Kako naj se odvadim telefona, ja imam omejen čas eno uro ampak moj čas je nakoncu dneva vedno tam nekje 6-8 ur med tednom, 10-12 med vikendom in 20-22 med pocitnicami (ko se mi izteče čas nekako najdem da pridem not nazaj v aplikacije in se tega sploh ne zavedam dokler ni že noc), nemorem delovati brez njega ampak mi je tudi ful zau ko moja mami kriči name zaradi tega, zagrozila mi je že parkrat da me bo poslala na odvajanje in iskreno se mi zdi da je to najboljše ampak pol ko to pomislim pomislim nato ali sem rez zasvojena če se hocem odvadit
sa
samnekdo
Živijo,
jaz sem bila v kratkem v zelo podobni dilemi. Namreč tudi sama sem večino svojega dneva preživela na telefonu. Moj povprečen screentime je bil okoli 6-8 ur. Ne glede na to koliko sem si omejila uporabo aplikacij, se stanje ni izboljšalo. Nato pa sem en dan samo izbrisala socialna omrežja. Tiktok, instagram, facebook. Na mojem telefonu so zdaj le še tista socialna omrežja preko katerih komuniciram s prijatelji, sošolci in družino. To je iskreno zelo težko narediti, ampak ko to dejansko narediš, ti je pa takoj bolje.
Kakor jaz razumem, je tvojim možganom zanimivo le tisto, kar se hitro odvija na ekranu. Kolikor sem sama raziskala področje vpliva telefona na osebo, sem ugotovila naslednje: Med glednjem kratkih videov se namreč v našem telesu sprošča hormon, zaradi katerega postanemo zasvojeni. Dlje časa, ko gledamo, na primer tiktok videe, večja je potreba našega telesa po tem hormonu. Tako se nam ostali hobiji kot so branje, ustvarjanje, hoja, tek ipd. zazdijo predolgočasni, ker se takrat ne sprošča toliko tega hormona.
S tem, ko sem si sama izbrisala socialna omrežja, sem se začela ukvarjati s tekom in branjem. To sta 2 stvari v katerih nikoli nisem imela interesa in ju videla kot mučenje, ne pa sprostitev. Sama pri sebi sem opazila, da sem bolj pozorna na dogajanje okoli sebe in dogajanje v družini, začela sem opažati malenkosti pri posameznikih. V šoli se stokrat lažje skoncentriram na pouk, lažje se učim, po 2 letih spet sodelujem pri pouku in sledim razlagi. Lahko bi rekla, da se je na nek način izboljšala tudi moja samopodoba. Ne spremljam več trendov, poslušam svoje misli in delam kar je všeč meni, ne pa internetu.
Ideja ti zna biti absurdna, kar je popolnoma razumljivo, ali pa zna pomagati. Če želiš to narediti postopno, torej ne vse naenkrat, lahko obdržiš profile in aplikacijo le izbrišeš, tako da imaš vseeno nek "safe space", kamor se lahko vrneš, če ti je hudo. Ni nujno, da boš sama izkusila isto kot sem jaz.
Želim ti veliko uspeha in vse najbolje!
Uredništvo
Mija Repenšek

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Hvala za tako iskren zapis obema. Te, že to, da razmišljaš o tem in si želiš spremembe, pomeni, da ti ni vseeno – in to je zelo pomemben korak.
Najprej nekaj zelo pomembnega: nadzorovanje uporabe telefona je za mladostniške možgane res zelo težko. Kot ti je že napisa Samnekdo – ne gre za to, da si “šibka” ali “lenobna”. Gre za kompleksne procese v možganih. Aplikacije so narejene tako, da spodbujajo dopamin (občutek nagrade), mladostniški možgani pa so na to še posebej občutljivi. Zato se lahko zgodi, da sploh ne opaziš, kdaj si spet “notri”, dokler ni že noč.
Glede na ure, ki si jih omenila, in to, da se doma zaradi zaslona veliko prepirate, bi ocenila, da bi bilo res ZELO dobro, da s svojo mami ali kot družina poiščete pomoč. Ne zato, ker je s tabo “nekaj hudo narobe”, ampak zato, ker je včasih zelo težko to urediti sam, glede na zapisane screen time, pa te popolnoma razumem, da ti je zaslonov že preveč.
Pomoč lahko najdete na primer pri nevladnih organizacijah, kot smo Center Logout (Ljubljana, Maribor, Celje, Kranj in Koper) ali pa Center Šteker (Maribor in Murska Sobota). Kot omenja tvoja mama, je v Sloveniji tudi program Digitalni Detox, ki najprej nudi tritdenski odklop, potem pa spremljanje do zaključka programa – vključeni so tudi starši, kar je zelo pomembno, ker se to ne rešuje samo pri mladostniku, ampak v odnosih. Vključitev v program Digitalni Detox je preko Centra Logout.
Ob tem pa so zagotovo smiselne tudi manjše spremembe, kot ti jih je že napisala Samnekdo – na primer:
- da telefon ponoči ni v sobi,
- da se določijo jasni “offline” časi (npr. po 20. uri),
- da si najdeš eno konkretno dejavnost, ki jo delaš vsak dan brez telefona (sprehod, glasba, risanje, šport …).
Zelo pomembno pa je še nekaj: kričanje običajno ne pomaga. Če boš zmogla, poskusi mami mirno povedati, da ti je težko in da potrebuješ pomoč, ne kazni. Mogoče ji lahko celo pokažeš to sporočilo.
Vse dobro!
Mija Repenšek, mag. zakonskih in družinskih študij, psihoterapevtka stažistka