Zdravo,
sem dijakinja 1. letnika šporntega oddelka gimnazije, vendar že nekaj časa čutim, da mi to okolje ne ustreza – preveč je snovi, velik pritisk, pogosto sem psihično izčrpana, imam veliko izostankov in negativnih ocen. Enostavno ne zmorem več. Res je, da se ne učim veliko, ker je enostavno tempo prehud in ne mislim pa cela 4 leta sedeti za knjigami.
Razmišljam, da bi se prepisala na srednjo šolo (konkretno BC Naklo, program živilsko-prehranski tehnik), saj verjamem, da bi mi bolj ustrezalo nekaj bolj praktičnega in manj stresnega.
Poleg šole treniram tudi biatlon. Če bi se prepisala, bi verjetno s tem športom tudi zaključila – in tukaj je še en zaplet. Že avgusta sem namreč z biatlonom prenehala, a sem se decembra spet vrnila. Zdaj me je strah, da mi bo žal, če ga ponovno opustim, in tudi, da bo moja mami razočarana ali jezna, če bom spet odnehala.
Hkrati me je zelo strah to povedati v trenutni gimnaziji, zato me zanima:
Ali je možno, da bi se v novo šolo vpisala šele poleti – torej, ko bi bilo vse bolj jasno, in da bi to uredila brez takojšnjega obveščanja trenutne šole?
Nimam nikogar, s komer bi lahko o tem zares odprto govorila, zato mi res veliko pomeni, da imam možnost pisati vam.
Hvala, ker si vzamete čas.
Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena,
predlagam ti, da se čimprej oglasiš do svetovalne delavke na vaši gimnaziji in ji predstaviš situacijo, s katero se srečuješ. Vem, da omenjaš, da te je zelo strah spregovoriti o svojih dvomih na matični šoli, a sem prepričana, da ti bodo pomagali raziskovati zate najbolj primerne poti do rešitev. Kot šola lahko še pripravijo skupaj s tabo dodaten izobraževalni načrt, ki bi ti omogočal lažje usklajevanje športa z učenjem in/ali pa skupaj s tabo raziskovati tvoje vire moči (spremembo učnih metod, upravljanje s časom, načrtovanje, ipd.) za razrešitev situacije.
Če ti bo sprva lažji korak, da pridobiš informacije na »nevtralnem« območju, predlagam, da prej pokličeš v Naklo, prav tako svetovalno delavko, ki ti bo posredovala vse ustrezne informacije oziroma odgovore na tvoja vprašanja.
Najprej je pomembno, da izveš ali je preusmeritev sploh možna. Torej, če je sploh še kakšno prosto mesto na programu, kamor bi se želela preusmeriti. Potem je tudi nujno, da si seznanjena, da ob preusmeritvi, moraš opravljati še manjkajoče obveznosti. Vsekakor ti bodo najbolj tehtne informacije posredovali na šoli. Torej, kar pogumno pokliči v Naklo in se naroči na razgovor pri svetovalni delavki.
Če se boš odločila za prepis, potem urejaš formalnosti glede izpisa na gimnaziji skupaj s starši, prav tako potem glede prepisa na šoli.
Naj ti navedem še nekaj vprašanj, ki so ti lahko v pomoč pri »raziskovanju« nastale dileme (predlagam, da vzameš zvezek, papir in si odgovore zapisuješ):
• Kakšne težave ti povzroča trenutna situacija?
• Kaj je največji problem?
• Kako bi rada, da bi bilo tvoje življenje videti čez eno leto?
In še vprašanja, ki nagovarjajo tvojo zaskrbljenost:
• Kaj te skrbi glede trenutne situacije?
• Katere so slabosti trenutne situacije?
In še vprašanja, ki nagovarjajo, če želiš spremembe:
• Katere bi bile dobre plati spremembe (če bi se preusmerila)?
• Si v preteklosti že bila v podobni situaciji/zagati, kdo ti je pomagal pri odločitvi?
• Zaradi česa misliš, da je pomembno zaključiti izobraževanje?
• Če bi tvoja prijateljica bila v podobni situaciji, kako bi ji svetovala?
Vprašanja, ki nagovorijo optimizem:
• Če bi lahko to storila, katere svoje spretnosti/znanja bi uporabil?
• Zaradi česa tvoja mama/dekle/fant/prijateljica misli, da ti to zmoreš?
• Na lestvici od 0 do 10 označi, v kolikšni meri zaupaš v to, da lahko začneš drugače?
• Kaj te zadržuje, da stojiš na mestu, kjer si?
Vem, vprašanja terjajo od tebe intenzivno raziskovanje, a lahko bistveno pripomorejo k odločitvi.
Želim ti vse dobro.
Polona Kunstelj, univ. dipl. socialna pedagoginja
ja
jaz09
Rada bi se še malo oglasila v zvezi s tem, kar sem že pisala glede prešolanja.
Zadnje dni vse še bolj razmišljam o tem, ker me res duši.
Res je, da hodim na gimnazijo, ampak ta šola mi res ne ustreza – ne počutim se dobro, ne motivirano, ne varno.
Nima tistega občutka, da bi spadala tja.
Med vrstniki nimam pravih prijateljev, in če sem čisto iskrena, se včasih raje umaknem, ker se ob vseh teh ljudeh, ki imajo “vse pod kontrolo” – dobre ocene, treninge, red, fokus – počutim kot da jaz ničesar ne zmorem.
In potem se še bolj izoliram.
Treniram tudi biatlon, in ja – to je bil vedno šport, ki mi je bil blizu.
Obožujem šport in brez gibanja si res ne predstavljam življenja.
Tudi če bi se odločila, da zaključim s treniranjem biatlona, bi še vedno ostala športno aktivna – zase, za svoje počutje, za zdravje.
Ampak v tej obliki, s takšnimi pričakovanji in tempom, kot je zdaj, se v tem preprosto več ne najdem.
Preveč pritiska, preveč utrujenosti, in hkrati občutek, da če odneham, bom razočarala vse okoli sebe.
Rada bi samo, da se razume tudi to:
Vem, da se včasih zdim lena. Da sem se zredila, da veliko ležim, da ne naredim dovolj.
Ampak ni tako enostavno.
Znotraj mene je ogromno nemira, skrbi, dvomov. In včasih je ležanje v postelji edini prostor, kjer imam občutek, da sem varna.
Nočem, da me kdo vidi kot nekoga, ki se mu nič ne da.
Samo večkrat enostavno ne zmorem.
Jaz si resnično želim samo dihati.
Živeti nekaj, kjer se ne bom vsak dan zbujala s težo v prsih.
Zato tudi resno razmišljam o prepisu na srednjo šolo, ki bi mi bolj ustrezala – ne samo po programu, ampak po vzdušju.
Nisem še čisto odločena, a vse bolj se nagibam k spremembi.
Ne zato, ker bi obupala, ampak zato, ker želim nekaj, kjer se bom končno počutila kot človek – ne kot napaka.
Hvala, ker ste tu in ker lahko vse to napišem brez strahu.
Uredništvo
_izbrisan uporabnik_
Odgovor svetovalca:
Pozdravljena,
iz tvojega pisanja, lahko pogosto preberem naslednje izraze kot so: »ne počutim se varno«, »me tišči v prsih« in še teža, breme, dušenje, nemir…. Drago dekle, res ti želim, da bi del bremen zmogla podeliti še s kom »v živo«… Predlagam ti, da se pogovoriš z nekom, ob komer se počutiš ok, varno. Če še ne čutiš, da bi se zmogla pogovoriti s starši, se pogovori vsaj z nekom, ki ti je sicer blizu (sorodnik, soseda, …). Ko boš spregovorila in se slišala, ko boš zmogla ubesedit vse svoje breme, boš lahko pričela iskati tudi pot do rešitve.
Če prav razumem tvoje pisanje, te tako bremeni intenzivnost treniranja kot tudi učenja. Torej na obeh področjih čutiš izreden pritisk. Glede šole tudi omenjaš, da te bremeni vzdušje, usmerjenost na ocene, storilnost,… Je podobno tudi na treningih? So sošolci tudi tvoji so-tekmovalci na treningih? Imaš na treningih možnost pogovora s trenerjem? Mu lahko zaupaš in poveš, kako se počutiš in kako si utrujena? Naloga trenerja bi naj tudi bila, da zmore svojega športnika ustrezno regenerirati. In potreba po počitku nikakor ne izvira »iz lenobe«, ampak je nuja, dejansko je primarna biološka potreba.
Prosim te tudi, da razmisliš, kakšen je tudi tvoj »driver«. Stresorji namreč niso zgolj zunanji. Naše doživljanje stresa namreč pogosto izvira iz prepričanj, ki smo se jih naučili in razvili v otroštvu. Ta prepričanja namreč imenujemo driverji, gonila. Gre za sporočila, ki vsebujejo pričakovanja staršev (oziroma pomembnih drugih), o tem, kaj je dobro in slabo vedenje, kaj otrok sme in ne sme, da ustreza družinskim normam. Jaz bom OK, če… Driverji so torej pretirano povečane lastne vrednosti. Na individualnem nivoju pomenijo dokazovanje lastne vrednosti, medtem ko imajo na socialnem nivoju - vlogo delovanja v skupini. Poznamo gonila kot so: Bodi popoln / Bodi močan / Potrudi se / Ustrezi drugim / Pohiti. Tisti, ki imajo recimo močno gonilo, da nenehno želijo ustrezati drugim, se recimo izogibajo, da bi koga vznemirili. Težko se postavijo zase, težko rečejo NE, ipd.
Prav zato, ti želim sporočiti, da je počitek pomemben del regeneracije. Počitek je biološka potreba telesa. In vsekakor ga potrebuješ. In si vzemi čas zanj. Tudi zase. Pogovori se s trenerjem. Potrebno ti je poiskati način dela, ki ti bo ustrezal, da boš v treningih, gibanju tudi uživala. Potrebuješ tudi čas, da umiriš svoje misli, da jih zmoreš ujeti in ubesediti. Zabeležiti. Predlagam ti, da vzameš list papirja in jih torej tudi zabeležiš. Pisanje je namreč zdravilno. Je vzpostavljanje stika s sabo.
Upam, da si si zadnjič zabeležila tudi vse odgovore na vprašanja, ki sem ti jih napisala. Včasih, ko preteče nekaj časa, lahko namreč že bolj jasno vidimo rešitve.
Drago dekle, želim ti vse dobro. Želim ti, da zbereš pogum in moč, da si vzameš čas za počitek in pogovor. In to vsekakor zmoreš. In nikakor nisi lena. Marsikdo od odraslih namreč ne zmore vsakodnevnega tempa učenja in treninga, kaj šele nekdo, ki se intenzivno razvija v času adolescence.
Polona Kunstelj, univ. dipl. socialna pedagoginja