Po gimnaziji nisem bil sprejet kamor sem si zelel. Drugo leto se bom znova pripravil na maturo, delal priloznostna dela in sel za nekaj casa v anglijo da izpopolnim anglescino. Zanima me kako je z zdravstvenim zavarovanjem, ker hkrati ne bom imel status šolanja in ne bom nikjer redno zaposlen. Kako je s tem?
• ca
casc
Če nimaš nobenih dohodkov in izpolnjuješ nekatere pogoje socialnega problema, se lahko zavaruješ prek občine, ki ti plačuje prispevke. To urediš prek lokalno pristojnega CSD, čim stopiš pred njihov šalter, jim tudi dovoliš, da vidijo o tebi isto kot FURS, to je pa kar precej.
Druga varianta je, da se zavaruješk ot "oseba, ki ni zavarovana iz drugih naslovov" oz. po domače kot občan. To urediš pri lokalni ZZZS, ki ti vsak mesec pošilja položnice (trenutno ok. 33€ + 35€ za tisti zloglasni "obvezni prispevek") in jih plačaš, kot veš in znaš. Po novem te menda tja prijavijo celo po uradni dolžnosti, če nisi zavarovan že drugače.
Lahko še starša povprašata v službi, če gre prek enega od njiju, ampak če si 18+ in brez statusa dijaka oz. študenta, bo najbrž težka.
Če boš kakorkoli zavarovan, boš lahko prejel t.i. EU kartico, ki bi najverjetneje kljub brexitu morala veljati tudi v UK, seveda z enakimi pravicami, kot jih imajo Angleži. Včasih je UK celo imela dvostranske sporazume z večino držav, da imajo zavarovanci iz ene države avtomatsko dostop do zdr. storitev v drugi in obratno in to brez birokratiziranj s potrdili ipd. Ampak je prej dobro preveriti, če to še velja...
• Li
LilRiba
Lahko si "kupiš" status (plačaš vpisnino) za izobraževanje odraslih na srednji šoli za nekje 200€ in imaš potem status dijaka in si zavarovan prek staršev. In še lahko delaš preko študentskega servisa, ker brez statusa dijaka/študenta ne moreš. Je cenejše kot če bi si sam moral plačevati zavarovanje.
• Uredništvo
Tadej Jezernik

Odgovor svetovalca:
Pozdravljen,
veseli me, da se želiš izpopolnjevati na jezikovnem področju. Obisk Anglije za ta namen, je dobra odločitev.
Glede zdravstvenega zavarovanja; svetujem ti, da slednjega urediš. V kolikor ne boš imel statusa dijaka/študenta, ter ne boš zaposlen – boš moral za tovrstno zavarovanje poskrbeti sam. Več informacij najdeš tukaj. Če ti je lažje, lahko v času uradnih ur obiščeš tudi najbližjo območno enoto Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije. Svetujem, da za zavarovanje poskrbiš pred iztekom statusa.
Opozarjam pa tudi, da brez statusa ne boš mogel delati preko študentske napotnice. Delo na črno (priložnostno delo) odsvetujem. Vsakršno delo na črno, omogočanje dela na črno in zaposlovanje na črno je po Zakonu o preprečevanju dela in zaposlovanja na črno (Uradni list RS, št. 32/14, 47/15 – ZZSDT, 43/19, 121/21 – ZJN-3B in 78/23 – ZORR , kratica: ZPDZC-1) prepovedano. V primeru ugotovljene kršitve, bosta v prekršku oba z delodajalcem. Delo na črno prav tako ne omogoča pravne in socialne varnosti.
V svojem pisanju navajaš, da boš »za nekaj časa« odšel v Anglijo. Dobro bi bilo preveriti kakšni so vstopni pogoji in pogoji za bivanje, v kolikor nameravaš v Angliji ostati dlje časa. Obstajajo namreč razlike med turističnim obiskom države in dejanskim »bivanjem« v neki državi.
Sklepno; svetujem ti torej, da najprej urediš svoj status v Sloveniji; individualno vplačevanje v obvezno zdravstveno zavarovanje je precej drago; zaposlitev za določen čas bi ti prihranila veliko problemov.
V primeru vprašanj se javi.
Lep pozdrav,
Tadej Jezernik, dipl. upravnih ved