Pozdravljeni,
imam težave s prehranjevanjem. Zelo težko govorim o tem s komurkoli, zato sem se obrnila na vašo stran in prosila bi vas za vaše mnenje in nasvet.
Vse skupaj se je začelo že pred poletjem (konec maja, začetek junija), ko sem hotela izgubiti nekaj kilogramov. Moj cilj takrat so bili trije kilogrami. Te tri kilograme sem do konca junija tudi izgubila. Nisem imela neke določene diete, samo od takrat naprej nisem jedla več kruha in začela sem se intenzivno gibati. Gibala sem se že prej ampak od takrat naprej pa sem postala dobesdno obsedena. Ko sem izgubila te tri kilograme, sem imela občutek da lahko še več. Sama nisem nikoli imela slabe samopodobe o sebi, bila sem si všeč, a vedno je nekaj kar lahko na sebi popravim. Tako se je to nadaljevalo čez celo poletje in vse se je samo slabšalo. Danes sem prišla do te točke, da se sprašujem kam to pelje in kako dolgo bom še lahko zdržala tako. Ko gledam hrano mi po glavi hodijo samo številke. Začnem samo seštevati kalorije ki sem jih že zaužila v dnevu in koliko še jih potrebujem oz. koliko ne smem več jesti, da ne bom prekoračila svoje meje. Nezdrave hrane me je dobesedno strah. Obsedena sem z zdravo hrano in zdravim načinom življenja. Če ne telovadim vsak dan imam občutek krivde in se kaznujem s tem da preskočim obrok oz. da ne jem. Šele zdaj sem se začela zavedati kaj počnem in da je to zelo narobe. Skrbi me tudi zaradi zdravja. Fizično sem zelo zdrava, sem v top formi, a izgubila sem menstruacijo. Že večkrat sem razmišljala o ginekološkem pregledu, a me je strah, saj bodo ugotovili da je vzrok tega morebitna motnja hranjenja. Raznih psiholoških pregledov pa si res ne želim. Zato me zanima ali imam anoreksijo, ter kje naj poiščem pomoč. Je čas za strokovno pomoč zdravnika? Želim spremeniti celotno situacijo a mi moja glava ne pusti.
Hvala za vašo pomoč
• Uredništvo
Maruša Bertoncelj

Odgovor svetovalke:
Draga Kajči.
Najprej bi pohvalila tvojo odločitev, da se oglasiš na našem forumu. Še vedno nisi povsem odločena, poiskati pomoč ali ne, a ugotavljaš, da stvari ne gredo v pravo smer. Opažaš, kako se ti je svet postopno, a vse bolj zožil na številke (kalorije, kilogrami, ure za telovadbo), izgubljaš kontrolo oz. »to« kontrolira tebe, izgubila si celo menstruacijo.
Tvoja zaskrbljenost je povsem utemeljena in upravičena. Vedenjski vzorci in posledice, ki jih opisuješ, so zelo značilni za motnje hranjenja in povsem mogoče, da gre za anoreksijo ali ortoreksijo (obsedenost z zdravim/ »čistim« prehranjevanjem in vadbo). Žal nisem zdravnica in tudi če bi bila, ti na daljavo ne morem dati diagnoze. Menim pa, da bi bilo zelo dobro, da čim prej stopiš do svoje zdravnice in ginekologinje, drži.
Izguba menstruacije ni hec. To pomeni, da je telo podhranjeno ali v velikem stresu zaradi pomanjkanja določenih hranil in pretirane vadbe. Ko telo nima dovolj tega, kar potrebuje za normalno delovanje, in ko mu ne nameniš dovolj časa, da se regenerira (to je, ko intenzivno vadiš prav vsak dan), začne sisteme, ki niso nujni za preživetje (reproduktivni organi), »izklapljati«. Nočem te strašiti, ampak znano je, da dolgotrajna izguba menstruacije lahko zelo poveča tveganje za neplodnost, osteoporozo in srčno žilne zaplete. Menstruacija nas hormonsko gledano drži v ravnovesju in je zelo pomembna za žensko zdravje.
