Pozdravljeni.
Kako se naj resim zasvojenosti z tehnologijo.
Ne vem vec kaj naj storim. Vedno ko pridm iz šole grem na telefon za 15 min ampak potem ko se vsedem da bi zacel delati za šolo ne moram odloziti telefona vedo si recem še 5min dokler ze ni vec ur ko se pa odlocim pa naredim nekaj, pa naredim nekaj cisto malega in grem nazaj na telefon. Zaradi tega dobivam slabše ocene in zgubljam cas  za druge stvari. Ugotovil sem da se to slabsa z vsakim tednom kaj naj storim.
Hvala.
• Uredništvo
Jaka Kovačič

Odgovor svetovalca:
Pozdravljen,
hvala za tvoje vprašanje in zaupanje, da si se obrnil na nas. Praviš, da ne veš več kaj storiti zaradi zasvojenosti s tehnologijo, kot da ne bi več našel časa za vsakdanje stvari, kot je učenje in čas zase. Če prav razumem, izgubljaš nadzor nad porabljenim časom za zaslonom telefona, kar se počasi in vztrajno začenja poznati tudi pri učnem uspehu.
Iz zapisanega je razbrati, da doživljaš stisko in se zavedaš neprijetnih posledic, kar pomeni odgovornost. Naši možgani so namreč narejeni tako, da se učijo s ponavljanjem, kar pomeni, da jih z redno uporabo tehnologije urimo v čim manjši zbranosti in čim krajšemu času vzdrževanja koncentracije. In to delamo včasih prav vsi, da ne boš razumel, da si izjema. Ali veš, da si v idealnih letih, ko imajo tvoji možgani največjo moč pomnjenja in ustvarjanja novih nevronskih poti v možganskih centrih? To lahko izkoristiš sebi v prid in narediš iz sebe največ kar lahko. Možgani so namreč nevroplastični – z uporabo se spreminjajo. To velja tudi za prostočasne dejavnosti, kot so hobiji, igranje iger, motorična koordinacija pri športu, itd. Predlagam nekaj možnih rešitev z uporabo aplikacij, ki sem jih zasledil na spletu, kot so »Off the Grid«, »StayFree« ali »Space«. Prva omogoča avtomatske odgovore v času učenja in t.i. 'belo listo' uporabnikov, ki jim lahko ostaneš dosegljiv za nujne primere (npr. starši). Aplikacija »Space« ima na primer celo funkcijo 'focus time', ki jo lahko aktiviraš v času namenjenemu za učenje. Druga možnost je, seveda, popoln izklop telefona, kar je zelo učinkovito.
Predlagam, da poskusiš tako, da ko prideš iz šole, si vzameš nekaj časa za počitek (15 min) in potem pričneš z delom. Nastaviš si odštevalnik časa (lahko tudi eno zgornjih aplikacij) ali opomnik in ko se ta javi, začneš. Delo nadaljuješ neprekinjeno vsaj 20 min in imaš v tem času izklopljen telefon (ali aplikacijo). To lahko zveni težje, kot se zdi, vendar je vredno poizkusiti. Predlagam, da pričneš s snovjo, ki ti je najbolj všeč (ali vsaj najmanj zoprna). Ko se lotiš dela in odložiš telefon, navkljub neprijetnim občutkom in beganju misli, vztrajaj in se ne predaj. Če vmes z mislimi »odtavaš« se brez samoobtoževanja vrni s pozornostjo nazaj na snov. Vse je v redu, tudi to se zgodi. Pripravi si izpiske s čitljivo pisavo in raznobarvno podčrtavaj. Vse česar ne razumeš in ti ne gre, si na izpiskih označi in naslednji dan vprašaj sošolca ali učitelja v šoli. Po odmoru (5-10 min) krog ponovi. Tako se lahko lotiš nalog oziroma vse snovi, ki bi jo rad razumel. Potem si privošči nagrado v obliki pohvale ali prostega časa (ali nečesa kar imaš rad). S časoma boš lahko čas iz 20 min podaljšal na 30 min, saj se bodo tvoji možgani prilagodili novemu načinu dela. Več informacij o učenju in organizaciji časa si lahko prebereš na povezavah: https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/ucenje-kot-proces-in-dejavniki-uspesnega-ucenja/ in https://www.tosemjaz.net/razisci/sola-ucenje-in-prosti-cas/organizirajmo-si-cas-za-ucenje/
Pomembo: Vsako spreminjanje ustaljenih navad je dolgotrajen proces in včasih se zgodi, da ponovno pademo v star vzorec vedenja. Ključno pri tem je vztrajanje pri spremembi, ki si si jo zastavil kot cilj. In vsakič ko ti uspe, se pohvali/se nagradi. Na morebitna vprašanja ali mnenje ti bom odgovoril.
Lep pozdrav,
Jaka Kovačič, mag. psihosocialnega svetovanja