Pozdravljeni!
Znašla sem se v hudi stiski in zelo dolgo časa oklevala s tem, ali bi vam pisala ali ne pa sem se vendar odločila, ker ne vidim več izhoda.Stara sem 17 letna dijakinja in od nekdaj sem veljala za pridno punco. Amapk ta pridnost, je zdaj postala se mi zdi da že bolezen in je vedno huje. Imam prenatrpane delovnike za svoja leta, vstajujem 5.00 se vsak dan vozim 2 uri z avtobusom, začenjam pouk 7.00 končujem 14.00, pridem domov okoli 15.00 in se začnem učiti nekje 15.30 torej prosta sem le to, da se najem in se učim včasih tudi brez pravih odmorov do poznih večernih ur 22.00 včasih še dlje. Problem je v tem, ker imam previsoka pričakovanja do sebe. Sem perfekcionistka na žalost in od sebe zahtevam same 5 v šoli. Čeprav se navzven vidi, da se res trudim, me ljudje ne vidijo navznoter, da sem tik pred zlomom. Niti enega vikenda nisem imela do zdaj, da bi bila prosta, velikokrat sem razkirala, da sem se namesto televizije učila ponoči... v glavnem grozna sem postala do sebe. Na noč spim 5, 6 ur, zvečer ne morem zaspati, čez dan čutim izčrpanost a ne morem iti počivat, zvečer sem pa preveč polna energije. Totalno sem pozabila gledati nase. Vsak dan mi je isti, nič zanimivega se mi več ne dogaja in skrbi me, da bom začela padati v depresijo. Ves čas samo mislim na to, kako je bilo lepo, ko sem bila majhna in se z temi mislimi vsako dnevno probam miriti, da mi ni prehudo. Počutim se obupano in prazno. Zadnje čase imam pri srcu občutek migetanja, močnega in hitrega razbijanja. Nato začnem težko dihati in čutim težo na prsih. Taki napadi mi trajajo lahko tudi do 1 uro in se pojavijo čisto nepričakovano.... med poukom, v avtu. Skrbi me kam vse to vodi. Niha mi tudi imunost, vsaj enkrat na teden imam dan, ko sem totalno zanič in imam občutek, da bom zbolela in obležala za cel teden ampak nekak zborbam skozi in poskušam pozabiti na vse.
Res sem v hudi stiski in ne vem kako naj grem naprej.
Hvala za pomoč.
Uredništvo
Urška Koštomaj

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
vesela sem, da si se odločila in nam zaupala svojo stisko. To je velik korak, bodi ponosna nase.
Iz zapisa razberem, da te miselnost perfekcionizma spremlja že nekaj let. Če te prav razumem si spoznala, da si se vedno preveč gnala in od sebe dajala 100%. Praviš, da si nisi vzela enega vikenda zase. Posledice takšne miselnosti zdaj opaziš v svojem življenju (težave s spanjem, občutek izčrpanosti, občutek podivjanega srca itd.). Skrbi te, kam te bo takšen tempo in način življenja pripeljal.
Res je, glede na zapisano imaš, tako kot sama praviš, visoka pričakovanja do sebe in temu primerno namenjaš svoj čas in trud ter posledično zdravje. Želiš, da so tvoji rezultati vrhunski, ni pa potrebno da so. Ali pa vsaj ne vsi. Poskušaj spremeniti mišljenje v smeri, da je dovolj tudi, če je nekaj opravljeno kot dovolj dobro. Verjetno do sedaj nisi dopuščala napak pri svojem delu, poskusi zdaj narediti kakšno 'napako'. Spusti zadnji pregled npr. oddane seminarske naloge ali pa neko dejavnost končaj prej kot bi sicer. Zelo verjetno pri tebi zadnji pregled ni zadnji kot pri ostalih sošolcih ampak 4. po vrsti med zadnjimi, ker ponovno preverjaš ustreznost naloge na vrhunski ravni. Poskusi zmanjšati število preverjanj ustreznosti, če ostaneva pri tem primeru. Poskusiš lahko tudi to, da se ne osredotočaš toliko na detajle takrat, ko to ni pomembno. Še vedno boš nalogo/dejavnost dobro opravila in boš uspešna. Da ti bo lažje, si v mislim predstavljaj premico od točke, kjer je naloga lahko opravljena zelo slabo, do točke ko je naloga lahko opravljena vrhunsko - gre za dimenzijo. Ni ti potrebno biti vedno na skrajnem koncu premice, kjer mora biti naloga opravljena vrhunsko. Za nekatere naloge je in bo dovolj, da so opravljene na točki na sredini premice. Hkrati poskušaj krepiti ta občutek zadovoljstva same s seboj (Dobro sem naredila, Tudi tako je dobro, Odlično mi gre). Ko pa pride rezultat se pohvali in poglej nazaj kje si s tem, ko si namenila manj časa določeni nalogi/aktivnosti, pridobila čas. Oziroma, kako si ta čas porabila? Poskušaj ga nameniti sebi, odmoru, razmišljanju o tebi prijetnih stvareh, gibanju, druženju, usvarjanju itd. Ker boš ta čas namenjala sebi, se ti ne bo zdelo, da je čas porabljen zaman. Tudi ti si pomembna, brez tebe naloge sploh ne bodo opravljene, če pogledaš z druge strani. Poišči vire energije (stvari, dejavnosti, osebe), ki te polnijo, da se boš lahko uspešno soočala z izzivi v življenju.
Do sebe smo ponavadi bolj kritični kot do drugih, drugim namenjamo pohvalo tudi, ko realno dejavnost pohvale ni vredna (npr. pohvalimo pecivo, čeprav je rahlo zažgano). Preden sebi nameniš kritiko pomisli, kako bi odgovorila prijateljici, če bi se soočala z enakimi mislimi, izzivi. Bi bila do nje tudi tako kritična ali bi ji namenila besede podpore? Nič ni narobe s tem, da samo sebe pobožaš z besedami. Vsi potrebujemo nežne besede. Tudi od samega sebe.
Prilagam ti povezavo do članka na našem portalu z nasveti kako ukrotiti perfekcionizem, svetujem ti tudi, da o svoji stiski spregovoriš s svojimi starši in svetovalno delavko v šoli. Znala ti bo svetovati in ti pomagati. Lahko se obrneš tudi na osebnega zdravnika, ki te lahko napoti naprej k ustreznim strokovnjakom.
Želim ti vse dobro, ne obupaj nad seboj,
Urška Koštomaj, mag. psihologije