Pozdravljeni, imam težavo in že zelo dolgo se spravljam k temu, da bi zapisala svoje občutke, ampak enostavno nisem utegnila, dokler zdaj res ni tako hudo, da to moram dat iz sebe. Težava se nanaša na prehod iz osnovne, v srednjo šolo.
Obiskujem 1. letnik gimnazije in že konec avgusta me je skrbelo, kako se bom vključila v družbo, kako bo šlo z ocenjevanji, štipendijo... Res sem se trudila, da bi bila na prvi šolski dan odprta in vesela in komunikativna in ne bi samo opazovala ljudi od daleč. Mama mi pravi, da velikokrat dajem občutek, da si želim, da me ljudje pustijo pri miru in, da velikokrat le hladno zrem v njih ali pa sem preveč "zategnjena". Preden dobite vtis, da se res ne maram družit in, da sem vzvišena ali mislim, da sem boljša od ostalih in ves čas samo obsojam ljudi v tišini, bi rada rekla, da si zelo želim biti vključena, ampak v družbo ljudi, ki imajo podobno razmišljanje. Ker sem bila v preteklosti večkrat obsojana zaradi raznih stvari, kar me je prizadelo, sem nekako iznašla obrambni mehanizem, da se zaprem vase in potrebujem veliko časa, da se ljudem zaupam in sprostim v družbi. Bolje delujem v fantovski družbi, ker se tam ne rabim pretvarjati, ker vem, da, če me bodo sprejeli me bodo sprejeli pomankljivostim navkljub. Spoznala sem, da se že kar nekaj let (preveč) ukvarjam s tem, kaj si bodo drugi mislili in šlo je že tako daleč, da niti s sabo nisem več iskrena. Npr. ko sem brala stare zapise iz dnevnika sem videla kako sem razmišljala in, ker sem se "grdih" misli sramovala, sem zapise popravila, prilagodila. Nato sem spoznala, da sem vsak prejšnji zapis prilagodila, ker se je moje razmišljanje v dveh ali treh mesecih spremenilo, zato sem prenehala pisati dnevnik, ker to ni bil več dnevnik, ampak na koncu že petnajsta varianta romana. Ne vem zakaj to počnem. Morda zato, da ljudje okrog mene mislijo, da sem dobra oseba in mi to povedo. In ko določeno število ljudi ovrednoti mojo osebnost, videz, dejanje za dobro, potem to tudi je. Slabo je, da svojo osebnost in mnenje o sebi gradim na mnenju večine, ampak to pač počnem. In prvič si upam to tudi priznati. Da ne bom predolga...prvi šolski dan sem se torej nasmehnila eni punci, ki je tudi bila sama in prestrašena in začeli sva se pogovarjati. Kasneje, ko smo se že bolje spoznali sem ugotovila, da mi ona res ne sede in, da nimava nič skupnega, ampak ona ni tako čutila. Prilepila se je na mene in se rinila v mojo družbo, tako daleč je šlo, da niti na WC nisem mogla več sama, čisto za vsako stvar me je vprašala, kot da sem njena mama. Poskusila sem se postavit v njeno kožo in razumet, da tudi njej najverjetneje ni lahko in, zato sem ji poskusila na lep način povedat, da sem si našla svojo družbo, da pa upam, da lahko imava normalen sošolski odnos. Pa ni razumela. Ali pa ni želela razumet. Zato sem ji bolj direktno rekla. Pa ni bilo nič drugače. Še vedno me je zasledovala in se rinila v mojo družbo. Zdaj jo je moja družba sprejela in lahko se samo odločim, da se z vsako od prijateljic družim posebej, ali pa to punco prenašam pri skupnih druženjih. Vedno bolj mi gre na živce in se mi upira, tudi, ko ničesar ne naredi narobe. Takrat postanem hladna in grem stran, čeprav se zavedam, da morda drugi mislijo, da želim mir. Problem je, da me edina oseba za katero želim, da me pusti na miru, ne pusti na miru, ostali pa me pustijo na miru, ker sem verjetno videti razdražena, čeprav bi se rada družila z njimi. Ko se želim pogovarjati z njimi pride ona zraven in ostali se umaknejo, ker se jim zdi čudna, jaz pa okamenim, ker mi uničuje socialno življenje. Že tako ali tako mi je težko vstopit v družbo in se začet pogovarjat z drugimi, potem pa pride še ona zraven in reče neko neumno pripombo ali pa ne skapira šale in sarkazma in potem je energija uničena. Počutim se kot, da imam še eno breme na hrbtu, pa