Pozdravljeni,
imam mlajšo sestrico in ima 12 let. Vsak dan ko pridem domov iz šole se začne grdo obnašati do mene (kletvice govori, kriči name...). Še posebej to da moram biti cel dan v najini sobi 'zaklenjena' saj mi sploh ne da biti nekje drugje. Včeraj sta moja starša dobila novo sobo in je bila ona tam v sobi. In danes ko sem prišla domov sem šla v njuno sobo gledati YouTube je ona prišla v sobo in mi rekla da moram iti ven iz sobe saj ne smem biti v sobi od mame in očeta. Ko sem ji jaz rekla da nočem iti ven je začela kričati name, me cukati, vleči iz sobe in me začela udarjati. Jaz več ne morem tako saj se mi je to zgodilo 3 dneva pred tem spet. Da ne omenjam tega da mi govori kako sem debela, kako preveč jem, da nimam prijateljev, da jih nimam ker sem debela, grda... Jaz pa se vedno do nje lepo obnašam in sem ji celo kupila darilo za novo leto. Vsak dan sem objokana ker več ne vem kaj narediti. Želim si samo lepo življenje saj ko je ni doma mi je zelo lepo saj se razumem z mamo in očetom (drugače je samo greganje v hiši z njo). Jaz pa si tega ne upam povedati mami in očetu saj vem da bi se sestra zlagala in rekla kako lažem in bi si nekaj izmislila, drugače pa bi tudi mami in oče rekla kako sem otročja in zakaj se kregam z njo. Upam da se bo našla rešitev zame.
Hvala vam. Lep pozdrav
• st
starejša sestra
Hej, sama imam doma podobno situacijo, oz. sem jo imela zadnjih 15 let...z mlajšo sestro se nikoli nisva razumeli, saj se je konstantno "metala ven", imela agresivne izbruhe, nagajala brez razloga, ko je prišla v puberteto pa so se vsemu pridružile še kletvice, verbalno nasilje in podobno. Poznam tvoj občutek in vem kako grozno ti mora biti.
Naslednje črpam iz lastnih izkušenj, ni nujno da se vse sklada s tvojo situacijo:
V očeh staršev je mlajša sestra na vsak način žrtev, saj smo starejši "zgled", ki se ne smemo spuščati na ta nivo. To v nas starejših vzbuja ogromno jeze in zamer, ki jih potem prenašamo na sorojence, čeprav bi se včasih bolj morali jeziti na starše, ki takšno vedenje dopuščajo.
Če ti lahko kaj svetujem, je to, da je trenutno pogovor s starši tvoja najboljša opcija. Pogovora se morasš lotiti konstruktivno, jasno, podprto z argumenti o tem kako se počutiš. Vedno obstaja možnost, da bosta odreagirala na način, kot si ga opisala, tega žal ne morem zanikati, neglede na to kako si želim da ne bi bilo tako. Vsak starš si želi videti svoje otroke v dobrih odnosih, zato si včasih podzavestno poskušajo takšne vzorce prekriti, se delati da ne obstajajo. Kljub temu, je vredno poskusiti. Skupaj se usedite, jasno povej da je to nekaj kar te muči in da ti ni lahko in poskusi objasniti situacijo. Najbolj pomembno pa je (morda malce toksično razmišljanje, ampak razmere so pač takšne kaj čmo), da na sestrino izzivanje, provociranje NE odreagiraš nazaj, saj te tako noben od članov družine ne more obtožiti da si kaj "kriva" in otročja. Če ima to smisel? Res govorim iz lastnih izkušenj.
Sedaj sem stara 18, moja sestra pa 16 in obe sva še vedno isti osebi, ki se ne trudiva delati na odnosu, ampak so pa pogovori s starši vsekakor zelo olajšali čas odraščanja.
Starejše sestre držimo skupaj!
Upam, da sem ti kaj v pomoč in vso srečo!
• Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena!
Vesela sem, da si se obrnila na nas in nam zaupala svojo stisko glede odnosa s svojo sestro. Prav tako sem tudi vesela, da ti je na vprašanje odgovorila nekoliko starejša vrstnica, ki se je sama soočala s podobno stisko. Zaupala si nam, da je tvoja sestra večkrat nesramna in agresivna do tebe, kar tebi povzroča veliko neprijetnih občutkov. Ker je sestra mlajša, si ne upaš povedati staršem, kaj se dogaja, saj misliš, da bodo tvoji starši stopili na stran mlajše sestre in ti ne bodo verjeli, kako se ona obnaša in v kakšni stiski se nahajaš.