Zanima me, zakaj si prenehala jesti ogljikove hidrate? Naše telo potrebuje prav vsa hranila – v ustreznem razmerju, seveda. Hujšanje pa je po aktualnih zdravstvenih smernicah močno odsvetovano vsem mladoletnim osebam in tudi odraslim, če za to ni jasne zdravstvene indikacije (torej, da zdravnica potrdi, da gre za obliko povečane telesne maščobe, ki že ogroža zdravje). Kaj pomeni jesti zdravo? V današnjem času smo res bombardirani s tolikšno količino informacij kot še nikoli prej, predvsem pa je na spletu poplava napačnih ali zavajajočih informacij.
Priporočam, da si prebereš tale naš članek in da si pogledaš tudi povezave, ki jih najdeš pod člankom. Tu so zbrane na dokazih utemeljene informacije o tem, kaj in kako je priporočljivo jesti za optimalno zdravje. Izogibaj se nasvetov raznih influencerjev, ki svetujejo črtanje celih skupin živil ali prekinitveno postenje. Prvič, ker niso strokovnjaki in ne odgovarjajo za zdravstvene posledice sledilcev, drugič ker svojih vsebin ne pripravljajo za mladostnike. Tvoje potrebe so bistveno drugačne kot potrebe npr. 30-letnic, ki bi rad postale »bolj zdrave«. Obstaja pa tudi cela vrsta športnih in prehranskih influencerjev, ki so strokovnjaki in ki promovirajo zdravo ravnovesje. Ena od njih je dietetičarka Katie.
Podobno velja za vadbo. 2 do 3 ure intenzivne vadbe na teden je za mladostnike več kot dovolj. In če temu dodaš še vsakodnevno hojo (30-45 minut) in če ves preostali čas nisi nepremično na kavču, narediš več kot dovolj za svoje zdravje in razvojne potrebe.
Pišeš, da nočeš psiholoških pregledov. Razumem. A motnja hranjenja je motnja duševnega zdravja. Kot sama vidiš, ti povzroča že precej veliko duševno stisko, ki pa se samo še poglablja (vse močnejši občutki krivde, samokaznovanje, tesnobnost, stalen strah).
Sama motnjo hranjenja rada primerjam z virusom (čeprav to ni – ha, ko bi jo le lahko preprečilo preprosto cepivo …!). Na nek način pa vendar pride kot nekakšen miselni virus v naše možgane in se začne množiti ter narekovati naše vedenje. Najprej je bila samo kratka dieta, samo trije kilogrami, potem pa še dva, pa še malo več vadbe pa še manj kalorij … »Virus« si vzame, kar hoče. In dlje, ko ga pustimo, da dela svoje in se množi, bolj nas bo zasedel in si nas podredil.
Vidim, da se mu hočeš upreti in to je super. Izguba navidezne kontrole se sliši strašno, ampak samo to te bo dejansko pozdravilo. Zakaj navidezne? Ker nimaš kontrole ti, ampak jo ima motnja hranjenja. In ko se ji boš poskušala odreči, se bo uprla z vsemi štirimi, a samo tako postaneš lahko spet svobodna. Ni treba vse takoj in vsega naenkrat. Morda začneš najprej s hrano, da postopno uvedeš nazaj vse, kar si črtala, zlasti živila, ki so bogata s hranili (OH, beljakovine in maščobe naj bodo del vseh glavnih obrokov). Potem poskusi vsak drugi dan počivati oz. iti samo na sprehod, intenzivne vadbe pa zreduciraj na največ 3 na teden in naj ne trajajo več kot uro.
Predvsem pa te še enkrat spodbujam, da se res čim prej odpraviš do zdravnice, ji poveš iskreno, kaj se ti dogaja in ti zagotavljam, da ti bo najbolje svetovala. Naredila bo lahko tudi vse potrebne preiskave in natančno ocenila posledice tvojega režima ter vzroke za izgubo menstruacije.
Kaj praviš?
Za pogovor se pa še naprej lahko oglasiš tudi tule, dokler se ne odločiš za obisk psihologinje. :)
Lepo te pozdravljam,
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja