zdravo. cerkev dojema zunajzakonske skupnosti kot greh. Ampak kako se pa sooča z vedno več tem pojavom? Ker sem zasledila, da je malo tudi od župnika odvisno. Nekateri župniki krstijo prvega otroka rojenega v zunajzakonski skupnosti, drugega pa ne več, ker smatrajo, da bi starša že lahko do takrat uredila svoje odnose in se poročila, nekateri župniki krstijo, ampak k verouku potem otroka ne želijo vpisati. Bo cerkev prisiljena na nek način sprejeti ta pojav, kljub temu, da je greh, ker če ne bo izgubila vse vernike?
• Uredništvo
Maja Krajnc

Odgovor svetovalca:
Lepo pozdravljena,
Žal te moram razočarati. O pravilih rimokatoliške cerkve skoraj nič ne vem. Vem pa, da so v vsaki instituciji ljudje. Takšni in drugačni. Eni zgolj slepo sledijo navodilom in jih življenje kaj malo zanima. Mimogrede: tako je najlažje, saj se s tem izognejo vsakršni osebni
odgovornosti. Drugi pa delajo po svoji vesti, z zavedanjem, da tako pomagajo tistim, ki pomoč institucije (lahko je to šola, bolnica, cerkev in navsezadnje država) potrebujejo.
Tudi pojem greha je zelo relativen. Res pa je, da je lažje upravljati z ljudmi, ki so prestrašeni in imajo občutke krivde. Tega dejstva se
poslužujejo vsi sistemi, eni bolj, eni manj in tudi večina institucij, vključno z rimokatoliško cerkvijo.
Prav lepo te pozdravljam in želim vse dobro.
mag. Maja Krajnc, univ. dipl. sociologinja in politologinja
• Ar
Arči
Vsekakor bi cerkvi predlagal, da najprej pomete svoj prag, kot se reče. In pri sebi ugotovijo kaj je greh. Koliko je župnikov, ki imajo gospodinje, kuharice in ne vem kako se še imenujejo. Pa cela fara ve, da te tako imenovane gospodinje za gospoda opravljajo še kakšno drugo opravilo, poleg gospodinjskega. Ne vem ali potem tudi sad takšnega gospodinjskega opravila gospod noče krstiti. Ne bi bil presenečen.
Pa se potem takšen gospod spomni, da otroka ne bo krstil, samo zato ker starša nista poročena. Pa vzorno skrbita za otroka. Bolno. Pa ga naj ne krsti, bo pač en kristjan manj v fari. Isto velja za verouk. Bo pač otrok pričel hoditi v tečaj francoščine ali h kakšnemu športu. Verjetno bo od tega imel večjo korist. Samo RKC potem naj ne na vse pretege joče, kako je vedno manj kristjanov, da ljudje raje kot v cerkev hodijo v nakupovalna središča. Pa saj je to logično. Kdo pri zdravi pameti pa še verjame v trojno osebo ali čudeže, ko se umakne morje in naredi prehod za samo eno skupino ljudi, drugi pa se utopijo.
Pa da se razumemo. Ničesar nimam proti veri in vernikom. Imam vse zakramente. Bi pa lahko na široko razpravljali o inštituciji, ki živi v času, ki je že davno mimo..
• zu
zunjajjj
lahko dobim odgovor od koga ki več ve?
• Uredništvo
Brane But
Odgovor svetovalca:
Draga spraševalka!
Na spletu sem našel odgovor predstavnika RKC na naslednja postavljena vprašanja glede izvenzakonske in zakonske skupnosti::
1. V Sloveniji je izvenzakonska zveza zakoncev pravno formalno izenačena z zakonsko zvezo, kar pomeni, da imajo pari, ki živijo v zunajzakonski skupnosti praktično enake pravice kot tisti, ki so poročeni. Kako pa cerkveni zakonik RKC obravnava izvenzakonsko skupnost?
2. Ali ima par, ki ni poročen pa živi skupaj v izvenzakonski skupnosti pravico do cerkvenih zakramentov (npr. obhajilo - prejem hostije)?
