledanje televizije, peneča kopel, mrzel tuš, tolčenje v blazine, pospravljanje sobe);
- pri preusmeritvi misli ti lahko tudi pomaga STOP tehnika. Več o njej si lahko prebereš tukaj;
- poskusi se umiriti s sprostitvenimi tehnikami, kot so trebušno dihanje, progresivna mišična relaksacija ali vizualizacija. Več o tehnikah sproščanja in kako jih izvajati najdeš v naslednjem priročniku Kaj lahko naredim, da mi bo lažje na straneh od 14 do 43.
Ne želim si, da se počutiš preobremenjeno z vsemi možnostmi – pomembno je, da si izbereš nekaj, kar se ti zdi, da bi lahko delovalo zate. Lahko tudi preizkusiš različne načine in ugotoviš, kaj ti najbolj pomaga. Ključno je, da si daš čas in potrpljenje pri iskanju rešitev, ki ti bodo olajšale stisko.
Omenila si tudi, da se v septembru odpravljaš v Španijo, kar je res čudovita priložnost, ki ti lahko pomaga, da se sprostiš in zabavaš. Razumem, da te ob tem skrbi, kako bodo drugi reagirali na tvoje brazgotine. Glede različnih načinov za spodbuditev celjenja ran je najbolje, da se o tem posvetuješ s svojim zdravnikom ali farmacevtom, ki bosta znala strokovno svetovati, katera rešitev je najbolj primerna zate.
Če kadarkoli začutiš, da potrebuješ nujno pomoč ali pogovor, se  obrni na koga, ki mu zaupaš. Zraven naše spletne svetovalnice, kamor nam lahko vedno pišeš, obstajajo tudi anonimne telefonske linije in drugi viri pomoči v tvoji okolici, ki jih najdeš tukaj.
Upam, da sem ti uspela odgovoriti na tvoja vprašanja, v primeru dodatnih vprašanj pa sem ti na voljo.
Želim ti vse dobro in pazi nase.
Urška Horvat, dipl. psihologinja (UN)
• ir
iris_tuki2012
V uredništvu smo tvoje vprašanje prestavili v samostojno temo. Najdeš ga lahko tukaj.