se ga ne morem znebit. Jaz nočem, da me ljudje povezujejo z njo. Vsi mislijo da sva najboljši prijateljici, ker je pač vedno zraven. Jaz nočem met nič več z njo. Gabi se mi, da me občuduje in govori kot jaz. Samo čakam dan, ko bo prišla v šolo isto oblečena. Spet se vklopi obrambni mehanizem in začela sem odrivat ljudi od sebe, ker si pravim, da se nič od tega ne bi zgodilo, če ne bi pokazala prijaznosti. Mama pravi, da me ne razume. Po eni strani se pritožujem, da nimam prijateljev in, da sem nekako izločena iz družbe v razredu, po drugi strani pa razlagam, kako si želim, da bi me ljudje pustili pri miru. Vem. Zveni komplicirano. Rečem lahko samo, da gre za povezano situacijo in ne za dve ločeni povedi. Rada bi omenila tudi, da zaradi osebnih prepričanj in načel nimam instagrama, kar je zdaj postal problem, ker imamo razredno skupino na instagramu (seveda jaz edina nisem del tega). Počutim se izločeno, ampak mama pravi, da sem se morda sama izločila. Vse to me prizadane, ker je bila par let nazaj ona tista, ki je nasprotovala družbenim omrežjem in mi vcepila v glavo prepričanje, ki ga imam danes. Prosila sem sošolce, če bi lahko kje drugje ustvarili grupo (recimo na snapchatu), pa so le skomignili z rameni. Ni jim mar, ni interesa. Vem, da se spet zapiram vase in odmikam od njih, ampak vse dogajanje me prizadane in nisem tako indiferentna kot zgledam. Instagrama ne želim imeti tudi zato, ker vem kaj si pišejo v naši skupini in nekatere stvari so tudi žaljive, večinoma pa gre samo za neuporabna sporočila in meni se iskreno tega ne da brati. Vse to me utruja. Če grem k ocenam...tudi tukaj imam občutek, da gre vse narobe. Veliko se učim, sproti delam, ampak pri pouku stvari počasi dojemam in opažam, da se težko zberem še posebej takrat, ko bi se res mogla zbrati. Med testi me je grabila panika in verjetno se bo to poznalo na oceni. Veliko se primerjam in, ker smo v razredu sami taki, ki smo v osnovni imeli večinoma petke, je še toliko slabše, če ti pred samimi nadarjenimi spodleti. Potem te gledajo in se sprašujejo, kako si s takim znanjem sploh prišel na to šolo. Počutim se neumno, moja samozavest je na dnu in sprašujem se, če sem sploh primerna za to šolo. Volja in motivacija sta mi upadli, veliko sem žalostna in brez energije. Starša pravita, da sem razdražljiva. Vem, da sem. Preprosto ne zmorem več. Kaj me je spravilo čez rob, da zdaj tako iskreno pišem ne ravno 'lepe' misli? Danes me je pri razredni uri razredničarka vprašala, če sem v redu. Naveličana sem že, da me ljudje nenehno sprašujejo, če sem v redu. Mama mi pravi, da pač zgledam bogo in, da ljudje preverjajo kaj je narobe. Potem je razredničarka začela razlagat, kako si moramo pomagat kot razred in, da je slabo, če se v razredu grupirajo in potem ena skupina gleda drugo po strani... Že tukaj mi je postalo sumljivo čudno, ker sem se v njenih besedah prepoznala in zdelo se mi je, da na nekaj namiguje. Za tem je nenadoma pogledala mene, se obrnila k razredu in jih vprašala, zakaj recimo jaz sedim sama. In nastala je neprijetna tišina, doker ni neka glasna punca rekla, da se pač nočem povezat z njimi. Res mi je bilo nerodno in hudo, ker sem se začela spraševat, če me ljudje res tako vidijo. Kot, da to še ni dovolj me je razredničarka javno vprašala, če so ostali zlobni do mene. Mislim, kaj je sploh pričakovala, da bom rekla? Tega verjetno ne: "V svojem razredu se počutim obupno, tako sem se počutila že septembra in mnenja nisem spremenila. Počutim se izločeno, ker edina nisem v razredni grupi in nikoli ne dobim pomembnih informacij, čeprav sem sošolce prosila, da mi sporočijo, če bo kaj pomembnega. Veliko se jih pozna že od prej in čeprav sem se poskušala vključit v družbo pač ni šlo. Ne profesorica, niso zlobni do mene, ne morem pa reči, da jim je mar. Za njih pač obstajam, tako kot oni za mene."