3. Kako RKC obravnava zakonca, pri katerih je bil denimo mož ločen in ima otroke ter živi v izvenzakonski skupnosti? Je v tem primeru mož upravičen do npr. obhajila, je lahko denimo boter otroku, ki gre k birmi ali poročna priča v cerkvenem poročnem obredu? Kako je v takšnem primeru obravnavana žena, ki živi z ločenim možem?
4. Znano je, da so v nekaterih cerkvah po Sloveniji bolj 'tolerantni' do izvenzakonskih skupnosti ponekod pa se držijo pravil cerkvenega zakonika. Menite, da bi morale vse cerkve poenotiti pravila glede obravnave zunajzakonskih skupnosti, ki jih je pri nas vse več?
5. Ima po cerkvenem zakoniku oziroma pravilih, ki jih ima slovenska RKC, otrok, ki je bil rojen paru, ki živi v izvenzakonski skupnosti, pravico do krsta, birme... ?
6. V Sloveniji precej vplivnih ljudi (estrada, politika...) živi v izvenzakonski skupnosti. Menite, da bi bilo z vidika cerkvenega protokola, ki se ga udeležujejo (večji cerkveni obredi) primerno, da se poročijo oziroma da ne prejmejo mašnih zakramentov, če živijo v izvenzakonski skupnosti? Ste morda že kateremu uglednemu udeležencu mašnega obreda (denimo z vrst politike), ki ni bil poročen oz. je bil ločen ali je živel v izvenzakonski skupnosti, prepovedali oziroma priporočili, naj ne prejme mašnega zakramenta (hostije)?
Odgovor na ta vprašanja boš našla na naslednji povezavi:
http://aktualno.rkc.si/index.php/content/display/5684
Verjamem, da razni župniki pri teh in podobnih vprašanjih različno ravnajo, kot navajaš, res pa je, da se pojmovanje in odnos na tem področju postopoma spreminja, lahko rečemo, da se posodablja. Tudi papež Frančišek se pri tem zelo prizadeva.
Brane But, univ. dipl. psiholog
• zu
zunjajjj
Kljub temu, da je Papež Frančišek bolj napreden se po mojem cerkev ne bo kaj kmalu spremenila, ker drugi ljudje v cerkvi so pa zelo tradicionalni in zelo zelo proti
Kako pa gleda na kontracepcijo in na lgbt? kot vem kontracepcije ne sprejemajo, ker zagovarjajo da je to greh in da obstaja naravna kontracepcija ki je zanesljiva? in da kondome Papež sprejema samo v afriki kjer je epidemija hiva? In do homoseksualcev so tolerantni kot vem, ampak še vedno zagovarjajo da je lgbt greh ker je takšno stališče da ostaja ženska in moška spolna vloga in sta moški in ženska narejena za skupaj?
• Uredništvo
Brane But
Odgovor svetovalca:
Draga spraševalka!
Se strinjam. Res je papež Frančišek bolj napreden, res pa je tudi, da ima pri tem mnogo nasprotnikov, ki vztrajajo na dosedanjih stališčih RKC in so proti vsakršnemu spreminjanju, posodabljanju.
Res je tudi, da je uradna RKC proti kakršni koli kontracepciji in da zagovarja le naravno kontracepcijo.
Tudi glede LGBT ima papež Frančišek bolj sodobna stališča. Spomnim se na primer, kako je odgovoril na vprašanje novinarjev, kaj meni o homoseksualcih. Odgovoril je: »Kdo sem jaz, da bi jih sodil!«
Brane But, univ. dipl. psiholog
• zu
zunjajjj
Kao da cerkev dojema zunajzakonske skupnosti kot greh, ker si sva nista dala obljube, pri zakonu si pa dva dasta obljubo pred bogom in da starši vzgajajo otroka z zgledom ne z besedami in so starši verski vzgojitelji otroka če starši ne spoštujejo božjih zapovedi in s tem otroku dajajo takšen zgled kako bodo lahko dobri verski vzgojitelji nekaj takšnega, koliko je res?
