Pozdravljeni,
Jaz vem, da zelo malo spim, skoraj vsak dan grem ob enih ali dveh zjutraj spat. Večinoma to ne predstavlja problemov s produktivnostjo ampak včasih pa cez dan samo grem v sobo in zaspim in potem ni od mene nič več cel dan. Vem tudi da sem preveč na telefonu in tudi zato ponavadi grem tako pozno spat. Ne vem kako naj omejim uporabo telefona, in bi prosila če bi mi lahko dali kakšen način za izboljšanje časa ki ga preživim na telefonu.
Hvala ze v naprej se vam za odgovor
Uredništvo
Maša Mesiček

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
praviš, da težko odložiš telefon pred spanjem, kar je tudi razlog za to, da greš pozno spat. Omenjaš tudi, da te to včasih popoldne pripelje do utrujenosti, zaradi katere zaspiš in nato nimaš več energije za preostanek dneva. Povsem normalno je, da telo zahteva počitek, kadar ponoči ne dobi dovolj spanca. Če se to dogaja dlje časa, se telo preprosto izčrpa in takrat potrebujemo dodaten spanec, pogosto tudi sredi dneva. Verjamem pa, da te to lahko obremenjuje, še posebej, ker se zavedaš, kako pomembno je spanje, a te uporaba telefona pred spanjem kljub temu pogosto "potegne notri".
Najprej bi te povabila, da razmisliš, kdaj največ uporabljaš telefon in zakaj? Je to zato, ker si zdolgočasena, se želiš sprostiti, ali pa se mogoče pogovarjati s prijatelji? Ko razumeš razloge, lahko najdeš alternative. Na primer, če iščeš sprostitev pred spanjem, lahko poskusiš brati knjigo, pisati dnevnik ali poslušati glasbo brez uporabe zaslona.
Prav tako lahko na svojem telefonu poskusiš nastaviti časovno omejitev. Ko boš dosegla zastavljen limit, te bo telefon na to opozoril in tako boš vedela, da si na telefonu že predolgo. Podoben mehanizem imajo tudi aplikacije, kot sta TikTok in Instagram, kjer moraš po izteku nastavljenega limita vpisati posebno kodo, ki te opozori, da je limit bil presežen. Poleg tega si lahko aktiviraš tudi nočni način, ki zmanjša svetlobo zaslona in omeji obvestila po določeni uri. To ti lahko pomaga pri tem, da zmanjšaš potrebo po preverjanju telefona pred spanjem.
Pred spanjem lahko poskusiš telefon pustiti v drugi sobi in za prebujanje uporabiš klasično budilko. Če ti to predstavlja izziv, lahko za pomoč prosiš starše. Na primer, pred spanjem jim predaš telefon, oni pa te zjutraj zbudijo. Podoben dogovor lahko velja tudi čez dan, če meniš, da si preveč na telefonu – dogovoriš se, da ti ga vrnejo po določenem času.
Zelo pomembno je tudi, da ob vpeljevanju novih sprememb v svoj vsakdan spremljamo naš napredek. Telefoni pogosto ponujajo vpogled v tedensko ali dnevno porabo časa na telefonu ter posamičnih aplikacijah. Te informacije ti lahko dajo boljši vpogled v to, kako napreduješ. Pomembno pa je, da se ne obremenjuješ, če se stvari ne izboljšajo takoj. Naše navade se spreminjajo počasi, zato je potrebno pri tem vztrajati in delati majhne korake, saj bomo tako lahko prišli do našega končnega cilja.
Poleg tega pa je ključno, da imamo urejeno našo higieno spanja, saj je ta zelo pomembna za normalno delovanje našega telesa in duševnost – več o tem pa si lahko prebereš na tej povezavi.
Upam, da sem ti s svojim odgovorom bila v pomoč. Če boš potrebovala dodatne usmeritve ali imaš še kakšno vprašanje, nam kar napiši.
Lepo bodi,
Maša Mesiček, dipl. psihologinja (un)