Ojla. Stara sem 15 let in imam hude probleme z jezo in nevem kako si naj pomagam. Z te problemom tudi prizadanem starše in mi sledijo posledice npr. vzamejo mi telefon in imam prepoved iti ven. Ampak se mi zdi da ni samo problem v meni ampak tudi v starših, saj me vedno nadzirajo in in tudi velikokrat se derejo name vcasih za brezveze. Moji starši včasih ne vejo ki je meja pri njihovih besedah naprimer moj ata me velikokrat zmerja in nikoli ne zna nic povedati na lep način vedno se dere ce nardi kaj narobe. Ali je problem samo v meni? Kako si naj pomagam z jezo?
• Uredništvo
Maruša Bertoncelj

Odgovor svetovalke:
Živjo!
Odlično vprašanje, ki je, prepričana sem, aktualno še za marsikoga tule. Ampak greva k tebi. :)
Seveda obstajajo preverjene strategije, s katerimi si lahko pomagaš. Začneš lahko kar tule. Toplo ti priporočam, da si vzameš čas za tole, saj vsebina povzema vse ključne informacije o spoprijemanju z jezo in predstavi zelo fajn vaje, ki ti bodo pomagale.
Pomembno je le, da ne odnehaš, če prvič ali drugič ne uspe. Saj veš, vaja dela ... ;) Ni bistvo v tem, da jezo perfektno "obvladuješ", ampak da jo krmiliš dovolj dobro. Najprej zato, da bo tebi lažje. Avtomatično pa temu sledi tudi manj naporna komunikacija z drugimi.
Kot pravilno ugotavljaš, v komunikaciji sta vedno vsaj dva in vsak prispeva svoje. Ob tvojem opisu sem se, ne zameri mi, morala kar malo nasmehniti. Spomnila sem se namreč podobnega prepiranja z lastnim očetom v tvojih letih. :D Oba sva bila nagnjena k hitri in burni jezi. In zato se med vpitjem drug na drugega nikoli nisva zmenila ničesar. Navzkrižno napadanje v jezi zares ne služi ničemur. Zdi se, da v tistem trenutku drugega ne moremo, ampak če se vsaj eden res potrudi odreagirati drugače, se konflikti lahko odvijejo povsem drugače – bistveno bolje.
Kot boš lahko prebrala v rubriki o jezi, na pojav samih čustev nimamo dosti vpliva. So praviloma vedno zdrav odziv na okoliščine in nas motivirajo za ravnanje. Imamo pa več vpliva, kot mislimo, na to, kako jih bomo krmilili. Lahko se jim prepustimo in trpimo v nedogled (kadar so le-ta neprijetna), ali pa preizkusimo takšno vedenje, ki ta čustva lahko pomiri in ki hkrati prinese boljši rezultat kot bi ga prepuščanje trpljenju.
Jeza torej ni nekaj, česar ne bi smela čutiti, izraziti ali česar bi se morala povsem in za vedno znebiti. Jeza, denimo, pomembno prispeva k odpravi družbenih krivic. Če ne bi nekoč skupina žensk postala zelo jezna, bi morda še danes ostale brez vseh pravic, ki jih imamo. Podobno so z zdravo jezo in smiselnimi akcijami upora, ki so iz te jeze izšle, svoje pravice dosegli temnopolti prebivalci ZDA in tudi mnogi drugi zatirani po vsem svetu.
Res pa drži, da v stanju močne jeze težko sprejmemo modre odločitve in povemo kaj res pametnega. Zato je najbolje počakati, da val mine. Nekateri pravijo: "First, surf the wave" ali "Najprej presurfaj val". Ko sta oba z očetom v hudi jezi, je najbolje, da se tisti, ki to najprej zmore, umakne in reče čim manj. Lahko reče tudi: "Zdajle sem noro jezen/jezna, se vrnem, ko se pomirim." Potem lahko načeloma greš nekam na samo in izrečeš vse, kar ti je v navalu jeze prišlo na misel, lahko vržeš stvari na papir, lahko greš pa tudi v tišini za 15 minut hodit ali poslušat glasbo, poklicat prijateljico...
Včasih žal s kom tudi po pomiritvi ne najdemo skupnega jezika in tudi to je okej. Ni prijetno, ne, zlasti če smo v podrejenem položaju (ko o nas odločajo starši), ampak prej ko sprejmemo svoj svet z vsemi omejitvami, prej bomo dosegli točko ravnovesja. Življenje ni vedno fer. (Pomembno: v primeru nasilja in zlorab moramo vztrajati pri svojem, da se iz tega čim prej umaknemo in da za povzročitelja sledijo ustrezne posledice). Včasih nam uspe doseči svoje, kdaj pa se moramo sprijazniti s tem, da pač ni šlo. Novih priložnosti ne bo zmanjkalo. ;)
Tako, sedaj pa na delo. :)
Če boš pri volji, bom vesela poročanja, kako ti/vama gre. :)
Lepo poletje ti želim,
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja