Zdravo,
letos sem zacela s studijem v mariboru in sem se vselila v studentski dom.
vsak vikend imam kar krizo iti nazaj v maribor, tu se pocutin precej osamljeno, zvecer imam vedno stisko ko se vracam (mi gre najok, me stiska v prsih, nemorem dihati).
ceprav se doma ne razumemo (oddaljen odnos imam z obema starsema, ne brigata se prav za mene in za brata, sploh mene kliceta/piseta ko sem v mb razen cekaj rabita odmene. Z bratom se dobro razumeva a se od kar sva oba zacela s faksom manje videvava (on ima svoj krog prijateljev s katerimi se druzi, vcasih se mi zdi da je malo pozabil na mene, saj sva se vsa prejsna leta dosti druzila in hodila skupaj ven).
cez vikende sem ponavadi pri fantu in njegovi druzini (redko sem doma), z njimi se dobro razumem. Zadnje case (od kar je fantu umrl oce priblizno dva mesca nazaj) vsakic ko nisem z njim imam grozen strah da se bo nekaj slabega zgodilo (nevem da me bo zapustil) in bi bila ves cas z njim. Sama tud nimam nekega kroga "pravih" prijateljev, on pa seveda ima sirsi krog ljudi okoli sebe.
ko sva narazen (torej vecinoma casa sem takrat sama) imam ponavadi krizo (me zacne stiskat v praih, tezko diham) in nevem niti razloziti zakaj ker vem da jevse okej ampak se nekako ne pocutim tako.
vcasih sem bila rada sama (v otrostvu sem imela tezave z depresijo) a zdaj mi je to kot najhujsa nocna mora. Vsak moment ko sem sama in nisem obremenjena z nekim delom (npr za faks) me zacne loviti kot neka "panika" in padem v stisko.
tu se pocutim zelo osamljeno (takeat ko sem sama) in moj najvecji strah je da bom ostala sama.
moj fat jesuper do mene, imava odicen odnos a vcasih (normalno) zeli cas za sebe. Meni je vedno tezio iti narazen ceprav vem da se bova jutri ali pojutri spet videla. Prav tako mi je ponavadi tudi tezko zaspati ko spim sama (najtezje je ce sem pri sebi doma, kar sem tak al tak zelo malo).
nevem kako lahko to izbolsam, nocem se ves cas tako pocutiti, utrujujoce je
hvala za vas odgovor in pomoc
• Sv
Svetovalka
Pozdravljena Pika,
Tvoj zapis je zelo iskren, globok in boleč – in že to, da si vse to ubesedila, pove ogromno o tvoji moči. Res je težko, ko se toliko stvari dogaja hkrati: selitev, študij, osamljenost, spremembe v odnosih, izguba v fantovi družini, strah pred tem, da bi ostala sama. To je ogromno bremen za eno osebo, sploh v obdobju, ko se še navajaš na novo okolje.
Naj ti najprej povem nekaj pomembnega: tvoje reakcije niso čudne ali pretirane – so človeške. Telo in um se odzivata na stres, izgube, spremembe in občutek negotovosti. To, kar opisuješ (stiskanje v prsih, težko dihanje, panika, strah pred osamljenostjo), so zelo pogosti znaki tesnobe, ki se pogosto pojavi, ko se človek znajde v novem življenjskem obdobju brez stabilne opore.
???? Zakaj se ti to dogaja
Ko se preseliš v novo mesto, stran od domačega okolja, brez močne podpore staršev, se lahko hitro pojavi občutek praznine. Poleg tega:
doma nimaš občutka varnosti ali bližine
z bratom se manj vidiš, kar ti manjka
fant je doživel izgubo, kar te je verjetno še bolj prestrašilo
ti si bila v otroštvu že v stiku z depresijo
zdaj si prvič res sama v novem mestu
To je kombinacija, ki lahko sproži močno tesnobo in strah pred osamljenostjo. Nič od tega ne pomeni, da je s tabo kaj narobe. Pomeni samo, da si trenutno preobremenjena.
???? O tvojem strahu, da boš ostala sama
Ta strah je zelo pogost, ko človek izgubi občutek varnosti. Tvoj fant ti veliko pomeni, in ker si v Mariboru sama, je on postal tvoja glavna opora. Ko ga ni zraven, se tvoje telo odzove, kot da je ogroženo – zato panika, stiskanje v prsih, jok.
To ni zato, ker bi bila šibka. To je zato, ker si predolgo sama nosila preveč.
???? Kaj lahko narediš, da se boš počutila bolje ???? 1. Ne poskušaj vsega rešiti sama
Čeprav se doma ne počutiš slišana, to ne pomeni, da moraš vse držati v sebi. Na faksu imaš študentsko svetovalno službo – to je popolnoma normalno in zelo veliko študentov jo uporablja. Pogovor s strokovno osebo ti lahko zelo pomaga razbremeniti pritisk.
???? 2. Ustvari majhne rutine v Mariboru
Osamljenost je najhujša, ko nimaš občutka domačnosti. Poskusi:
hoditi na isto kavo ali čaj v bližnji lokal
se sprehoditi po isti poti
si urediti sobo tako, da ti daje občutek varnosti
se vključiti v kakšno študentsko dejavnost (tudi če samo enkrat na teden)
Majhne stvari ustvarijo občutek stabilnosti.
???? 3. Ne krivi sebe za to, da ti je težko biti sama
To ni tvoja napaka. To je posledica preteklih izkušenj, pomanjkanja podpore doma in velike spremembe v tvojem življenju.
???? 4. O fantu
Popolnoma razumljivo je, da te je njegova izguba prestrašila. Ko nekdo, ki ga imaš rad, doživi nekaj tako hudega, se hitro pojavi strah, da bi ga lahko izgubila tudi ti. Ampak to, da želi včasih čas zase, ni znak, da te zapušča. To je normalno in zdravo v vsakem odnosu.
???? 5. Ko pride panika
Poskusi nekaj zelo preprostega:
sedi
položi roko na trebuh
vdihni počasi skozi nos 4 sekunde
zadrži 2 sekundi
izdihni 6 sekund
To pomaga telesu, da se umiri.
???? Najpomembnejše pa je:
Nisi sama. Tvoje telo ti samo sporoča, da potrebuješ več podpore, več varnosti in več nežnosti do sebe. To, da si poiskala pomoč, je prvi korak k temu, da se boš počutila bolje.
Svetovalka
• Uredništvo
Sara Seršen

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena,
hvala, da si nam zaupala svoje občutke in izkušnje. Že to, da si se odločila o tem spregovoriti, je pomemben in pogumen korak. Opisuješ, da pogosto doživljaš veliko osamljenosti, stiske in tesnobe, še posebej v trenutkih, ko si sama ali brez fanta, ter da te spremlja močan strah pred tem, da bi ostala sama. Obenem opisuješ tudi, da doma nimaš odnosa in podpore, ki bi si jo želela. Žal mi je, da se soočaš s tem – verjamem, da je vse skupaj lahko zelo naporno in utrujajoče.
Tesnoba je v svojem bistvu povsem normalno in koristno čustvo, ki nam pomaga, da ostanemo varni in pripravljeni – na primer v situacijah, kot so testi ali izpiti, nas lahko nekoliko spodbudi k učenju in večjemu trudu. Težava pa lahko nastane, ko se tesnoba pojavlja tudi v situacijah, ki za nas niso zares ogrožajoče, ali pa postane tako močna, da nas začne ovirati v vsakdanjem življenju (npr. se začnemo izogibati določenim situacijam, slabše spimo). V takšnih trenutkih ima podpora drugih lahko pomembno vlogo, saj nam bližina, razumevanje in občutek sprejetosti pomagajo, da se lažje umirimo – zato je lahko še posebej težko, kadar te podpore nimamo.
Glede na to, kar opisuješ, bi bilo zelo dobro, da si poiščeš strokovno pomoč, kjer ne boš sama s svojimi občutki. Skupaj s strokovnjaki lahko postopoma raziščete, kaj se dogaja, in oblikujete načine, ki ti bodo pomagali, da se boš počutila bolj varno in stabilno. Ker študiraš v Mariboru, ti predlagam, da pomoč kliničnega psihologa in/ali psihiatra poiščeš v  Centru za duševno zdravje odraslih Maribor; deluje na dveh lokacijah, njihove kontakte najdeš tukaj:
https://www.zd-mb.si/Storitve/Enote/Splo%C5%A1no-zdravstveno-varstvo/Slu%C5%BEba-psihohigiensko-psihiatri%C4%8Dne-dejavnosti/Center-za-du%C5%A1evno-zdravje-odraslih/Ambulantni-tim-Sodna-ulica-13
Če bi potrebovala pomoč pri naročanju ali imaš vprašanja o tem, kako potekajo srečanja, mi napiši in ti z veseljem pojasnim.
Da pa bi lahko že sama naredila kakšen majhen korak k boljšemu počutju, ti toplo priporočam tudi naš brezplačni spletni tečaj, ki pomaga razumeti povezavo med mislimi, čustvi in vedenjem ter ponuja konkretne vaje: https://www.tosemjaz.net/razisci/custva-in-psihicne-stiske/spletni-tecaj-kaj-lahko-naredim-da-mi-bo-lazje/. Spletni tečaj je osnovan na podlagi našega priročnika: https://live.editiondigital.com/e/221cpgqsc/prirocnik-kaj-lahko-naredim-da-mi-bo-lazje#!page1
Nisi sama v tem, kar doživljaš, in obstajajo poti, da ti postane lažje – tudi če se morda trenutno zdi drugače.
Objem,
Sara Seršen, mag. psihologije