živjo. Jaz imam težave z zunanjim videzom. Sama sebi nisem všeč. Rada bi shujšala, popravila svojo držo... Rada bi sama sebi postala všeč. Velikokrat sem poskusila z telovadbo, vendar sem obupala ker me je po enem tednu reveč izčrpalo in sm bla na nuli (na tleh).
Problem e tudi, da sem stara komaj 14 let in živim pri starših, ki pa so proti hujšanu in dijetah. Zanima me, kako naj najdem razlog zakaj ne jem, oziroma zaka ne jem določene hrane... Moi starši mi pri tem ne bojo pomagali zato sem sama v tem.
Zanima me, kakšni zajterki so zdravi (za hujšane, da se naješ in dobiš energio...). Problem je tudi, ker rada jem. zajterka ne jem, ker mi je po njem slabo. V šoli jem malico in kosilo. Kosilo ponavadi ni dobro tako da pojem neka malega. Ko pridem domov spet jem kosilo, ki ga je skuhal moj oče in potem imam še večerjo. Moji obroi so kar prece obilni. A klub temu nisem ravno težka ( visoka sem 178cm tehtam pa 70kg). Na koncu bi rada tehtala 60kg, kar je še vedno vredu za mojo višino.
Zanima me tudi, kako se prisiliti v telovadbo. Pravijo, da moraš pri hujšanju porabit več kalori, kakor jih zaužiješ. Pravijo tudi da lahko hujšanje z hrano (da manj eš) zelo hitro pride v odvisnost. Moja sestrična je bila anoreksična in se nebi rada s tem soočila tudi jaz.
Naložila sem si tudi aplikacijo za hujšanje, kjer rabiš dnevno telovadit vendar nimam energije (lena sem in se mi ne da).
Shujšat rabim tudi za valeto, morje poleg tega pa se bom poleti zčela ukvarjat z jahanjem kjer je tudi pomembna teža.
Prosim za čim hitreši odgovor.
Hvala
• Uredništvo
Maruša Bertoncelj

Odgovor svetovalke:
Draga Sladoledna lučka! :)
kako prikupno ime si si izbrala! Sladoled je res fajn zadeva. :) Življenje brez njega zveni precej brez veze. ;)
Šalo na stran. Razumem, da ti ni lahko. Biti ves čas nezadovoljen s sabo je veliko breme, ki nam zelo poslabša kvaliteto življenja. In to prav v letih, ko naj bi se imeli najlepše. Iz tvojega zapisa sem dobila občutek, da razmišljaš zrelo in preudarno. Nočeš se iti skrajnosti. Razumeš, da je bistvo v zdravem življenjskem slogu, ki združuje enakomerno prehrano in dovolj gibanja. Ne iščeš bližnjic in nočeš še trpinčiti, potrebuješ samo podporo nekoga, ki razume.
Čeprav misliš, da te starši ne razumejo, moram najprej napisati, da je njihovo mnenje pohvalno. Imajo namreč prav - po vseh strokovnih smernicah. Dokler se naše telo še razvija, so vse diete za zmanjševanje teže odsvetovane. Po drugi strani pa razumem, kako težko je biti zadovoljna s sabo v svetu, kjer te na vsakem koraku bombandirajo "popolna" telesa. Res je tudi, da je debelosti v svetu največ do sedaj in da je težko živeti zdravo, ko je na policah trgovin večina prehrambenih produktov visoko procesiranih.   Kot je dobro, da se tega zavedamo čim prej, pa bi ti rada odprla oči tudi za drugo skrajnost: zahodni svet še nikoli ni bil tako obseden s prehrano in telesom. Hočem reči - nobena skrajnost ni dobra, saj obe pomenita drvenje v bolezenske težave. Če vzameva tvojo težo in višino, imaš odlično razmerje. Strokovnjaki hkrati opozarjajo, da to razmerje še ni zadosten kazalnik zdravja ali zdrave teže. Telesa so med sabo namreč zelooo različna, med drugim v tem, kako in kje shranjujejo maščobne zaloge.
Najprej - maščobne zaloge moramo imeti, če želimo živeti. :) Ženske jih moramo imeti več kot moški. Za zdravje bolj tvegane so zaloge, ki se nabirajo okoli pasu kot kje drugje. Torej je bolj kot razmerje višina-teža pomemben obseg pasu. Pri odrasli ženski naj ta ne bi presegal 80 cm (ampak ti še nisi odrasla!). Najvišji priporočljiv obseg pasu pa je še vedno odvisen od višine, zato nekateri prisegajo na razmerje med višino in obsegom pasu.
Dalje, osebe, ki imajo lahko precej "vitko" telesno težo, imajo še vedno lahko preveč maščobnih zalog - to pa zato, ker imajo premalo mišične mase in maščoba je občutno lažja od mišic. Že zato zgolj teža ni zadosten pokazatelj vitkosti/debelosti. Mišice so zelo pomembne za zdravje krvožilnega sistema, kosti, presnove in motoričnih sposobnosti. Tisti, ki imajo povečano mišično maso (npr. dvigovalci uteži, atleti, gimnastičarke ipd.), tehtajo lahko zelo "veliko", a so videti izklesani in vitki.
Vidiš, kako zakomplicirano je vse to. :) Zato ti najprej svetujem, da se za kg-je čim manj zmeniš. Potem ti svetujem, da si pogledaš in prebereš tale članek. Je v angleščini, ampak sem prepričana, da boš razumela bistvo. :) Upam, da ti bo v navdih pri tem, kako se sprejeti - takšno kot si, tudi če ti na sebi ni vse krasno. To je namreč KLJUČNO za vse, kar sledi. Dokler se ne sprejmeš - z vsem, kar ti je na sebi všeč in kar ti ni - boš kakršnokoli prehrano in vadbo doživljala kot mučenje oz. kot kazen. Meni je na primer zelo všeč moto neke angleške osebne fitnes trenerke: "To si zaslužim! (I get to do this!)" - namesto: "To moram." Pomeni, da uravnotežen slog prehrane in gibanja vzameš kot darilo sebi, kot privilegij - ne pa kot režim trpinčenja. ;)
Priporočam ti, da še naprej ješ kot do sedaj - takrat, ko si lačna in toliko, kot ti paše, bodi zgolj pozorna na kvaliteto. Zajtrki po najnovejših raziskavah niso najbolj pomemben obrok dneva, bolj šteje kvaliteta jedilnika čez celoten dan. Če človeku zjutraj ne paše jesti, nima smisla se posiljevati s hrano. Vseeno pa je priporočljivo, da na tešče popiješ vsaj nekaj vode ali nesladkanega toplega čaja in da skušaš imeti prvi obrok čim prej, ko ti hrana tekne. Pri izbiri obrokov daj čim večkrat prednost beljakovinam (pusto meso, skuta, grški jogurt, tofu, stročnice ipd.), polnovrednim ogljikovim hidratom (izdelki iz nebele moke in s čim manj dodanega sladkorja), zelenjavi, sadju, oreščkom, pij pa predvsem vodo in druge nesladkane pijače. Kalorije pijač se splača raje prihraniti za kaj sladkega, kar pa tudi mora biti na jedilniku. ;) Več si lahko prebereš tule.
Kar se gibanja tiče je najbolj važno, da izbereš nekaj, kar ti je všeč. Podobno kot z zajtrkom: nima se smisla siliti v nekaj, ker te odbija že v mislih. Res pa je tudi, da motivacija običajno sledi akciji - in ne obratno. ;) Če imaš odpor do iger z žogo, te morda veseli kak ples? Plavanje? Drsanje ali rolanje? Dvigovanje uteži? Pilates? Šteje karkoli, kjer se boš vsaj malo zadihala in kar bo terjalo, da uporabiš tudi mišice. Že hitrejša hoja ali hoja v hrib sta lahko povsem zadostna rekreacija. Povprečno ura na dan, ne rabiš več. Kjer in kadar le lahko, migaj - vsak korak šteje. Izberi stopnice namesto dvigala, pojdi peš ali s kolesom namesto na avtobus ipd. Človeško telo dejansko še največ energije porabi med vsakodnevnimi aktivnostmi, ne pri športu (izjema so tisti, ki profesionalno trenirajo). Zato ti res ni treba pretiravati.
In še zadnja stvar - zelo pomembna, na katero pa najstniki radi pozabite: spanje! Zadosten spanec (8-9 ur na noč) je namreč zelo pomemben tudi za dobro presnovo. Če premalo spimo, telo zmotno to skuša nadoknaditi z več hrane - zato smo nenaspani običajno tudi bolj lačni. ;)
Tako. Malo sem razpisala. :) Upam, da sem ti vsaj malo pomagala pri načrtovanju izboljšanja življenjskega sloga. Bolj bo ta znosen, lažje ga boš udejanjala vsak dan in na dolgi rok - samo to dvoje pa res šteje. Trajne spremembe terjajo namreč majhne korakce, a prehoditi jih je treba veliiiiko. Zato: čim bolj stran od "divjih" diet!
In imej se rada, Lučka. Samo eno sebe imaš, samo eno svoje telo. :)
Topel pozdrav
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja