Pozdravljeni pišem vam ker imam res resne probleme , sem star 17 let no kmalu 18 .Ves čas se počutim osamljenega ker nekako se ne morem vključiti v družbo v razredu v šoli ter izven šole se poskusil vse in še toliko težje je ker sem bil pri psihologinji seznanjen da imam spekter avtizma.In tudi z dekleti je podobna zgodba ko se mislim pogovarjati z dekletom sploh ne vem o čim naj bi se pogovarjal in to potem razmišljam ves čas, mislim da ima tudi to vpliv ker sem bil od nekdaj nekako bolj izobčen iz družbe, in imam samo enega pravega prijatelja ker se je očitno izkazalo da nobenega ne zanimam. Res ne vem in včasih si sploh stvari ne upam vprašati in bojim se da sem zaostal za ostalimi in dve leti nazaj sem padel letnik kar me je še bolj potrlo kolikor truda sem vložil za tisti poklic.Imam tudi zdravstvene težave z hrbtenico ( skolioza) tako kadar poskušam stati ravno sploh ne morem zaradi ukrivljenosti da , ne bi izpadel kot neka zguba.Pa ja tudi zafrkavajo me sem bil tudi v pretepih ki sem jih seveda izgubil.Pa tako namesto da bi se skom družil tavam naokoli sam in večinoma doma tako da sem izgubil voljo do življenja pa ja tudi mi niso všeč ker se tam ponavadi sami pije alkohol in jaz v temu ne vidim smisla in potem izpadem jaz bedak ker ne pijem glede videza pa mi pravijo da imam čeden obraz zato res ne vem zakaj ne dekle nobena ne pogleda je res da imam brazgotine od aken a to bom popravila ko gre dokončno mimo z terapijo tako da ja sem vsak dan depresiven in sem izgubil voljo do zivljenja.i. Še problem je ker včasih ne razumem heca vendar se še vedno trudim in ta šola mi pa zdaj gre in ne na podlagi vrtnarsta kar mi očitno gre od rok. Tako da upam da upanje še vedno ostaja.Zdaj bi pa vas rad vprašal kaj naj naredim?.
Uredništvo
Anja Rakovec

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljen,
Pišeš, da se počutiš osamljenega in se težko vključiš v družbo, težave imaš pri pridobivanju prijateljev in stikih z dekleti. Nekatere stvari, ki jih počnejo tvoji vrstniki, te ne zanimajo ali pa jih ne razumeš, zato si še dodatno izključen iz družbe in večino časa preživljaš sam. Vrstniki se spravljajo nate, vključen si bil tudi v pretepe, imel pa si tudi težave v šoli. Pri psihologinji si izvedel, da imaš motnjo avtističnega spektra, in ob tem ti je težko. Kot pozitivne stvari pa navedeš, da ti gre sedaj v šoli bolje, imaš enega pravega prijatelja, drugi pa so izpostavili tudi tvoj lep izgled.
Kot ti je verjetno pojasnila že psihologinja, so težave, ki jih opisuješ, verjetno povezane z motnjo avtističnega spektra. Pri tej motnji gre za specifičen način procesiranja informacij v možganih, kar se lahko odraža na različnih področjih (pri čustvovanju, vključevanju v družbo, opravljanju vsakodnevnih in učnih obveznosti ipd.). Besedo spekter uporabljamo zaradi različne izraženosti avtističnih znakov pri posameznikih – od zelo blagih posebnosti do večjih težav oz. oviranosti. Vse osebe s to motnjo torej ne bodo imele enako resnih težav. Poleg stopnje izraženosti težav pa je oviranost lahko prisotna le na nekaterih področjih, medtem ko je delovanje na drugih področjih primerljivo z vrstniki. Po drugi strani pa osebe s to motnjo lahko dosegajo nadpovprečne rezultate na drugih področjih (npr. hitro in natančno računanje, poglobljeno znanje o specifični temi, ki jih zanima). Iz tvojega zapisa razbiram, da so težave prisotne predvsem na področju odnosov z drugimi in na nekaterih učnih področjih. Morda pa si na katerih drugih področjih zelo uspešen (sam si izpostavil vrtnarstvo, gotovo pa obstaja še kaj drugega).
Svetujem ti, da poskušaš odkriti svoja "močna" področja in jih še dodatno razvijati, saj to lahko močno prispeva k tvojim uspehom in zadovoljstvu. Če je zate značilno, da se temam, ki te zanimajo, močno posvetiš in se vanje poglobiš, je to lahko zelo koristno pri doseganju ciljev v šoli in bodočem poklicu. Lahko pa ti pomaga tudi pri vključevanju v družbo, npr. če se pridružiš kakšni skupini, ki se ukvarja s tebi zanimivo aktivnostjo. Morda pa v takšni skupini spoznaš koga, ki ti je podoben in te bo lažje razumel oz. te ne bo obsojal, če ne boš razumel kakšne šale. Lahko pa pri tem celo spoznaš kakšno dekle, s katero boš imel vsaj eno skupno temo - aktivnost, preko katere sta se spoznala. Tako boš verjetno lažje začel pogovor in boš s tem manj obremenjen.