Kot je že tvoja vrstnica v odgovoru izpostavila, ni nujno, da imamo vsi dobre odnose s svojimi sorojenci. Dejstvo je, da je bližina v odnosu z bratom ali sestro lahko nekaj zelo dragocenega, saj je to lahko nekdo, ki ti bo stal ob strani celotno življenje. Kljub temu se moramo zavedati, da čeprav se sorojenci rodijo v isti družini, imajo iste starše in so deležni zelo podobne vzgoje, so si lahko zelo različni. Zato se lahko zgodi, da se s sorojencem preprosto ne ujamemo in ne razvijemo takšne bližine, kot jo razvijejo nekateri. Zanima me, ali sta si od nekdaj bili različni? Kako sta se razumeli, ko sta bili mlajši?
Še posebej zahtevno je lahko, če se sorojenec do tebe obnaša nesramno in agresivno. To je oseba, s katero si prisiljena preživljati veliko časa in se je od njega res težko umakniti. Kot je tvoja vrstnica izpostavila, so čustveni in vedenjski izbruhi, ki jih kaže tvoja sestra značilni za obdobje, v katerem se nahaja – prehod v najstniška leta. Ali se spomniš morda, kdaj se je pri sestri začelo kazati takšno obnašanje? Morda gre le za prehodno obdobje in bo se vse skupaj umirilo, vsekakor pa to ne pomeni, da moraš čakati, da se stvari same razrešijo. Prav tako me zanima, ali se ona tako obnaša samo do tebe, ali morda tudi do drugih vrstnikov ali celo staršev? Vse to bi dodatno razjasnilo, kaj so vzroki, zakaj se tako obnaša. Prav tako pa bi tudi s tem dobili občutek, ali tvoji starši že morda opažajo težave v obnašanju mlajše sestre.
Glede tvoje stiske se tudi jaz strinjam z odgovorom vrstnice in menim, da bi bilo dobro, če bi se pogovorila s starši. Verjamem, da te skrbi, da ti ne bodo verjeli in bodo stopili v bran mlajši sestri, ampak kljub temu je vredno poskusiti. Kot sem že prej izpostavila, je zelo verjetno, da so tudi starši že opazili, da se je vedenje tvoje sestre spremenilo, morda pa samo niso vedeli, da se sestra znaša predvsem na tebi in kako težko ti je zaradi tega. Prepričana sem, da tvojim staršem ne bo vseeno, ko bodo slišali, da ti je res hudo in ne zdržiš več. Kot ti je svetovala tvoja vrstnica, se lahko na pogovor pripraviš, tako da boš znala jasno povedati, kaj se dogaja. Lahko se zgodi, da bodo v resnici branili tvojo mlajšo sestro, saj si je včasih res težko priznati, da se tvoji otroci obnašajo na način, na kakršen se. V kolikor pride do tega, lahko poskusiš podati staršem nekaj primerov situacij, da si bodo boljše znali predstavljati in ti bodo morda verjeli. Kljub temu, da torej obstaja možnost, da se bodo tvoji starši postavili v bran mlajši sestri, je vseeno smiselno, da se pogovoriš z njimi.
Prav tako se lahko poskusiš pogovoriti s sestro. Poveš ji lahko, da te njeno vedenje moti in se ti ne zdi prav, da ti prepoveduje bivanje v različnih prostorih po hiši. V določenih situacijah je smiselno postaviti se zase in braniti svoje pravice. Tudi ti imaš pravico reči ne, in je pomembno, da se tega zavedaš. Pri tem je pomembno, da ne postaneš napadalna in groba do nje. Takšnemu načinu komunikacije, se reče asertivna komunikacija. O napotkih, kako jo lahko uporabimo, si lahko prebereš več na - https://www.tosemjaz.net/razisci/custva-in-psihicne-stiske/postavim-se-zase/. Takšen način pogovarjanja lahko poskusiš uporabiti tudi pri pogovoru s starši.
Upam, da sem ti z odgovorom nekoliko pomagala.
Lep pozdrav,
Dora Mališ, dipl. psih. (UN)