Ne maram svojega življenja. Na živce mi gre, da moram vsak dan v šolo in dobesedno požirat neuporabne informacije in mnenja drugih, predvsem profesorjev, zato ker so starejši. Šola me zelo utruja, saj vem da nisem bila rojena za ta hiter svet. Že nekaj let v sebi čutim nekakšen pritisk oz. težo. Včasih, ko imam dober dan nanjo pozabim, ampak se mi zdi, da postaja z vsakim slabim dnevom težja. Sama vem, da sem zmožna vsega in da bom v žiljenju dosegla vse cilje, ki si jih bom zadala, ampak vem da me šola pri tem ovira. In čeprav vem da je minljiva, se mi zdi skrajno napačna. Naveličana sem vsega in ne mislim več zapravljati svoje mladosti na gradnji prihodnosti, ki je mogoče nikoli ne bom doživela.
• Uredništvo
Tina Jeromen

Odgovor svetovalke:
Draga Šmidek!
Najprej bi ti rada povedala, da si zelo pogumna, ker si delila svoje občutke. Čeprav začneš pismo s stavkom, da ne maraš svojega življenja potem vseeno poveš, da se lahko uspešno lotiš vsega, kar ti bo življenje prineslo. Zgleda, da obe verjameva, da te v prihodnosti čaka še veliko lepega ???? in to bom vzela za izhodišče.
Praviš, da je ta trenutek vsega preveč, celo tako hudo zna biti, da občutiš pritisk in težo teh misli v telesu. Ja, težko je gledati na življenje pozitivno, ko se soočaš s stresom in izzivi, kot je šola in predvidevam, da je težko tudi to, da se moraš odločiti v katero smer bo teklo tvoje profesionalno življenje.  Šolski čas doživljaš kot zahteven in zdi se ti, da ovira tvoje sanje, da zapravljaš čas in da te prihodnosti, ki ti jo riše šola, ne boš doživela.
Pa poglejva na tvoje težave z več zornih kotov. Tvoje počutje je zelo pomembno, in rada bi ti ponudila nekaj idej, kako se bolje soočati s težavami, s katerimi se srečuješ. Ker je pismo zelo kratko, bom stvari napisala bolj na slošno, potem pa ti izberi kar ti ustreza.
Rada bi poudarila, da je iskanje pomoči znak moči, ne šibkosti. Nisi sama, nisi edina, ki tako občuti. Ampak, naši občutki in naše vedenje izhajajo iz tega, kako razmišljamo. Kadar razmišljamo nevtralno (ne nujno pozitivno), tudi sama tako praviš, se občutki ujetosti umaknejo. Vsakdo se kdaj počuti preobremenjenega, a z ustreznimi tehnikami in podporo lahko premagaš te občutke in najdeš pot do bolj srečnega in izpolnjenega življenja, najdeš svoje cilje in strasti, pa je potem tudi obdobje šolanja in “starih” učiteljev, ki te prebremenjujeo, veliko lažje.
Pa pojdiva na prvo veščino: prepoznavanje neprijetnega razmišljanja. Ko se pojavijo negativne, neprijetne misli o šoli in življenju jih zapiši in jih nato preuči. Pogosto so naše misli izkrivljene in nam ne prikazujejo resničnosti. Na primer, misel: "Šola je popolnoma neuporabna", lahko napisano pogledaš bolj objektivno in morda lahko priznaš, da vsaj pri nekaterih predmetih dobiš informacije, ki ti bodo dejansko koristile v prihodnosti (delovanje telesa pri biologiji nam pomaga prepoznati simptome, kadar imamo zdravstvene težave, sestava snovi pri kemiji je uporabna pri kuhanju, razlogi za nastanek zgodovinskih konfliktov nam pomagajo pri prepoznavanju svojih lastnih omejitev …). Šola ti sicer ponuja osnovno znanje na različnih področjih, predvsem pa razvija tvoje sposobnosti kritičnega mišljenja, komuniciranja in sodelovanja.
Samogovor (razmišljanje) teče avtomatsko in nezavedno. Ko se ga naučimo prepoznavati, ga lahko začnemo usmerjati. Spreminjanje neprijetnih ali negativnih misli v bolj prijetne poteka tako, da se najprej ustavimo. Dekle, ki je bila pri meni s podobno težavo (“Kemija je brez veze, nikoli v žiljvenju je ne bom potrebovala,”) je povedala, da ji pomaga, če si kar reče: »Stop! Nehaj!« Nato naredi 4 globlje vdihe in podaljšane izdihe. Nato vzame list papirja in misli zapiše (to pomeni, da na situacijo poskusi pogledati od zunaj). Spoznala je, da kadar nanjo misli vplivajo neugodno, da je najverjetneje usmerjena na rezultat (zaključevanje ocen - “Samo da ne bo negativna,”) namesto na nalogo (zbrano in počasno reševanje testa, enega od zadnjih, pri kemiji). Misli nato obrne, pomaga si tako, da pomisli, kaj bi v podobni situaijci rekla prijatelju, ali pa se še bolj osredotoči se na nalogo, ki jo ravnokar rešuje / stvar, ki jo počne.
Poskusila bom obrniti tvojo misel “Vem, da me šola ovira pri tem, da bi dosegla svoje življenjske cilje.” Upam, da zadanem pravo - če ne, mi napiši v komentar.
Misel lahko kaže na to, da si se znašla v brezizhodni situaciji, v kateri vidiš enostavno rešitev, da se iz nje umakneš. Misliš, da je šola neuporabna in da bo brez nje popolnoma drugače, lažje. Pa lahko to preveriš? Poznaš koga, ki je pustil šolo pri 17 in se zaposlil, kaj bi ti rekel? Ali pa, si lahko misliš, da je šola vsaj deloma uporabna, da pri pouku spoznaš kaj kar je vsaj deloma novo, zanimivo in uporabno? Ali pa, da si pravzaprav že skoraj na koncu šolske poti, pred tabo je še eno dobro leto ali dve, saj to pa ni tako veliko?
Poskusi najti dokaze, ki izpodbijajo neprijetne misli. Na primer, če misliš "nikoli ne bom dosegla svojih ciljev zaradi šole", premisli o vseh primerih, ko si že dosegla nekaj pomembnega, kljub šoli. Če pogledamo na izobraževanje kot na priložnost za rast in učenje, postane jasneje, kako pomembno je za tvojo prihodnost. Namesto da bi gledala na šolo kot na oviro, jo lahko vidiš tudi kot odskočno desko, ki ti omogoča, da uresničiš svoje sanje in cilje.
Zdaj pa razmisli kako se počutiš? Je kaj lažje? Po navadi se po tem, ko na misli pogledamo “od daleč” počutimo malenkost bolje in tako smo uravnali čustva.
Kadar občutiš najtežje misli je namesto obračanja bolje uporabiti tehnike sproščanja, kot npr. globoko dihanje, meditacija ali progresivna mišična relaksacija (več jih najdeš tukaj). Te tehnike ti lahko pomagajo zmanjšati stres in se počutiti bolj umirjeno. Poleg tega, ne pozabi na pomen počitka in spanja, ki ju uravnotežiš z rekreacijo in hobiji. To je pot do dobrega mentalnega zdravja in počutja. Tudi če se zdi, da ti primanjkuje časa, so ti momenti ključni za ohranjanje energije in motivacije. Poskusi najti čas za dejavnosti, ki te veselijo in te napolnijo z energijo.
Postavi si majhne, dosegljive cilje, to ti bo dalo občutek da se gibaš v svoji željeni smeri in občutek, da imaš nadzor nad svojim življenjem. Na primer, lahko si postaviš cilj, da se vsak dan naučiš nekaj novega, kar te zanima, ne glede na šolsko snov. Postavi si kratkoročne cilje: namesto da razmišljaš o vsem, kar moraš narediti, se osredotoči na majhne korake in si postavi cilje, ki so časovno blizu. To ti bo pomagalo, da se bolj osredotočiš in počutiš manj preobremenjeno. Postavljanje ciljev tudi pomaga bolje razumeti, kaj želiš doseči in kako to dosežeš.  Za vsak majhen uspeh si daj majhno nagrado: igranje igrice, bonbon in še bolj enostavno: narišeš zvezdico na rob lista.
Pomaga lahko, če se pogovoriš z nekom, ki mu zaupaš – bodisi prijateljem, družinskim članom ali šolskim svetovalcem. Včasih je že samo deljenje svojih skrbi z nekom drugim lahko olajšanje.
In za konec: pozitiven pogled na življenje je zelo pomemben iz več razlogov. Ko se osredotočaš na pozitivne vidike in verjameš, da boš dosegla svoje cilje, zmanjšuješ stres in anksioznost. To ti omogoča, da se bolje soočaš z izzivi in težavami. Pozitiven pogled na življenje ti daje moč in motivacijo, da vztrajaš pri svojih ciljih. Ko verjameš, da lahko uspeš, si bolj pripravljena trdo delati in premagovati ovire​. Verjeti vase in v svoje sposobnosti povečuje tvoje samospoštovanje. Ko se zavedaš svojih vrednosti in moči, se počutiš bolj samozavestno in pripravljeno soočiti se s svetom. Pozitiven pogled na življenje lahko izboljša tvoje odnose z drugimi. Ljudje so bolj nagnjeni k povezovanju z nekom, ki izžareva optimizem in pozitivnost. To ti lahko pomaga zgraditi močne in podporne odnose​​. Raziskave kažejo, da ljudje, ki imajo pozitiven pogled na življenje, dosegajo boljše rezultate tako v šoli kot v drugih področjih življenja. Pozitivno razmišljanje ti pomaga ohranjati osredotočenost in učinkovitost​.
Ne pozabi, da je življenje polno priložnosti in izzivov, ki ti omogočajo, da rasteš in se razvijaš. Vsak neuspeh je le korak na poti do uspeha in priložnost, da se naučiš nekaj novega. Z pozitivnim pristopom in vero vase lahko dosežeš vse, kar si zadaš.
Vem, da lahko uspeš in verjamem vate!
Lep pozdrav,
Tina Jeromen, univ. dipl. psih.