Zakaj so eseji pri slovenščini tako težji v 1.letniku gimnazije kot na osnovni šoli? Dobila sem 2. Ne vem kako bom s slovenščino in z eseji naprej? Drugi predmeti mi ne delajo težav in sem zato pomislila, če je slovenščina res toliko težja ali je večji poudarek ker je materinščina?
• Uredništvo
Ana Boršič

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena,
verjamem, da te je ocena iz eseja presenetila in morda zamajala zaupanje v tvoje sposobnosti. Še vedno pa je dober vidik ta, da je ocena pozitivna. Vsekakor pa sem prepričana, da se s tovrstnimi občutki ne srečuješ edina, temveč se je skozi takšno izkušnjo prebil že marsikdo.
V gimnaziji so seveda eseji težji, saj so cilji oz. standardi znanja drugačni v primerjavi z osnovno šolo. Še pomembnejša je jasna struktura, utemeljevanje mnenja, analiza dela ter povezovanje. Posledično je tudi ocenjevanje znanja morda strožje. Slovenščina je predmet, ki ga marsikdo tudi podcenjuje. Seveda gre za naš materni jezik, vendar to ne pomeni, da ne terja veliko dela za kakovostno znanje.
Glede na to, da ti drugi predmeti ne delajo težav predvidevam, da imaš dobro razvite delovne navade in da pri tem predmetu potrebuješ le nekaj časa ter dodatne usmeritve. Svetujem ti, da se pogovoriš s profesorjem/profesorico, svetovalnim delavcem/delavko oz. s sošolci/sošolkami ter poiščeš rešitev, kako izboljšati tvoje pisanje.
Morda prebereš tudi prispevke na sledeči povezavi: https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/?topic=7
Če imaš še kakšno vprašanje, mi sporoči.
Ana Boršič, mag. prof. pedagogike
• Ro
Rosalita
Kako pa deluje sistem tutorstva? Na naši so ne vem če to sploh imajo.
• Uredništvo
_izbrisan uporabnik_
Odgovor svetovalca:
Pozdravljena!
V tem primeru je res najbolje, da se obrneš na vašo šolsko svetovalno delavko - ta ti bo najbolje znala povedati, kako je pri vas s sistemom tutorstva. Na nekaterih šolah je namreč dobro delujoč, na drugih je le neformalna oblika - učenci se sami dogovorijo, kdo lahko pomaga drugemu, ki potrebuje pomoč.
Želim ti veliko sreče pri slovenščini!
Patricija Knez, mag. psihologije
• Ro
Rosalita
Kakšni so nasveti za izboljšanje pisanje eseja? Kakšno podlago moraš imeti tudi že iz oš, ocene in kakšno znanje?
• Uredništvo
Dora Mališ
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Zanima te, kakšni so nasveti za izboljšanje pisanja eseja in kakšna podlaga je potrebna iz osnovne šole.
Same ocene iz osnovne šole niso nujna podlaga za pisanje esejev v srednji šoli. Vsekakor je višja ocena pri slovenščini v osnovni šoli povezana z višjimi ocenami pri slovenščini v srednji šoli, vendar obstajajo velike razlike med različnimi osnovnimi šolami in različnimi učitelji slovenščine v ocenjevanju. Zato pri marsikomu pride do znižanja ocen na prehodu v srednjo šolo. Kar se tiče same podlage za pisanje esejev je pomemben temelj poznavanje slovnice in pravopisnih pravil, zato da ne izgubljaš dodatnih točk na pravopisnih napakah. Prav tako pomaga, če imaš bogato besedišče, kar lahko pridobivaš z branjem leposlovja. Pomembno je razvijati tudi kritično razmišljanje, argumentiranje in povezovanje, kar ponovno lahko razvijaš z branjem literature, pa tudi pri pouku z aktivnim sodelovanjem v diskusijah. Navsezadnje je za pisanje esejev, ki se po navadi navezujejo na neko literarno delo, pomembno, da to delo zelo dobro poznaš. To pomeni, da ga večkrat prebereš, o njem razmišljaš in sodeluješ pri pouku, ko ga obravnavate.
V prejšnjem odstavku sem ti navedla nekaj osnovnih usmeritev, kako lahko izboljšaš svoje pisanje esejev - branje leposlovja, aktivno sodelovanje pri pouku in natančno branje literarnih del, ki so osnova eseja. Kljub temu pa te vabim, da se z natančnimi vprašanji o izboljšanju pisanja eseja obrneš na vašo profesorico za slovenščino. Ona ti bo na govorilnih urah lahko najbolje svetovala, kaj še lahko narediš. Prav tako ti bo lahko ponudila nasvete, ki bodo zate bolj uporabni, saj jih bo prilagodila tvojemu pisanju, ki ga ona dobro pozna, in svojim željam ter pričakovanjem do dijakov. Navsezadnje pa je ona slavistka in bo vedela več o pisanju esejev kot psihologi. :)
Upam, da sem ti vsaj do določene mere pomagala.
Lepo bodi in vso srečo!
Dora Mališ, mag. psihologinja