• Ar
Arči
Draga "zunajjj", kaj pa v primeru, da dva skleneta samo civilno zakonsko zvezo. Če te prav razumem, zakonca po tvojem živita v grehu. Kljub veljavno sklenjeni zakonski zvezi. Prav tako, popravi me, če se motim, zakonca, ki sta sklenila veljavno civilno zakonsko zvezo in zvezo potrdila v skladu s šeriatskim pravom ali da gre za budizem, hinduizem ali sikhizem, da ne naštevam dalje, zakonca tudi živita v grehu? Ali če zakonca opravita obred v skladu s anglikansko religijo, živita tudi v grehu?
Kaj hočem povedati: "zunajjj" ti meniš, da si morata dva dati obljubo pred Bogom. Pred katerim, če pa jih je več. Vsak ima pravico, da veruje v svojega Boga in potem dati obljubo pred drugim Bogom je izdaja svojega Boga. Se motim, zunajjj?
• zu
zunjajjj
Pišem kot cerkev razume. Nimam nobenega zakramenta btw in zato sprašujem ker ne vem kako točno je v praksi. Cerkev kot edino obliko sprejema cerkevno poroko, pogojno sprejema civilno? na koruzi ima kot greh (čeprav ne vem kako se soočajo z vedno več tega). Veroizpoved je ekskluzivna in je samo en bog, imaš prav. Čeprav pogojno cerkev sprejema? (Ali imam prav ali se motim?) tudi zakone sklenjene v drugi veri in tudi dovoli cerkveno poroko če je eden od zakoncev katoličan, tudi če je sklenjen zakon v drugi veri, nekaj takšnega? Danes se mi zdi da mora biti rkc bolj tolerantna do drugih ver, včasih je bila zelo stroga?
• Ar
Arči
Mogoče še samo nekaj mojih misli na to temo:
Kot sem že napisal, imam vse zakramente: krst, obhajilo in birmo. Torej ne bi smelo biti nobenih problemov, da se poročim tudi cerkveno, pod pogojem, da ima moja partnerka opravljene tudi vse zakramente. Če jih nima se cerkveno poročiti ne morem. In sedaj mi preostane dvoje: živim s partnerko v grehu ali jo, ne glene na čustva, pustim in najdem osebo z vsemi zakramenti, da se bom lahko cerkveno počil. Pa četudi mi ta nova oseba v bistvu ne bi pomenila prav ničesar.
Pa še nekaj kar je zelo pomembno. Osebno mislim, da se morata partnerja spoštovati in si zaupati. In seveda poskrbeti, da otroci živijo v zdravem okolju.
In sedaj se pojavijo cerkvene dogme. Predpostavimo, da partnerka nima vseh zakramentov in se ne morem poročiti cerkveno. Cerkev pravi, da živim v grehu, da sem zapisan peklu, ne glede, da se s partnerko ali ženo iz civilne poroke izjemno razumem, da se spoštujeva in da otroci živijo v zdravem in pravem okolju.
Zunajjj praviš, da bi, ali bo morala biti cerkev bol tolerantna do drugih ver. Ne samo do drugih ver, morala bo spremeniti nekatera svoja načela, če bo želela ostati najbogatejši kapitalist na zemlji. Da v Sloveniji nekatere druge vere zavzemajo vse večji prostor je tako vsem, še najbolj sami cerkvi, znano. Tukaj mislim islam. Po nekaterih podatkih je že 30 % tistih, ki živijo v Sloveniji, naklonjeno tej veri. Pa četudi bi bil podatek pretiran in jih ostane samo 20 %, je to veliko. Posebej še, ker število ateistov raste na račun pripadnikov rimsko katoliške vere.
Tako, da po svoje tudi razumem cerkev, ko zahteva, da starši uporabljajo pri otrocih krščansko vzgojo. To seveda lahko vodi do tihega ateizma. Vendar je to že druga tema, ki bi zahtevala mnogo več prostora za pojasnjevanje.
• zu
zunjajjj
kolikor vem je tako da tudi če ima samo en partner krst v rkc kot edini zakrament se lahko tudi poročiš cerkveno pod pogojem da partner ki nima nobenega zakramenta v rkc podpiše izjavo, da ne bo oviral verskega udejstvovanja svojega zakonca in ne bo oviral verske vzgoje njunih morebitnih otrok.
• Uredništvo
Brane But
Odgovor svetovalca:
Draga spraševalka!
V reviji Ognjišče sem našel odgovor na vprašanje, kako je s krstom otroka cerkveno neporočenih staršev (Ognjišče, 12/2015, str. 72). Citiram:
»Plenarni zbor Cerkve na Slovenskem, ki je podal smernice pastoralnega delovanja za vse škofije v Sloveniji, je v točki 150 zapisal: »Kadar krst otroka želijo starši, ki nimajo urejenega zakonskega življenja v Cerkvi, je njihova prošnja milostna priložnost, zato naj jih duhovnik razumevajoče sprejme in se z njimi pogovori. V primerih, ko starša nista uredila cerkvene poroke, čeprav ni ovir za njeno ureditev, jima je treba nevsiljivo, pa vendar jasno povedati, da je vprašanje krščanskega zakona najtesneje povezano z vprašanjem vere staršev, ki je pogoj za krst otroka. Zato Cerkev od njih pričakuje, da storijo vse, kar je v njihovi moči, da zakon uredijo. Če starši kljub vsem razlogom ne privolijo v cerkveno poroko, je treba upoštevati, da je krst Božji dar in da ima načelno vsak otrok pravico biti krščen, če obstaja utemeljeno upanje, da ga bo mogoče vzgajati v katoliški veri. Taki starši potrebujejo dodatno pripravo, saj so vendarle prvi odgovorni za versko vzgojo svojih otrok.«
Pomembni sta tudi priporočili, ki sledita: »Če je pastoralni dialog s starši iz različnih vzrokov otežen ali če zastane, ni modro, da se duhovniki sklicujejo zgolj na predpise, saj lahko ustvarijo videz nerazumevanja njihovega konkretnega položaja, marveč se je potrebno skupaj s starši pogovoriti, kako bodo botri in krščansko občestvo dopolnili pomanjkljivo versko vzgojo ali versko nemoč staršev« (toč. 151 PZCS).
»Če starši, ki prosijo za krst majhnega otroka, odklanjajo celo sodelovanje pri pripravi na krst ali svojih starejših otrok ne pošiljajo k verouku, krst odložimo« (toč. 152 PZCS). Odložiti ne pomeni odkloniti, ampak pomeni dati staršem čas za molitev in premislek glede svojega življenja in poslanstva do Boga in do otrok.«
Cerkvena neporočenost staršev za krst njunega otroka torej ni nepremagljiva ovira. Res pa je, kot sem že omenjal, da so med župniki glede takšnih vprašanj kar precejšnje razlike, se pa stališča postopoma blažijo. Naj omenim primer, ki ga osebno poznam. Pred cca. 25 leti je škof dovolil, da je bil krstni boter oseba, ki je od zakramentov imela le krst, bila je cerkveno neporočena in celo ateist.
Brane But, univ. dipl. psiholog
• zu
zunjajjj
koliko Papež Frančišek svoje izjave misli resno, nekateri govorijo, da takšne izjave daje samo za medije, da so mediji zadovoljni, v resnici pa misli drugače?
• Ar
Arči
Draga Zunajjj, pišeš, da nimaš nobenega zakramenta. Kot vem, je v praksi tako, da se dva, ki nimata zakramentov, cerkveno ne smeta poročiti.
Zato, kakor koli stvari obračaš, boš poročena civilno ali boš živela na koruzi, kot se reče, živela boš v grehu. Kam pa ta greh pelje pa sama verjetno najbolj veš.
• Uredništvo
Brane But
Odgovor svetovalca:
Draga spraševalka!
Seveda nisem dober poznavalec področja, o katerem sprašuješ. Lahko pa zatrdim, da je papež Frančišek zelo napreden, v svojih izjavah ne le da misli resno, ampak v mnogih stvareh tudi dejansko deluje in ukrepa. Tako je na primer že konkretno ukrepal pri raznih hudih nepravilnostih v rimski kuriji, sinodo, ki sedaj poteka, je zastavil povsem drugače, kot so bile prejšnje sinode, in sicer »od spodaj navzgor« in ne »od zgoraj navzdol«, da navedem samo dva primera.
Brane But, univ. dipl. psiholog