Ko sem zdaj prebrala svoje sporočilo sem videla, da tako iskrena nisem bila že dolgo. Ne vem, če mi je to všeč, ker ne izpadem tako prijazno in pozitivno, ampak vsaj pretvarjam se ne za spremembo. Odleže, če lahko vsaj nekam napišeš kako se počutiš in res sem hvaležna za ta forum. Žal mi je, da sem bila tako dolga in vesela bom, če boste tole prebrali. Odprta sem za vse odgovore in mnenja ali nasvete. Lep pozdrav
• Uredništvo
Sara Seršen

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena!
Najprej bi se ti rada opravičila, da si na odgovor čakala tako dolgo. Se trudimo po najboljših močeh, da na vprašanja odgovarjamo čim bolj ažurno, vendar imamo v zadnjem času precej več vprašanj, zato trenutno lahko traja dlje časa, da odgovorimo.
Hvala ti za tvoje sporočilo in da si nam zaupala svoje težave. Verjamem, da ti je ob teh trenutkih in dogodkih težko. Vendar obstajajo poti, ki te lahko pripeljejo do boljšega počutja. Že s tem, da si se obrnila na nas in zaprosila za pomoč, si naredila en pomemben in pogumen korak.
Prehod iz osnovne v srednje šolo je za vsakega vsaj do neke mere stresen, saj gre za novo okolje, nove sošolce, nove učitelje. Tako je tudi povsem normalno, če potrebuješ nekoliko dlje časa, da se z novimi sošolci spoznaš in izoblikujete prijateljstva. Sočasno so nekateri ljudje po naravi bolj družabni in lažje vzpostavijo kontakt, drugi pa imajo s tem nekoliko večji izziv, kar pa ne pomeni, da so za to manj vredni ali manj uspešni. Vsi imamo svoje prednosti in pomanjkljivosti. Če pa imaš neprijetne izkušnje iz preteklosti, da so te drugi obsojali, pa lahko to seveda tudi vpliva na to, da smo v novih odnosih na začetku nekoliko manj zaupljivi oz. potrebujemo dlje časa, je povsem razumljivo.
V svojem pismu si med drugim opisala težave, ki jih imaš s sošolko, s katero sta se spoznali že prvi dan. Če prav razumem, glede na opisano, si ugotovila, da z njo nimata veliko skupnih lastnosti, interesov in tako ne želiš, da bi postali tesni prijateljici. To si ji poskušala razložiti že večkrat, ampak noče ali ne zmore upoštevati tvoje meje, ki si jo postavila. Najprej bi rada pohvalila tvoje razmišljanje in da si se poskusila postaviti v njeno kožo, poskusila razumeti njene občutke, ji povedati na lep način. Razumem tvojo stisko in neprijetna občutja. Ljudje smo si med seboj zelo različni v svojih vrednotah (kaj nam je pomembno), v svojih interesih, lastnostih, načinih razmišljanja. Lahko je raznolikost tako velika, da si ne želimo z določeno osebo imeti tesnejši odnos, kar je povsem normalno in je prav, da postavimo svojo mejo na spoštljiv in prijazen način, kot si poskušala narediti ti. Ali se ta sošolka druži še s komerkoli drugim ali samo s tabo? Kar lahko še poskusiš je, da se obrneš na šolsko svetovalno službo in se morebiti s sošolko poskusita pogovoriti s svetovalno delavko ter boste skupaj poiskale rešitev, ki bi bila za vse dobra. Če se sošolka druži samo s tabo, je lahko tudi sama v hudi stiski in ji lahko svetovalna delavka pomaga pri tem, da bo lažje vzpostavila odnose tudi z drugimi sošolci.
Omenila si tudi, da se v razredu počutiš izločeno, predvsem ker nisi vključena v skupni pogovor na Instagramu. Sama si se odločila, da ne uporabljaš Instagrama, kar povsem podpiram, če je tebi tako bolje in se tako boljše počutiš. Glede na to, da praviš, da ti je nekoliko težje spoznavati nove ljudje, je zelo pohvalno, da se sama zelo trudiš vzpostavljati stike. Bi te pa prosila, če mi lahko svoje odnose in počutje v razredu malo bolj razložiš. Bolj na začetku si omenila, da si s sošolko, s katero ne želiš tako tesnega odnosa, povedala, da si si našla druge prijatelje in da se z drugimi pogovarjaš (te pa sicer pri tem ovira sošolka). Potem pa si napisala, da se počutiš izključeno zaradi skupine na Instagramu in da je ob pogovoru z razredničarko sošolka povedala, da se z njimi nočeš povezati. Mogoče veš, zakaj je to povedala? Je glavni razlog samo Instagram? Razumem tudi, zakaj nisi svojega pravega občutja želela povedati pred celotnim razredom, ko je razredničarka vprašala, ampak ali bi lahko povedala to razredničarki na samem ali pa mogoče šolski svetovalni delavki? Ter bi skupaj poskusili poiskati rešitve? Verjamem, da doživljaš neprijetna čustva ob tem, ko se ne počutiš vključena v razred in imaš občutek, da tvojim sošolcem ni mar za tebe. Hkrati pa verjamem, da boš s pomočjo lahko našla rešitev ter se bolje povezala s sošolci. Sedaj ste skupaj šele dobra dva meseca, kar ni tako veliko in lahko je potrebno tudi nekaj več časa, da se bolje spoznate.
Super je, da delaš stvari za šolo sproti, se učiš. Je pa na prehodu iz osnovne v srednjo šolo zelo pogosto, da je na začetku nekoliko težje. Več snovi je, drugi profesorji, nekoliko hitrejši tempo, snov je tudi zahtevnejša in tako naprej. Na začetku je tako normalno, da je potrebno ugotoviti, kakšen način učenja ti bo najbolj ustrezal, kako si najbolj optimalno organizirati čas. Si že sama prepoznala pri sebi, da imaš težavo s tem, da se primerjaš z drugimi, tudi pri ocenah. Ne glede na to, s kakšnimi ocenami ste prišli v gimnazijo, bodo vaše ocene v gimnaziji zelo različne, vsak ima predmete, ki mu bolj ležijo in predmete, ki so mu večji izziv. Ocene so pomembne iz vidika, ker odražajo trud, ki ga vlagamo v učenje. Ampak zaradi ocen v šoli oseba ni bolj ali manj vredna, ni boljša ali slabša oseba. Tudi ocene v prvem (in potem še v drugem) letniku se ne štejejo za vpis na fakultete. Zato se poskušaj čim manj osredotočati trenutno na ocene, usmeri svoj fokus bolj v to, da boš našla tiste načine in strategije učenje, ki bodo za tebe najbolj učinkoviti. Nasvete glede učenja lahko najdeš tudi v naših člankih: https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/?topic=7.
Za konec bi se želela dotakniti še tega, da si napisala, da si pogosto žalostna, si brez energije, upadla ti je motivacija, si bolj razdražljiva in da ne moreš več. Vse to tudi opažajo drugi in izražajo skrb, ali si v redu. Ste se o tem kaj pogovarjali s starši in razmišljali, če bi poiskali strokovno pomoč psihologa? O tem se lahko pogovoriš oz. vprašaš v šolski svetovalni službi, lahko pa se o tem pogovorite tudi s tvojim osebnim zdravnikom oz. pediatrom, kar bi ti toplo priporočila. Te težave lahko vplivajo tudi na to, da se pri pouku težje zbereš, kar si sama omenila. Sočasno pa poskusi namenit nekaj časa v dnevu sebi in stvarem, dejavnostim, v katerih uživaš, ob katerih se sprostiš. Karkoli je to – risanje, petje, plesanje, šport, kuhanje, sprehodi… Ni pomembno, kako dobra si v tem, edino pomembno je, da ti v tem uživaš. Prav tako si lahko privoščiš kdaj, da se malo razvajaš – si na primer pripraviš kakšno toplo kopel, uživaš ob gledanju najljubše serije ali kaj podobnega. To ti lahko pomaga pri izboljšanju počutja.
Za konec bi ti samo še priporočila, da prebereš še naš priročnik (če ga še nisi zasledila), kjer lahko najdeš tudi kar nekaj koristnih nasvetov. Priročnik lahko najdeš na naslednji povezavi. V priročniku najdeš tudi vaje za sproščanje (npr. dihalne vaje). Slednje ti lahko pomagajo tudi med pisanjem testov, ko postane strah intenzivnejši. Dihalne vaje lahko narediš pred pisanjem, hkrati pa tudi, če bo strah postal intenzivnejši med samim testom, si vzemi par trenutkov za dihalno tehniko, kar ti lahko pomaga, da se boš umirila in lažje dokončala test.
Upam, da ti bo odgovor kaj v pomoč. Če sem v mojem odgovoru izpustila kaj tebi pomembnega, mi prosim napiši. Videti je, da se zelo trudiš tako glede učenja kot glede prijateljstev. Bodi vztrajna in s pomočjo drugih (npr. šolske svetovalne delavke), verjamem, da ti lahko uspe in se boš počutila bolje. Bom hvaležna in vesela, če se še kaj oglasiš.
Lepo bodi,
Sara Seršen, mag. psihologije