Pišeš, da si zaradi opisanih težav postal depresiven in izgubil voljo do življenja. Če takšno razpoloženje traja že dalj časa ali se stopnjuje, ti svetujem, da to čim prej poveš svoji psihologinji. V tem primeru boš verjetno potreboval več strokovne pomoči, če je še nimaš. Lahko se obrneš tudi na katerega izmed virov pomoči na tej povezavi. Seveda pa lahko tudi nam kadarkoli spet pišeš ali se vključiš v spletni klepet "v živo", ki ob večerih poteka v naši svetovalnici v tej rubriki. Na povezavi najdeš tudi urnik klepeta v psihologi.
Upam, da bo odgovor zate koristen. Če na tvoje vprašanje nisem odgovorila, pa te vabim, da zapišeš še kaj in pogovor nadaljujeva.
Želim ti vse dobro,
Anja Rakovec, mag. psihologije
Iz
Izčrpan
Ko sem napisal da sem izgubil voljo do življenja sem enostavno mislil da se mi tega ne da več ne dobesedno.Aja pa imam tudi eno stvar ki mi gre od rok in to so rime z ritmično melodijo ja in pri teh težavah me prav rap glasba sprošča.In zmenil sem se z nekom da bom lahko prišel v njihov nov studio da bi lahko poproval kako bi mi šlo.In imam še eno vprašanja a ta avtistični spekter se da izboljšati?
Uredništvo
Anja Rakovec
Odgovor svetovalke:
Ponovno pozdravljen,
Vesela sem, da si se spet odzval in pojasnil, kaj si mislil s tem, da si izgubil voljo do življenja. Lahko razumem, da so stvari, ki jih doživljaš, zate težke in naporne in tako včasih izgubiš voljo za spoprijemanje z njimi. Upam, da ti bodo nasveti v mojem prejšnjem odgovoru pri tem v pomoč, da bo vse skupaj malo lažje. Zelo me veseli tudi, da si mi zaupal svoj talent in veselje za ustvarjanje glasbe. Držim pesti, da bo preizkus novega studia uspešen!
Tvoje vprašanje je, ali je možno motnjo avtističnega spektra (MAS) "izboljšati" - sklepam, da s tem misliš, če je mogoče zmanjšati njen vpliv na življenje. MAS spada med pervazivne razvojne motnje, kar pomeni, da gre pri tej motnji za odstopanja in zaostanke v razvoju, ki jih ne moremo dokončno odpraviti. Jih pa lahko omilimo z nekaterimi prilagoditvami, ki osebam z MAS pomagajo pri samostojnem življenju v družbi. Kot sem že omenila v prejšnjem odgovoru, vsi posamezniki z diagnozo razvojne motnje ne kažejo enake stopnje težav, saj se med seboj razlikujejo glede na širok spekter motnje. Posamezniki z blažjimi težavami lahko ob minimalnih prilagoditvah v svojem okolju delujejo samostojno in neodvisno od pomoči drugih.
Kakšne prilagoditve bi ti koristile, je odvisno od tega, na katerih področjih se kažejo težave. Glede na opisano se mi zdi, da imaš največ težav na področju medosebnih odnosov in komunikacije, saj se težje vključiš v družbo in sporazumevaš z vrstniki. V zvezi s tem lahko kar nekaj nasvetov najdeš v člankih na naši spetni strani (v branje ti priporočam predvsem prispevke v rubrikah Odnosi s prijatelji in vrstniki in Komunikacija). Sicer pa menim, da bi največ o tem, kaj bi bilo zate koristno, znala povedati psihologinja, ki te je že spoznala in seznanila z motnjo (in, predvidevam, izvedla diagnostično oceno). Svetujem ti, da se pri njej pozanimaš, kakšne vrste pomoči so ti na voljo.
Za konec bi ti želela sporočiti še, da se nikar preveč ne poistoveti z motnjo, ki so ti jo diagnosticirali, saj to ni vse, kar si in kar te določa. Kot vsak posameznik si edinstven in morda bodo nekatera "pravila" in tehnike pri tebi delovale, druge pa ne. Pomembno je, da spoznavaš samega sebe in razvijaš svoje interese, preko tega pa boš lažje sprejel tudi svoje omejitve. Bodi to, kar si, in to pokaži drugim, saj se boš na ta način lažje zbližal z osebami, s katerimi imaš veliko skupnega.
Upam, da sem ti odgovorila. Če te zanima še kaj, pa kar zapiši.
Bodi dobro,
Anja Rakovec, mag. psihologije