Je tok narobe če hocem zasebnost?
Pret parimi meseci sem začela zaklepati sobo, zaklepala sem jo le nekaj dni namrec takoj ko sta starsa ugotovila da jo zaklepam sta me nadrla da jo nimam za zaklepat, ze to mi je bilo malo sumljivo, zdaj pa sem ugotovila da vcasih ko me ni doma mami hodi v sobo in mi gleda po omarah, povedala sem da mi to ni prijetno in da ni prav da to pocne pa me je le nadrla, to se je zgodilo ze drugic, mislila sem da se to nebo vec ponovilo a seveda se je. Imam dnevnik imam zgodbe in pesmi ki jih pisem in zato mi pac ni prijetno da bi jih kdo videl. Sem clovek ki potrebuje zasebnost in svobodo, ampak imam starsa pri katerima je ne dobim toliko kolikor bi jo potrebovala, če se o tem skušam z njima predvsem z mami pogovoriti, se nekonca dobro, ker me nakoncu vedno le nadereta. Prosila bi za nasvet kogarkoli, hvala vam za v naprej!
• Uredništvo
Tina Rezar

Odgovor svetovalke:
Spoštovana,
hvala za tvoje sporočilo. Razumem tvojo stisko in željo po zasebnosti. Žal mi je, da se s starši o tem ne moreš odkrito pogovoriti, ne da bi se pogovor končal s prepirom oz. z »dretjem«, kot navajaš sama. To, da ti brskajo po omari in po tvojih osebnih stvareh, je velik poseg v tvojo zasebnost, ki si jo absolutno zaslužiš. Zasebnost je temeljna človekova pravica, še posebej, ko odraščaš in raziskuješ svojo identiteto, zato je tvoja želja po zasebnosti povsem normalna in zdrava. Praviš, da imaš svoj dnevnik, kamor zapisuješ svoje misli in pesmi, kar je krasen način izražanja, ki ga moraš imeti možnost početi v miru in zasebnosti. Tvoja soba, tvoje omare in tvoj dnevnik so tvoje osebno zatočišče, kjer lahko razmišljaš, ustvarjaš in se izražaš brez strahu, da bi te kdo sodil.
Čeprav tvoji starši te želje morda ne razumejo, obstaja še nekaj stvari, ki jih lahko poskusiš, da bi se situacija izboljšala. Sprva pokaži, da si odgovorna. Starši pogosto posegajo v zasebnost, ker mislijo, da te morajo nadzorovati. Poskusi jim dokazati, da si odgovorna, skrbna in da jim ni treba skrbeti. Pomagaj pri hišnih opravilih, drži se dogovorov, ki jih sklenete in ne pozabljaj na šolske obveznosti. To mogoče ne bo rešilo težave takoj, vendar bo postopoma zgradilo zaupanje.
Morda se lahko pogovoriš z nekom, ki ga starši spoštujejo in mu zaupajo (teta, stric, babica, družinski prijatelj…). Pojasni mu situacijo in ga prosi, da te podpre pri pogovoru s starši o pomanjkanju tvoje zasebnosti. Lahko se poskusiš pogovoriti tudi v šolski svetovalni službi ali pri kakšnem drugem strokovnjaku. Pogovor z nekom, ki je nepristranski, ti lahko pomaga najti nove načine za reševanje tega izziva. Glede na to, da starši še ne (z)morejo spoštovati tvoje zasebnosti, lahko svoje osebne stvari poskusiš zaščititi, kolikor je mogoče. Dnevnik ali druge osebne stvari lahko shraniš na varno, kjer jih ne bodo našli in si omisliš npr. škatlo s ključavnico.
Ne pozabi, da so tvoje želje upravičene in tvoja zasebnost je tvoja. Ne obupaj in širše razmisli o možnostih, kako staršem pojasniti, da bodo lažje razumeli tvojo željo.
Želim ti obilo poguma in vse dobro iz srca,
Tina Rezar, mag. prof. pedagogike in nemščine in mag. zakonskih in družinskih študij
• Js
Js
Zdaj mi tudi oci hodi v sobo, kao za to da mi odpre okno, pa ceprav pravim da ga bom sama. In pol mu recem da mi ni fajn da mi kr hod u sobo in zacne se kregat da je to njegova hisa in da lahko hodi kjerkol zeli ceprav sem mogla za polovico sobe(ves moj denar ki sem ga imela našparanega)dati denar jaz
• Uredništvo
Tina Rezar
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena, žal mi je, da se situacija ni izboljšala in da se pogovor konča s prepiranjem, namesto z razumevanjem. Tvoja nova informacija, da ti je oče odgovoril, da je to »njegova hiša« in pri tem ignoriral tvoj prispevek k opremi sobe, kaže, da ne gre zgolj za vprašanje zaupanja, ampak za vprašanje meja in moči znotraj družine. Ključno je, da se zavedaš, da težava najbrž ni v tebi in tvoji želji po zasebnosti, ampak v njihovi nezmožnosti sprejemanja tvojega odraščanja in postavljanja meja. Gre za to, da se tvoji starši verjetno težko sprijaznijo s tem, da odhajaš iz vloge »malega otroka«. Ko boš imela priložnost za mirnejši pogovor, se lahko na očitek o »njegovi hiši« odzoveš s temi besedami: »Spoštujem, da je to vaša hiša in z veseljem pomagam pri vzdrževanju. Ampak moja soba je moj osebni prostor in tam potrebujem pravico do zasebnosti, da se lahko umirim in počutim varno. To mi je pomembno za moje dobro počutje.« Izrazi svojo potrebo (po zasebnosti), namesto da se prepiraš o pravici (kdo je kupil pohištvo/hišo). Predlagam ti, da na vrata nalepiš napis »Prosim, potrkaj, preden vstopiš«. Lahko ga oblikuješ sama in na ta način poskusiš vzpostaviti svoj varen prostor.
Dobro bi bilo, da lahko komu zaupaš, kadar ti bo težko. Tvoja želja po zasebnosti je tvoj glas, ki pravi: »Odraščam«. Ni narobe, je nujno in popolnoma normalno, zdravo in potrebno v tvoji starosti. Drži se tega prepričanja in poišči podporo, ki ti bo pomagala zaščititi svoj prostor.
Držim pesti, da se situacija izboljša in oglasi se še kaj,