Zdravo,
pišem vam, ker res potrebujem pomoč in razumevanje. Že dlje časa imam zelo močno zdravstveno anksioznost. Pogosto me je strah, da se bo meni ali nekomu, ki ga imam rada, nekaj zgodilo. Vsakič, ko me boli glava, se ustrašim, da imam tumor ali anevrizmo. Ko začutim bolečino v prsih, pomislim na najslabše. Vsaka najmanjša telesna sprememba me prestraši. Zaradi tega se izogibam zdravnikom, ker me je strah, da bi mi potrdili, da je res nekaj narobe. A v sebi vem, da je to verjetno samo moja anksioznost, saj sem prebrala in videla veliko zgodb ljudi, ki doživljajo enako. Poleg tega imam tudi nekaj vedenj, ki jih ne morem nadzorovati – na primer, ko vidim rumen avto, se moram udariti po roki (navada iz starega trenda), ob določenih urah (kot 11:11 ali 12:12) moram držati roke skupaj in si nekaj zaželeti, in marsikaj moram narediti sodo število krat, ker se mi zdi, da »mora imeti par«. Če nekaj naredim enkrat, moram drugo stvar narediti tudi enkrat, da sta “par”. Tudi ko sem sama doma, vedno preverim celo hišo, čeprav sem doma že ves dan. To me res zelo moti in zavedam se, da včasih zaradi tega izpadem nadležna, a tega ne počnem namenoma. Res si želim podporo in nasvet, kako se s tem spoprijeti, ker si ne želim več živeti v takem strahu in prisili.
Hvala, ker si vzamete čas, da me poslušate.
Uredništvo
Sara Holjević

Odgovor svetovalke:
Dori, živjo.
V svojem zapisu praviš, da se spopadaš z vsiljivimi mislimi in rituali, za katere se ti zdi, da jih moraš ponavljati. Predstavljam si, da ti ob tem nikakor ni lahko.
Prvi in najpomembnejši korak za soočanje s katerokoli težavo je ta, da si spremembe želiš, torej da je želja po drugačnem življenju tvoja in da se počutiš motivirano narediti potrebne korake proti temu, da si izboljšaš svoj vsakdan. To željo si tudi izrazila, zato si zate želim, da najdeva rešitev, ki ti bo ustrezala.
Naše misli so zmeraj povezane z našimi čustvi in z vedenjem, zato je pomembno, kako si razlagaš situacije, v katerih se znajdeš - če si boš neko situacijo razlagala kot ogrožujočo, bo odziv tvojega telesa obrambni, tudi, če v resnici v trenutku nisi bila ogrožena. Temu se reče, da se ujameš v miselne pasti - da preceniš verjetnost tega, da se bo zgodilo nekaj slabega.
V vseh takšnih trenutkih je pomembno, da se prepričaš, ali je tvoja misel realistična, če odraža resnično stanje, ali je tam samo za to, da ti škoduje. To lahko storiš s tehniko analize misli. Predlagam, da si prebereš tale prispevek - na dnu strani sta dva zvočna posnetke, kjer te prvi izmed njiju vodi skozi analizo neželenih misli. Predlagam, da greš skozi tale postopek analize v primerih, ko se ti ponovno pojavijo ti strahovi.
Anksiozne, vsiljive, neželene misli so nekaj, kar je mogoče spremeniti, vendar moraš pri tem vztrajati. Možgani potrebujejo nekaj časa, da ustvarijo nove povezave in nove navade - da začnejo razlagati neke misli kot nerealne in jih spremenijo v realne.
Sporoči čez čas, ali je ta pristop nekaj, kar je imelo vsaj do določene mere želen učinek. V nasprotnem primeru bova poskusili poiskati kakšno drugo rešitev, ki ti bo bolje ustrezala.
Lepo te pozdravljam,
Sara Holjević, dipl. psihologinja (un)