Prav ne vem več, kaj naj naredim s sabo, ker se mi zdi, da se mi v glavi vsak dan odvija ena in ista bitka, ki me počasi uničuje. Navzven vsi vidijo to 'pametno, sposobno punco', ki bo šla na medicino in ki ima vse pod kontrolo, ampak v resnici se počutim, kot da se utapljam v lastnih mislih. Vsako jutro, ko se zbudim ob tistih nemogočih urah, se mi zdi, da se nase zruši cel svet. Tisti 'overthinking' je postal tako močan, da sploh ne morem več normalno funkcionirati. Vsako stvar, ki jo rečem, vsak pogled, ki ga dobim od ljudi v šoli, potem doma ure in ure analiziram. Do tiste mere, da se mi zdi, da sem vsem tečna, da sem vsem v napoto in da bi bilo lažje, če me sploh ne bi bilo tam.
In potem je tu še ta grozen občutek, da sem 'fake'. To me najbolj žre. Sedim tam, vsa žalostna in sesuta, hkrati pa me moj lasten glas v glavi napada, da si vse to samo zmišljujem. Da sem si to žalost izbrala, ker v njej čudno uživam, ker mi daje nek mir, ki ga drugje ne najdem. Sprašujem se, a sem dejansko depresivna in anksiozna, ali pa sem samo neka razvajena punca, ki hoče pozornost. Ampak fora je, da te pozornosti hkrati sploh ne pustim zraven. To je tisto najbolj bolno – hočem, da bi nekdo opazil, da bi nekdo videl čez to mojo masko in me vprašal, če sem okej, hkrati pa ne znam, ne morem in nočem sama povedati. Že od nekdaj sem taka. Tudi če sem fizično čisto bolna in se komaj držim pokonci, bom tiho. Čakala bom do zadnjega, da kdo opazi, ker se mi zdi, da če bi sama rekla, bi to pomenilo, da sem šibka ali pa da spet samo 'fejkam'.
Včasih sem se počutila pametno, zdaj se mi pa zdi, da sem postala čisto tupa. Možgani so mi odpovedali. Sedim nad knjigo in včasih bi stvari štekala v sekundi, zdaj pa samo buljim v liste in je vse ena velika megla. Počutim se, kot da sem izgubila svojo inteligenco, kar me najbolj straši, ker je to edino, kar sem mislila, da imam. Ko gledam naprej, na medicino, na faks, me zagrabi taka panika, ker si sploh ne predstavljam, kako bom zmogla, če se zdaj ne morem niti sestaviti za en navaden dan. Sovražim svoje telo, sovražim to, kako izgledam, in to, da nimam nobene energije. Vsak pogled v ogledalo mi pokvari dan, vsaka stvar, ki jo pojem, mi pusti tisti grenak priokus, da spet nisem naredila nič zase.
V bistvu se počutim grozno osamljeno. Tudi ko sem s prijatelji, sem tam samo fizično, v glavi sem pa tisoč kilometrov stran, v tistem svojem 'tihem trpljenju'. In pol me je strah, da bom vedno taka. Da bom celo življenje ta tečna, zagrenjena oseba, ki se ne zna veseliti ničesar. Strah me je, da bom zbolela, ker sem skoz pod stresom, pa hkrati sploh ne znam nehati biti pod stresom. Samo hočem, da bi nekdo prišel in me rešil pred samo sabo, ampak vem, da se moram rešiti sama, pa sploh ne vem več, kje naj vzamem moč, ker se mi zdi, da sem vse svoje zaloge že zdavnaj porabila.
Uredništvo
Julija Pelc

Odgovor svetovalke:
Hojla,
predvidevam, da obiskuješ gimnazijo. Iz tvojega zapisa razumem, da pričakovanja odraslih že vplivajo na tvoje razmišljanje o prihodnjem poklicu. Študij medicine je res dolg in zahteven, a ob tem je najpomembnejše vprašanje: si ti sama želiš postati zdravnica? Kako se počutiš, ko si predstavljaš, da je šolanje za tabo, da kot zdravnica pomagaš ljudem in prispevaš k boljši kakovosti njihovega življenja? Pri poklicni izbiri je dragoceno prepoznati smisel in namen, saj nam prav to pomaga, da lažje vztrajamo tudi takrat, ko je pot zahtevna. Je še kaj, kar bi si želela početi in te veseli?
Začenjam s pogledom naprej – k občutku, da je nekaj, kar počneš, zate zares vredno. Tvoja pretekla doživetja, občutki, ... so shranjeni v tvojem telesu in spominu. Morda je tisto, po čemer hrepeniš, že bilo del tvojega življenja. Lahko poskusiš priklicati te spomine in ponovno začutiti, kaj ti je pomembno in dragoceno.
Upam, da imaš ob sebi nekoga, ki mu lahko zaupaš to, kar si zapisala. (Sem prebrala, da slednje zate ni preprosto dejanje.) Nekoga, ob katerem imajo ti notranji »saboterji«, ki ti ne dovolijo spregovoriti, manj moči. Žal mi je, da so te misli tako močno ujele v krog premlevanja, presojanja in ugibanja, kar prinaša dodatno stisko. Morda si lahko pomagaš tudi z vsebinami na naši spletni strani o prepoznavanju in preokvirjanju miselnih pasti...
Mislim, da bi bilo zelo dragoceno, če bi se s temi izzivi lahko ukvarjala tudi v živo – na primer s šolsko svetovalno službo ali v Svetovalnici Posvet. Vmes – do pridobitve termina, pa ti je lahko v podporo tudi klepetalnica To sem jaz. Kaj meniš?
Psihiater dr. Daniel Amen pravi, da ne smemo verjeti vsemu, kar nam govorijo naše misli. Med njimi je veliko »lažnih novic« – tudi takšnih, ki ti sporočajo, da si ti sama »fake«. Tem mislim pogosto damo moč, ker jim verjamemo. Kar sicer čutiš, je resnično – tvoje čutenje in da boli – to nikakor ni lažno. Vprašanje pa je, ali so misli, ki spremljajo ta občutja, tudi resnične.
Vem, da ni lahko spreminjati načinov razmišljanja in čustvovanja, ki so se skozi čas močno ukoreninili. A spremembe so mogoče. In čeprav je lažje o njih pisati kot jih živeti, so koraki v novo smer dosegljivi.
Upam, da te bodo starši podprli pri tem, da najdeš strokovnjaka, s katerim boš lahko dlje časa v stiku. Nekoga, ki ti bo pomagal postopoma odložiti negativna prepričanja in samoomejitve, ki te bremenijo. Tudi misel, da si »vsem tečna«, »v napoto« ali da bi bilo »lažje, če te ne bi bilo«, je glas dvoma in nezaupanja – ne pa objektivna resnica o tebi.
S psihoterapevtsko / psihološko pomočjo je mogoče predelovati miselne pasti in začeti graditi nove poti. Dovoli si poiskati in sprejeti podporo. Naredi prvi korak. Ni ti treba skozi to sama.
Kaj praviš?
Umetnina: Mojca FO
(vsaka od njih je roman)
Julija Pelc, univ. dipl. psih., spec. psihološko svetovanje, geštalt psihoterapevtka